Talang!

Just hemkommen från huvudstaden och tröttheten gör sig påmind i allt mindre grad. Hade givits möjligheten att deltaga i två välplanerade och inspirerande evenemang. Solen smekte staden och tinade upp även de mest nötta och trötta ansikten och skvallrade om att sommaren står runt knuten.

Ska alltså i denna blogg förmedla lite av vad som snurrar i mitt huvud under en vecka i början på maj 2007. För er som inte vet ett jota om mig så heter jag Peter Sténs och jobbar sedan sju år tillbaka på Länets regionala resurscentrum för film och video, Film i Västerbotten. Kort beskrivning skulle kunna innehålla: ser väl kanske 150 filmer på ett år varav de flesta på bio, (jobbar som maskinist på Filmstaden vilket underlättar), lyssnar jämt på musik, tycker tiden är en bov, anser att de flesta borde låta känslorna styra mer och att framtiden ser ljus ut (mer om det i morgon).

image179

Börjar veckan med att kompa ut klämdagen inför den stolta arbetardagen 1maj. Sitter därför hemma och skriver till tonerna av Televisions Marquee Moon. Mina två katter har intagit den högst älskvärda positionen liggande och min sambo Anna förbereder fest till häxornas ära.

Måste börja denna dags redogörelse med att berätta att jag ännu en gång är mäkta stolt över att få jobba med länets talangfulla filmare. I helgen så genomfördes Drömfabriken på Svenska Filminstitutet. I dagarna tre så visades det bästa av svensk film upp samtidigt som seminarier, workshops, föreläsningar, work in progress mm avlöste varandra. Varför är jag då stolt? Jo, för att filmen som vann pris för bästa kortfilm i hela landet är gjord av filmare som bor i Umeå. Västerbotten var dessutom den enda region som hade två filmer med i tävlan. Filmen, Situation Frank som är regisserad av Patrik Eklund är dessutom även uttagen till Critics Week i Cannes.

Tycker personligen att klimatet i Västerbotten aldrig sett så lovande ut på filmområdet som just nu. Om ni tvivlar utmanar jag er att besöka Film i Västerbottens provisoriska bio den 18 maj under kulturnatta. Då kommer ett flertal av de kanonfilmer som länets filmare producerat sista åren att visas.

Sammanhang och gemenskap

Det är inte lätt att vara internetlös i detta datoriserade samhälle. Särskilt inte nu när jag ska blogga varje dag den här veckan. Måndag till fredag var det enkelt - då skrev jag på jobbet. I lördags kunde jag skriva på biblioteket. Men idag, söndag, var det svårare. Biblioteket har plötsligt stängt på söndagar. Är det sommartider? Varför? Jag behöver inte biblioteket och böcker mindre för att det börjar bli varmt ute. I parken och på stranden är en bok ett måste. Och efter en fullspäckad arbetsvecka är det skönt att lugn och ro strosa på biblioteket en söndag.

De som läste gårdagens blogg vet att jag är på kalas idag. Kladdkaka, bullar, kolakakor, potatisbakelser och choklad... Jag har rymt från onyttigheterna, in i 6-åringens rum. Här sitter jag med den bärbara datorn och skriver i min ensamhet. Jag försökte först i soffan i vardagsrummet men det gick inte. Där var alla alldeles för sociala. Jag kunde inte tänka. Här inne är det ro. Jag hör skratt och prat från vardagsrummet. Det är härligt att vara en del av ett sammanhang. En del av en helhet. Det känns ännu tydligare när jag är lite i utkanten av det hela. En bit i från. Några av mina varmaste barndomsminnen handlar om gemenskap, i utkanten.

Bara några år gammal fick jag följa med på fester. Som ett av de få barnen i bekantskapskreten fick jag mycket uppmärksamhet. Blev sedd, lyssnad på. Men fester brukar bli sena och det slutade ofta med att jag hamnade bakom allas ryggar, i soffan. Upptäckte de att jag höll på att somna sjöng de en vaggvisa, gitarren var alltid med. Där låg jag där mellan sömn och vakenhet och hörde de vuxnas skratt och prat som en dimmig drömridå. Sen bar trygga armar mig hem.

Några år senare hos kusinerna. Det var kring jul. Tappra lilla försäljarjenny gick runt och delade ut jultidningar som grannarna hade beställt. Det var kallt. Snön föll. Min näsa frös. Jag gick i den knarrande snön. Ensam. Ingen annan var ute. Men i husen som jag gick förbi var det människor och aktivitet. Det var som att se på TV. Där jag var hände inget, men innanför fönsterrutorna utspelade sig det enda skådespelet efter det andra. Människor skrattade, pysslade och dukade fram mat. Jag var åskådaren, den som stod utanför. Jag fortsatte att gå. Snart var jag framme. Jag öppnade dörren. Värmen slog emot mig. Hallen full av skor och kläder. Kaos på liten yta. En bild av gemenskap. Då kommer hon flygande. Hon rusar mot mig. Väl framme smyger hon in i min famn. De nakna små armarna om min hals. Hon ler i mitt öra. Kom får jag visa dig världen. Hon tar min hand och drar mig in i lägenheten. Och jag vet, att jag har kommit hem.

Finns det något som är viktigare för oss människor än gemenskap och tillhörighet? Att vara en del av ett sammanhang. Umeå är en del av mitt sammanhang. Ålidhem där jag växte upp och blev buren sena nätter hem från fester. Ersboda, som jag såg växa fram, där den övriga familjen bodde. Centrala stan som hela tiden har förändrats. Stadsbiblioteket som jag sett flytta en gång. (Flytta inte stadsbiblioteket från centrum. Det ska ligga precis så centralt som det ligger nu.) Nydalasjön, mitt utflyktsmål i över 30 år. Tomtebo som jag ser växa fram varje dag. Mitt sammanhang. Vårt sammanhang.

De har inte glömt mig. De saknar mig. Nyss knackade det på dörren till 6-åringens rum. De undrar var jag är. Och när jag kommer ut till dem. Jag vill gå ut och vara med dem i vardagsrummet. Med skratten och gemenskapen. Så - hejdå. Vi kanske ses igen. I något annat sammanhang.

Tack för mig.

Promenadumeå

Det är inte ofta jag blir bjuden på två födelsedagskalas samma helg. Men nu har den helgen kommit! Tårta, hälsomuffins, kolakakor, grönsaksstavar.. Sämre kan man ha det. Mycket gott blir det att äta. Och inte bara nyttiga saker...

Men det är inga problem. Jag har ju min stegräknare. Min stegräknare och jag håller på att bli riktigt bra kompisar. Hon följer mig var jag än går. Hon blir aldrig trött. En perfekt promenadkompis! Jag brukar hävda att jag inte är någon tävlingsmänniska. Men nu tror jag att jag måste tänka om. Får jag ihop fler steg än föregående dag jublar jag. Det räcker att tänka på stegräknarens svaga tickade så ger jag mig genast ut på timslånga promenader. Vi är ett gäng på skolan som deltar i Korpens stegtävling. På onsdag börjar tävlingen men vi har redan börjat värma upp. Aldrig har det varit så roligt att gå. Gatorna som jag känner så väl i min hemstad - nu ska jag lära känna dem ännu bättre. Jag ska njuta av Vårumeå och beskåda övergången till Sommarumeå. Jag ska vandra längs den vackra strandpromenaden och önska bort den fula parkeringen på Hamnplan. Jag ska andas frisk luft på Gammlia och utforska skogarna på min väg mot Bräntberget. Väl där ska jag njuta av utsikten. Nydalasjön ska jag varva och minnas min barndoms utflykter. En fin, solig dag kanske jag cyklar till Klabböle Energicentrum längs med älven. (Cykling går att räkna om till steg.) En underbar cykelutflykt! Vänner som bor bortanför de vanliga promenadstråken ska besökas. Umedalens skulpturpark vill jag uppleva igen. Allt vill jag se. Överallt vill jag gå. Min stegräknare och jag.

Helg! Och kultur!

Det är fredag! Och början på en långhelg - för oss som är lediga även på måndag (och tisdag). Skönt!

Lördagens kultur: "Rut och Ragnar" på Norrlandsoperan kl.18.00. Jag ser fram emot den föreställningen. Har hört att det lär ska vara bra skådespelare...

På tal om kultur, finkultur. Idag berättade ett barn på morgonsamlingen att hon var på teater igår kväll. Då frågade jag hur många av barnen som brukar gå på teater/opera/musikal/dans med sina föräldrar ibland. Det var inte mer än en handfull barn som räckte upp handen. Jag blev först förvånad men jag borde nog inte bli det. Jag menar, hur ofta ser jag barn på teatern när jag går dit? Inte ofta. De barn jag ser är ofta barn som har föräldrar som arbetar inom teaterns värld på något sätt. Var är alla andra barn? Jag har en gissning...

Om jag istället skulle ha frågat hur många av barnen som har varit på träningar, matcher eller andra idrottsevenemang med sina föräldrar - Då tror jag att i princip alla skulle ha räckt upp handen.

Att finkultur inte passar barn håller inte som argument. Det finns massor av finkultur i Umeå som passar barn. Att det skulle vara dyrt håller inte heller. Det handlar om prioriteringar.

I sagans skog
där snurrar sagans slända
och spinner tråd
som blank som solen är.
I sagans skog
kan nästan allting hända
och nästan allting händer också där.

/Lennart Hellsing


Barn har rätt till kultur!

Vad är det med barn och mat?

Varför är barn så kinkiga med mat?  Hur många gånger har man inte som vuxen hört barn kommentera att maten inte är god?! (Och hur många gånger sa man det inte själv när man var liten...?!) Det är ofrånkomligt en aning tråkigt att äta med barn som gnäller om hur äcklig maten är. Nu är det på sin plats att poängtera att alla barn inte håller på så här. Men det finns ändå ett antal som gör det. Jag har hört att barn har fler smaklökar än vuxna och att de därför är mer känsliga för smaker och inte gillar allt. Stämmer det?

Nu har jag kommit in på två av mina favoritämnen, mat - och barn! Mat är kultur. Mat är liv. Mat borde få vara upptäckarglädje och samvaro. Men på något sätt lyckas mat och matsituationer ofta bli tjat, gnäll och suckar. Varför? Är det barnens smaklökar som spökar? Är det vi vuxna som serverar äcklig mat till våra stackars barn? Är barn ovana att äta olika sorters mat? Är de vana att bara äta sin favoritmat hela tiden? Om vi vuxna begränsar den mat vi erbjuder barnen så att de bara behöver äta den mat de tycker om - gör vi då barnen en björntjänst?

För ett tag sedan åt jag med ett barn som absolut inte skulle äta av köttbitarna på sin tallrik. De var inte goda, det visste han för han hade smakat förut en gång menade han. Jag ville att han skulle äta åtminstone en liten köttbit. Det blev en utdragen kamp som slutade med att han åt en liten köttbit. Först delade i små, små bitar och under stor vånda men när han väl började tugga gick det bättre och bättre. Till slut slank det sista ner utan kommentarer. Tårarna hade torkat. Kampen var över för länge sen. Med lätta steg lämnade han bordet.

Vi kanske ska ska sluta vara curling-vuxna åt våra barn vid matbordet? Eller?!

Cykelkultur

Jag älskar att cykla. I Umeå är det lätt att tycka om att cykla. Det är nästan alltid lätt att ta sig fram på cykel på Umeås gator. Att cykla till mitt jobb tar 25 minuter och jag cyklar nästan bara på cykelvägar. Underbart!

Det finns bara en sak som stör mig enormt mycket. Glassplitter. Det är så meningslöst att det finns där över huvud taget. Punka. Det finns ingenting tråkigare. Jag har problem att byta däck på min cykel (blir plötsligt till ett monster på högst 4 år...) så ni kan ju gissa hur kul jag tycker att det är med punktering. Inte alls. Näe, jag lägger hellre min energi på andra saker. Så - sluta att slänga glas ute på gatorna. Jag blir arg! Nu har tant Jenny talat.

Dagens motion: Kvällspromenad med trevlig vän.
Dagens TV: Greys Anatomy kl.21.00.

När händer det...?

När händer det egentligen? Den där tidpunkten då det ändras eller då det vänder. Det händer ibland att jag hittar den. Att jag mitt i ett andetag, mitt i stunden, vet att - nu. Det är nu det händer. Men det är sällan. Mer ofta är det så att jag står där, mitt i det hända, och undrar; När hände det?

Idag var jag ute med barnen på skolgården. Solen sken, vinden var stilla, snön var helt borta från marken och solen värmde så enormt skönt. Barnen hoppade hopprep, gungade, spelade fotboll och några satt på bänkarna och bara njöt av solen. Då slog det mig att det verkligen är vår. På riktigt. Det kändes nästan som sommar. Men... när hände det? Var det någon tidpunkt för ett tag sen då snön smälte och värmen kom? Ett klockslag då det vände. Skulle jag fråga några olika människor skulle de kanske kunna säga en tidpunkt då våren kom men jag skulle förmodligen få lika många tidpunkter som människor som svarade på frågan.

Jag upplevde en punkt i somras. Det var inte en vändpunkt. Det var en punkt. Den där stunden som man längtar efter under vintern. Den där stunden av ledighet, lugn och njuthet. Den där stunden som man sitter och tänker på under mörka vinterkvällar då man tänker på hur bra sommaren var. Eller den där stunden som man önskar att man hade haft. Jag upplevde den stunden i somras. Det finns många såna stunder, men det är inte alltid man är medveten om att det händer eller framför allt när de händer.

Jag låg på rygg i en eka. Ovanför mig såg jag himmel. Solen stekte. Jag bara låg. Det enda ljud som jag hörde  var årorna som långsamt fördes ner i vattnet, och upp igen. Vi rörde oss framåt. Tror jag. Jag bara låg. Då slog det mig. Det är nu det händer. Det här är stunden. Jag ligger här och har det bra. Otroligt bra. Jag är lycklig. Och jag är lyckligt lottad som får andas och smälta ner till botten av mig själv i en eka någonstans ute i Stockholms skärgård.

Den stunden slog mig. Och jag är glad att den gjorde det. Den har värmt mig under vinterkvällar. Och den har hjälpt mig stanna upp fortsättningsvis också. Stanna upp och märka stunden. Det finns så många stunder. Det gäller bara att se dem. Märka dem. Lyfta upp dem och säga... Här. Nu.

Jenny Eklund

Jag som bloggar denna vecka heter Jenny Eklund och jobbar som grundskollärare i Umeå. Skellefteå är min födelsestad men jag är uppvuxen och utbildad i Umeå. När beskedet kom att 40 grundskollärare skulle bli uppsagda blev jag orolig, men jag klarade mig. Nu mer tacksam än någonsin att jag har ett jobb. Just nu jobbar jag i en 1-2:a. Så det är kring barn i den åldern mina tankar oftast kretsar. Och kultur. Finkultur som teater, musik, dans, musikal och litteratur men självklart också kultur i form av tv-serier. Vad slår högre än Greys Anatomy en trött onsdagskväll?!

Dagens boktips... Nattvakten av Sarah Waters. En tjock bok om kärlek, svartsjuka och svek i efterkrigets London. Jag var tveksam till att jag skulle orka mig igenom över 400 sidor (är alltför van att läsa böcker för barn i 7-8års åldern...) men det var inga problem. Bokens upplägg suger in läsaren i handlingen. Jag tvingades med och jag tvingades att tänka. Och det fanns inget jag hellre ville än att förstå personerna i boken och reda ut deras hemligheter. Boken är fylld av hemligheter!

Det finns tre exemplar av Nattvakten på Stadsbiblioteket. För några veckor sedan var kön lång men idag står bara två i kö.

En sorts utsiktspunkt

image177
Nu har jag sett Jakob Eklunds utställning "Smooth Bind" på Verkligheten, (
www.verkligheten.net). Det är animation och fotografier. Allt är otroligt bra gjort, det är datoranimerat och konstigt levande, med stor omsorg om detaljerna. Nu skulle jag haft en bild, men min kamera är på reparation, så ni får lov att gå dit. (Verkligheten ligger på Pilgatan 16, öst på stan.) Jag som sa att jag var trött på konst, det verkar ju faktiskt inte så. "Smooth Bind" handlar om något sorts manligt monster som är fångad i sin kropp, obeskrivligt stark och muskulös men ändå helt handlingsförlamad. Det är synd om honom. Gå och se och fundera på vad det här obehagliga men sorgliga monster säger egentligen.


Min bloggvecka är snart slut. Jag skulle skriva om bilkultur, men jag orkar inte ha en massa åsikter idag. Det är fint väder, jag ska cykla ner och köpa penséer. Ja, obs: cykla. Bara lite kort: Jag tycker att folk har för lätt att ta bilen i den här stan. Man måste inte ta bilen hundra meter till affären, barnen behöver inte få skjuts om det tar tio minuter att gå till fotbollsplan och framförallt: Det är inte förbjudet för medelålders män att åka kollektivt, något man lätt kan tro om man är bussresenär i Umeå - men just nu är jag cyklist. Det är vår och blåsigt, det är en ny arbetsvecka i morgon, jag ska göra klart en serie, det blir kul. Jag ska tänka på om jag ska börja blogga på egen hand efter det här. Det är rätt skoj. Det svåra är att liksom tycka något hela tiden. Men det är en sorts konstform också. Vi får se. Om kulturhuvudstadsår har jag inte skrivit ett spår, men det var inget krav. Cykla lugnt, ha det bra och till sist - köp rättvisemärkt.

För stor för vanlig brottning

image176

Här kommer dagens bild. Dagens serietips är "Jag är din flickvän nu" av Nina Hemmingson. Men den har ni väl förstås redan läst? Nu ska jag på vernissage på galleri Verkligheten, det är Jakob Eklund som ställer ut. I morgon ska jag skriva om bilkultur.

Sirkuskväll

Ja, sirkus, jag stavade rätt! Kom hem nu efter en kväll med Jam all stars på Folkets hus. Däribland Sirkus Alfon! I somras var jag och familjen på Urkultfestivalen i Näsåker. Någon som jag inte minns vem det var, sa åt mig med viss skärpa att vi inte skulle missa Sirkus Alfon. Och det gjorde vi inte. Och nu har vi hört och sett dom igen. Så nu måste jag säga med viss skärpa : Missa inte Sirkus Alfon om ni får chansen! Om man försöker beskriva det låter det så här: eller det går förresten inte.
Min förra bild var mycket riktigt Pingstkyrkan och Nytorgsgatan. Återkommer i morgon med nån ny bild och dessutom serietips.
Förresten, innan jag går och lägger mig: jag skrev igår att Umeå och jag inte går varann på nerverna. Det var inte helt sant. Ända sen jag flyttade hit har jag retat mig på att folk i Umeå står och surrar med varann i klungor vid ingångarna till affärer och gallerior. Det typiska är att ett yngre par med barnvagn träffar den ena partens föräldrar och sen står och babblar länge och väl och utan att bry sig om att folk försöker komma förbi!  Jag har inte sett detta beteende i någon annan stad jag har bott i. Okej att jag kanske är lite avundsjuk för att jag inte har släkt i stan som jag kan stå och surra med i entrén till Åhlens men ändå! Detta är inget stort problem men ett mysterium. Godnatt.
Nu kom jag på ett serietips: Black Hole av Charles Burns. Finns på bibblan.

Bild från öst

image175
Här är en bild från en serie (Inland) som jag gjorde i fjol. I omarbetad version kommer den i min bok till hösten.Jag hade bestämt att den serien skulle utspela sig i Umeå, och det var första gången jag gick runt och samlade miljöer här. Det gav mig en ny känsla för stan. Tidigare har jag tänkt att jag bara bor här. Nu började jag se att det finns saker jag inte lagt märke till, stämningar. Ställen jag tyckte om.  När jag gick på Konsthögskolan brukade jag säga att Umeå var en stad utan hemligheter. Det var ganska dumt sagt. Bara för att jag inte kände till dom! Jag känner väl inte till Umeås hemlisar nu heller, men Umeå och jag går inte varandra på nerverna, som Luleå eller Stockholm skulle göra, även om det kanske vore mer passionerat.

jobblängtan

Nu är det tredje dagen jag är hemma. Okej jag skriver lite dagbok nu iallafall. Jag längtar till jobbet. Inser att det är ett otroligt privilegium att längta efter att jobba. Jag tycker verkligen att det är genuint roligt, särskilt sen jag började med serier, sitta och hitta på, fylla papprena, fundera hur olika människor ska se ut, tuscha med stift eller pensel. Jag målar också mellan varven, just nu på papper, med tusch och akvarell. Jobbet flyter på så länge jag inte sätter käppar i hjulet på mig själv med såna här tankar: "jaha men vad är det för vits med det här då?"
Det kan man ioch för sig fråga sig, men till en viss gräns. Man måste få vara lite generös: ösa på utan att hela tiden ifrågasätta, det blir grus i maskineriet då. Min taktik sen jag började med serierna har varit: gör först och gallra sen. Jag umgicks mycket med starkt politiskt troende när jag växte upp. Mycket av det jag lärde mig av dom var bra: Att saker går att förändra, att man kan ändra saker genom att påverka människors sätt att tänka. Men mycket var otroligt strikt: "Vad ska det där leda till?" Att konst måste ha ett nyttovärde. Att kultur är bra om det leder till nånting. Då skulle den leda till den socialistiska revolutionen, nu: tillväxt och inflyttning! Annars är kultur liksom peanuts.

tatueringsteckning

image174

Kompisar

Hej. Här kommer en ny bild. Den är på temat manlig vänskap, eller nåt. Jag fick bilder på gamla tatueringar av en av mina elever på Konstskolan. Det var tjugo-trettiotalstatueringar, en del ännu äldre. Dom var så fina. Jag har ritat av dom jättemycket, för att försöka lära mig handlaget. Sen har jag gjort om dom för att passa mina egna syften.
Jag är precis i slutstadiet av en ny seriebok. Den kommer i höst. Jag borde vara i ateljen och jobba, men jag är fortfarande så förkyld. Intresseklubben antecknar. Det här är det som hittills har gjort mig tveksam till bloggande: att det skulle vara någon slags dagbok, och jag som är så privat och hemlig. Men sen sa Lars Cuzner på en vernissage på Verkligheten (ett galleri som jag är med och driver i Umeå) att man inte alls behöver blogga om sig själv, att man sitter och är förkyld eller har varit ute med hunden! Man kan se det som en utställning också, så jag tar tillfället i akt och visar lite bilder helt enkelt.image172

skulpturer!

I helgen, innan den här förkylningen slog till, hann jag åka ut till Umedalen och titta på Sean Henrys skulpturer på Galleri Andersson&Sandström. Dom är helt suveränt bra. Jag kan verkligen bli otroligt trött på konst ibland, men sen kan det räcka med att man ser någonting som detta så rullar maskineriet igång igen...och så blir man sugen på att jobba...och får en ny vinkel på något man gått och tänkt på. Sean Henrys skulpturer är allt utom i naturlig storlek, dvs skala 1:1. De är större eller mindre och så uppenbart handgjorda så man bara vill ta på dom, men det ska jag väl inte rekommendera att man gör....För er som brukar vara på Umedalen kan jag tipsa om att det är Henry som gjort den där mannen som står i skjorta och byxor i närheten av spa-anläggningen.

Artisten

Hej. nu ska jag blogga. Jag är blyg och förkyld så jag ska börja med en bild. Den ritade jag i fjol, ursprungligen för en artikel i den feministiska tidskriten Bang, men jag tycker den klara sig utan text. Den är givetvis inspirerad av Tintin, närmare bestämt De sju kristallkulorna när Tintin och Haddock går på varieté och träffar general Alcazar.image171

Ridå

sista inlägget.
Jag tackar för mig och denna vecka)

Vi syns på
http://www.kulturnatta.com


Jag tänkte även skriva och tipsa lite om intrssanta saker men har inte hunnit. Kompletterar upp denna text så snart jag kan om det går bra för webmastern;)

Kulturnatta - Allt i centrum

Slutet på min bloggvecka har kommit och jag tänkte att detta mitt näst sista inlägg ska handla om det jag arbetar med - kanske även det många av er väntat att jag ska blogga om mer? Jag hoppas dock att tidigare inlägg skall visa på skillnad på sak och person, att jag som medborgare i Umeå kan ha åsikter kring 2014-satsningen men att i en yrkesroll är dessa åsikter föga relevanta för mig - och förhoppningsvis för andra. Med det inte sagt att man ska vara rädd för att framföra sina åsikter rakt på sak, men det är alltid en fråga om vad som är relevant samt HUR man gör det. Sen.. brukar jag säga att den största utmaningen är alltid att leva som man lär, men framför allt att inse att man sällan lyckas.

Jag också allmänt att människor har svårt att skilja på sak och person, så mitt råd här är att tänka till för er därute: hur ofta dömer ni hunden efter håren? Hur många gånger tar ni ut personliga vendettor över något organisatoriskt? När berömde du senast en person som förtjänar det i sin proffession men som du privat avskyr eller vice versa? )

Så med det sagt tänkte jag berätta lite om Kulturnatta - kanske även klargöra ett och annat som kan vara missförstått.

Jag arbetar alltså som projektledare/koordinator för Umeås Kulturnatta, vilket jag tror framgått?

Kulturnatta är i korthet ett årligt återkommande folkmöte av enorma proportiner. Hela centrumkärnan i Umeå fylls med arrangemang där mer än 100 anordnare arrangerar totalt över 300 kulturhändelser på ett dygn. Totalt bedömer vi att bortåt 40000 människior tog del av den andra omgången och nu är det dags för den tredje upplagan! I år infaller Kulturnatta fredag 18 maj och vi ser fram mot en minst lika stor folksuccé som det första året.

Vi har redan en mängd spännande händelser klara inför det andra programsläppet, men tyvärr så kan jag inte släppa så mycket information här i bloggen.

För mig personligen dock är Kulturnatta inte bara ovanstående utan ett levande årligt återkommande bevis för att Umeås kulturliv är oerhört omfattande och att vi verkligen KAN uppbåda enorma resurser.

I skrivande stund nu är klockan sen timme slagen och min tid som bloggare närmar sig slutet. Jag kommer dock att skriva ett kompletterande inlägg som jag hoppas kan publiceras i bloggen i morron - som komplement till denna text. Det finns alltid massor att säga och jag hoppas kunna komplettera denna text med en fortsättning i detta stycke.

En utmaning till våra politiker...

Jag lovade ju att återkomma med en utmaning. Så jag tänkte ta tillfället i akt och göra det i offentlighetens rum. Jag vet att detta bara är en liten del av en större helhet, men själv brinner jag för att unga arrangörer ska beredas plats och vettiga villkor i Umeås kulturliv. Jag arbetar dagligen med problematiken som finns.

Först och främst vill jag ha sagt att Umeå är otroligt duktiga på att arbeta med unga i betydelsen ungefär under 15 år... Där finns i dag om man jämför med övriga landet en oerhört bra genomarbetad kulturpolitik med allt från kulturverk till kulturcentrum för barn och unga till musikskola till fritidsgårdar.. Umeå har också utbildningar i massor inom kultur ända upp till universitetsnivå. Imponerande. Det finns mycket bra metoder för att ge stöd till ungas engagemang och ideer samt hyfsat med arenor (ex HamnMagasinet) för unga att verka på...

Men det finns också ett problem: det finns däremot nästan ingen som tar hand om de unga vuxna. De som börjar bilda föreningar, de som vill söka sig till arbete inom kultursektorn och som är unga, de som är de unga eldsjälar som man utbildat, fostrat .. de flesta ger upp, flyttar (och de som lyckas flyttar många även de - se på alla artister som kommer FRÅN Umeå, som flyttar i och med framgången).

Så enkelt uttryckt är tillväxten hotad, något som kommunens ungdomssamordnare Jonas Larsson uttryckte redan 2001-2002 då det var alarmerande dålig tillväxt bland unga arrangörer.

Så här kommer utmaningen:

En liten åtgärd kan betyda oerhört mycket för väldigt många. Jag vill här passa på att utmana Umeås politiker med att DUBBLA ungdomsmiljonen och fördela denna nya andra halvan som ett verksamhetsstöd med kontinuitet till 2014 till idella kulturföreningar som i dag är verksamma men som inte uppbär årliga verksamhetsbidrag och/eller återkommande festivalstöd. DUBBLA sedan den summan varje år fram till 2014... Då lovar jag er att ni har landets mest nöjda ideella kulturföreningar och dessutom en kontinuerlig tillväxt. Krydda denna satsning med något annat och sen frågar ni er hur många miljoner ni faktiskt sparat och tillfört staden i utveckling, hälsa, upplevelser för medborgarna, nya unga arbetstillfällen, världsartister, nya företag, etc.

Jag törs lova att om man kan mäta den effekten så lär ni ha ett plus enkom på att räkna in skattekronorna som kommer ur alla ringar på vattnet... Umeå är väl känt för att våga? Vi har landets största teaterförening, gott är väl det, men hur vore det med landets största hårdrocksförening eller landets största folkmusikförening, bara för att ge något exempel? Kanske landets främsta nycircus, filmförening, unga dansare, ja.. ni förstår poängen utan att snöa in på att man ska ha åsidsatt någon.

Ok, störst är inte bäst och störst säger inget om kvalitet egentligen heller, men det är i alla fall tyvärr något att skryta med och som motiverar en satsning. Sen är jag övertygad om att Umeås kulturarbetare kommer att ge detta kvalitet. Som en sista bonus.. så vinner ni förtroende, respekt och tusentals ambassadörer som kommer skryta om hur bra kulturpolitik vi har i Umeå.

Och jag vet att det finns en verklighet ideerna måste möta, en budget att hålla och så vidare.. men jag säger som jag sa i mitt tidigare inlägg. Elefanten klarar sig utan mat en dag för att hundgården ska vara lycklig i ett halvår... Det sitter i viljan och förmågan att våga hävdar jag bestämt.

Modeord och ordmord

Ibland undrar jag om det inte vore skönt att vara sådär riktigt Svensson... Åtminstone till synes lycklig i den vardagliga lunken, villan, volvon och vovven, men någonstans tror jag ändå att jag kommer att känna ungefär som Dennis Leary sjunger i smått genialiska visdängan Asshole... I dag är en sådan dag då jag faktiskt funderar över vitsen med kultur-idealismen när jag finner mig själv dag 6 i veckan, just hemkommen från ett regionsrådsmöte för riksorganisationen för ideella kulturföreningar, Kontaktnätet, där jag innehar en förtoendevaldpost som ordförande för Region Norra Norrland. Där andra pillar sig i naveln framför TV:n en lördag kväll har jag just avslutat motionsarbetet inför den kommande kongressen varefter jag raskt beger mig till kontoret för att skriva dagens blogg till eder. I morgon stundar arbete med programmet inför årets Kulturnatta, ett möte med mediaföreningen hethane (vars namn driver med hotmail.com för er som inte förstod det) och sedan ett intensivt eldkonst-träningspass. 7 dagar kultur i veckan, lugnt räknat.

Men klagar jag egentligen? Ja kanske lite eftersom efter år av slit så känns det ändå som att man som kulturarbetare sällan bemöts med respekt för sitt yrke. Yrke... Ja faktiskt. Och jag är beredd att kalla det yrke även i många fall då det sker på ideell basis, för det är i princip bara ett oavlönat proffsarbete i de flesta fall som sker. Och de flesta drömmer ofta om att bara få så man har råd med mat och hyra för att kunna arbeta med kultur.

Kulturarbete är ett oerhört viktigt ämne att lyfta till debatt, även om definitionen av Kulturarbetare inte är värd papperet det är skrivet på tyvärr. Kultursektorn lider rejält av någon slags allmänföreställing om att kultur inte är lika seriöst arbete som vissa andra, som att kulturarbetare på något sätt ska vara tacksamma för att man får äran att bränna ut sig i strävan att skapa glädje och upplevelser för medborgarna. Visst håller jag med om att mycket av kulturlivet kan och skall bäras på ideell basis i vårt samhälle, men det är inte det som är problemet. Jag engagerar mig varje vecka någonstans mellan 10 och 40 timmar ideellt i kulturlivet och lär nog fortsätta med det så länge jag lever och orkar. Det har aldrig varit problemet.

Jag tror heller inte att man kan förändra samhällets syn på detta över en natt eller kanske ens en livstid... Men man kan påtala det faktum att kulturarbete oavsett om det sker ideellt eller arvoderat är oerhört viktigt för samhällets välmående, kultur är vad som ger oss en relation till omvärlden, en förståelse för våra upplevelser, ett språk, en tolkning och ett innehåll.

Tyvärr är det också ofta så att kulturens utövare och arbetare slåss internt i desperationen att få bidragskronor, ersättningar för arbete, gager etc vilket ofta bara enligt mig resulterar i missriktad energi. Faktum är att jag är rätt övertygad att om arrangörerna hade möjlighet resursmässigt skulle fler musiker arvoderas, fler arrangörer anställas, bättre spelplatser uppföras men tyvärr är inte verkligheten sådan att det är möjligt. Viljan och förståelsen finns men det gäller att komma ihåg att som läget är nuförtiden är det ofta på kniven rent ekonomiskt att ens få ett helideellt arrangemang att gå runt.

Sedan uppstår situationer då utövare känner sig underbetalda, arrangörena känner sig otacksamt behandlade och uppgivna. Sådant får inte hända som regel snarare än undantag i en kulturhuvudstad tycker jag. Så vad gör man åt det? Jag har ingen universallösning, men gott och väl några funderingar på vad man kan göra i ett första steg.

Det handlar om att lyfta problemen till en nivå där man ser på dem ur vidare perspektiv. Exempelvis är det inte så konstigt att föreningar och kulturarrangörer inte samarbetar så mycket som man kan i de fall där kulturpolitiken har en födelningspolitik för medel som mest liknar att kasta in ett köttben till en hundgård. Tro fan att de utsvultna jyckarna slåss om bitarna snarare än att samarbeta som första tanke. Denna intressanta företeelse (som om man vill vara elak och konspiratorisk kan kalla härskarteknik) leder till att hundstackarna biter av varandra öronen då primärt fokus är att få en bit av benet innan det är borta, snarare än vänder uppmärksamheten mot ägaren eller om det finns andra sätt att få mat i magen utanför staketet (metafor för externa medel/bidrag). Undernärda kulturarbetare och föreningar beter sig ungefär likadant som jyckarna. Tyvärr, men med en del intressanta undantag såklart.

Vi har ett läge i Umeå i dag där vi har en av landets troligen föreningstätaste städer, en oerhört medveten och engagerad befolkning, ett av landets främsta Folkets Hus, en mängd andra institutioner för kultur inklusive en opera, tusentals (ja jag menar det när jag säger tusentals) artister/band, konstnärer, dansare och allehanda slag utövare varav många i världsklass i sina respektive genrer, stilar och former, en mängd skickliga politiker med utvecklingsvilja, en rad duktiga tjänstemän som verkligen förmår agera snabbt och kraftfullt och inte är rädda för förändring, ett samlat engagerat näringsliv som är genuint intresserade av kultur, mängder av skickliga arrangörer och andra kulturarbetare, ideella som yrkesverksamma (hatar personligen att använda begrepp som amatörer och proffs då det konnoterar helt fel saker då de baseras på mossiga definitioner).

Vad är då problemen? Jo, vi har exempelvis även bakåtsträvare, egocentriska, självgoda och arroganta politiker, tjänstemän som är mer rädda för att förlora jobbet än att göra sitt jobb, en arbetslivspolitik som jag vill mena på motverkar kulturarbetare, dumsnåla människor med fördomsfulla angreppssätt och tyvärr kan även denna lista fortsätta.

Vad gör man åt ovanstående då? Ja, i fallet hundgården så handlar det faktiskt om att metaforiskt talat se över om elefanten i buren brevid kan avvara ett enda mål så räcker det för att hundarna ska käka ett halvår... Jag hoppas jag gör mig tillräckligt tydlig i detta fall och gör jag det inte kan jag gärna delge åsikterna direkt till de som detta berör om intresse finns (och bygger på en vilja att lyssna på vad man kan åstadkomma för fantastiska resultat med bara lite tanke).

Gällande arbetsförmedlingen och hur man där behandlar kulturarbetare (eller man kallar tyvärr dem för administratörer i bästa fall såvida man inte är högutbildad alt långtidsyrkesverksam scenkonstutövare eller journalist/fotograf.... så måste man där agera politiskt för att kommunicera betydelsen att tillsammans förändra den situationen och möjliggöra för en utveckling av kultursektorn, om än liten i förhållande till andra arbetsmarknader (men gör det att den därmed inte är relevant eller viktig??!!). Om Umeå ska bli kulturhuvudstad ska vi på arbetsförmedlingen i Umeå kunna gå och i alla fall ange våra kompetenser och våra intresseområden. Jag minns själv senast för några år sedan då jag var arbetslös några månader hur förnedrande det var att inte kunna ens ange vad man arbetat med som en merit och det närmsta yrke som kunde bjudas var studieadministratör... Jag är glad att jag fann ett nytt arbete nästan direkt, ett arbete där arbetsgivaren såg andra kvaliteter.

Det är en skymf mot de som ska bygga en kulturhuvudstad att man inte kan söka arbete inom kultursektorn. För dialog nu. Det finns jobb att skapa och få inom kultursektorn. Jag har personligen detta år via mitt arbete sett till att åtta personer under 30 år fyllda har fått jobb inom kultur och mediasektorn, om än begränsade anställningar som tyvärr är det vanliga. Men om arbetsförmedlingen fått bestämma hade jag väl fått flytta till en förort till Stockholm och knappat in studiecirklar i bästa fall. Åter igen vill jag säga att jag exemplifierar med mig själv inte för att skryta över mig utan för att ställa frågan: Hur många fler som jag finns det som inte hade samma tur? Hur många finns därute som inte syns i registren när man söker efter meriter? Hur många finns därute som missar ett jobb i kultursektorn på grund av att man tappat tron på sig själv längs vägen? Farligt. Gör något åt det innan det är försent. En kulturhuvudstad ska givetvis kännetecknas av en arbetsmarknadspolitik inom kultursektorn som är proggressiv och lyhörd!

Jag återkommer i nästa inlägg med en annan utmaning...

Vad gör jag 2014.. Varför stanna 2014?

En skrämmande tanke som slog mig inför dagens bloggande var att om jag är med om Kulturhuvudstadsåret 2014 så har jag bott i denna stad i 20 år. Det var inte planen när jag flyttade hit. Planen var inte ens att stanna i fem år, men av någon anledning har jag blivit kvar på gott och ont. Jag har många tillfällen reflekterat över varför eftersom å ena sidan känner jag av den atmosfär som finns i staden, den atmosfär som troligen många i kultursektorn känner igen, som får oss att känna att Umeå har ett kulturliv och en kulturförankring som är fullständigt unik och fantastisk, en atmosfär som mycket väl kan vara den anda som vi alla vet både kan och bör vinna en utmärkelse som kulturhuvudstad. Vi vet alla att den kraften, eller vad jag ska kalla det, finns därute.  Jag tror få tvivlar på Umeå som samlad entitet när det kommer till förmågan att klara en sådan utmaning. Vi kan mer än så. Vi är redan en kulturhuvudstad i den bemärkelsen. Jag märker det verkligen i mitt dagliga arbete med Kulturnatta. Jag återknyter nog till det i ett senare inlägg.

Det finns dock en annan sida av myntet. Samma sida som i samma andetag jag känner wow även känner en avsky och en uppgivenhet gentemot detsamma kulturlivet. Samtidigt som man ser möjligheter känner man också omöjligheten att få gehör, en plats och en möjlighet till självförverkligande. Alltför ofta har jag känt den kväljande känslan av att stå med mössan i handen för att be att få några ynka kronor till ens förening för att vara del av denna stad som skryter med dess mängd ideella eldsjälar, ungdomlighet och spirande kulturliv, och det är inte alltid så inspirerande. Att förankra, slita, diskutera och lobba för att få ynnesten att uppfylla kulturpolitiska mål till punkt och pricka och möjligtvis ha råd att köpa dasspapper till kansliet. (SERIÖST talat.. tyvär). Att slita varje dag i timmar och åter timmar för att ungdomsföreningarna i denna stad ska ha en plats att komma till med en gammal dator, en skrivare och ett rum där de får vara, planera, känna sig i alla fall lite betydelsefulla när de brinner av idéer, kreativitet och arrangemangsvilja. Att själv slitas mellan viljan att stanna i två timmar, lyssna och hjälpa, kontra att nervöst undra om man själv ens har jobb om två månader för att finansieringen alltid är för skral och inga långsiktiga beslut går möjliggöra...  För tyvärr behöver även en kulturarbetare äta, dricka och sova, trots att vi är fantastiska och ideella eldsjälar...

Mest tydligt blir det i vardagen i denna kulturhuvudstad när man dagligen faktiskt slås av hur illa beskrivningen av kulturlivet i Umeå rimmar med den verklighet så många kulturarbetare, arrangörer och utövare står inför. Visst har jag själv varit med om många orätter och situationer där jag undrat över hur snedfördelade resurserna inom kulturpolitiken i denna stad är och hur illa de slår gentemot gräsrötterna, men trots allt känns det som att man accepterat det - vant sig vid det som att det är naturligt - och tyvärr inte reagerar nämnvärt längre.

Men det som påminner mig och stör mig är de små sakerna, de små tecknen som framför allt syns bland subkulturerna, bland de ungdomar som just börjat arrangera, bland de som nu står där jag var för 10 år sedan. Jag undrar om dom är kvar 2014? Det är oerhört viktigt för en kulturhuvudstad att dessa ungdomar verkligen känner sig välkomna och med på tåget redan nu och inte år 2010 (eller när det nu beslutas).  För en ung nybliven arrangör på 18 år är det nog inte så spännande att visionera om år 2014, det lär tyckas vara en evighet bort. Nej, det är nog mer relevant att kunna titta några månader framåt och känna hopp om en nära framtid, att man betyder redan i dag och att de etablerade i kulturvärlden verkligen vill att de unga ska vara med på resan fram till 2014. Här gäller det att inte bara prata utan även agera.

Här kommer jag fram till detta kapitels poäng: Umeå 2014 måste givetvis lyckas externt med att berätta om, beskriva och sälja Umeå som Kulturhuvudstad, men för att faktiskt klara av uppdraget såsom man i visionen berättar så krävs att man internt (dvs här i Umeå gentemot det samlade kulturlivet i dess bredaste bemärkelse) ser till att kampanjen och processen ska kännetecknas av hopp och framtidstro, arbeta med att skapa förutsättningar för kontinuitet, uppbyggnad och förverkligande för kulturutövare, anordnare och kommunens medborgare. Fredrik Lindegren (en av projektledarna för 2014 om nu någon missat det? ) har en dylik tanke har jag förstått och jag hoppas att styrgruppen för 2014 verkligen anammar detta och sätter fokus på frågan. 

Alla vi som verkar på olika nivåer i Kulturlivet tror jag behöver känna att vi är trygga, att vi har möjligheter och sannolikheter att vara med på resan mot 2014 om vi ska kunna satsa. Alltför många är upptagna med att oroa sig för nästa års bidragsfördelning, för nästa månads hyra, för nästa månadsinkomst, för att ha råd att reparera den där förstärkaren i replokalen, för att arrangemanget nästa vecka ska gå runt osv osv. Eldsjälar är bra, men de behöver bränsle för att inte brinna ut, tappa gnistan och framför allt behöver man inte blåsväder hela tiden utan ibland få ta fyr i lugn och ro för att flamma upp. Jag kan ju påminna om att historien även sett eldsjälar... som bränts ut, slocknat alltför tidigt och i vissa fall alltför dramatiskt och tragiskt. Och på ett metaplan har världshistorien sett eldsjälar av andra arter. Samma drivkrafter i grunden, men utan hopp, utan trygghet och med ett utanförskap. Jag vill inte se fler sådana.

Att veta att vi har en reell och en hyfsad grundrygghet att kunna verka vidare i denna stad under vettiga villkor, samt möjlighet att utvecklas såväl inom verksamheten som personligen och som organisation, är grundförustättningarna för att vi ska kunna bygga en kulturhuvudstad tillsammans.

Tyvärr så är det ännu lite väl mycket att "alla ska bidra", men med vad? Vad ska vi göra bättre? Vad ska vi göra ännu mer? Dygnets ideella timmar tar faktiskt slut någon gång men likt ohyra kliver vi upp i morgon igen och fortsätter strävan och faktiskt gläds åt att trots allt så bor vi ändå i en av landets bästa, om inte landets främsta, kulturhuvudstad.

Hoppet är åter, jag slutar där jag började. Status quo.

Kluvet? eller hur? Ambivalens är enligt mig ofta positivt såvida man har medvetenhet. Annars slutar man bara upp som alltför självgod och mossig.

Så.. stannar jag till 2014?
Vad gör jag då?

Ja jag vet att detta inte är en fråga för Kulturhuvudstads projektgrupp att lösa själva, snarare hävdar jag att det är dags för en förnyelse av kulturpolitiken som satsar på vår mångfald, bredd på ett för samtiden och den pågående verksamheten relevant sätt där effekterna ska vara synbara inom en mycket mycket snar framtid. Då kan vi alla göra resan till 2014 och verkligen göra skäl för klyshan "Vi vinner i Umeå!". Då kommer dessa idella krafter man talar om att kunna mobilisera, att orka ta i lite mer och att känna sig delaktiga. De krafter man då släpper loss är enorma.

Blev mer kulturpolitik i dag, men det kan väl inte skada här va...

Hybriden är skapad

Får inleda med att säga att leverantören av bloggen lade in ett driftstopp på bortåt en halv dag precis när jag höll på skriva gårdagens blogg... så det blev bara delar av texten som kom med. Mycket störande och jag ber att få belysa det. Här kommer den kompletta texten för i går. Och till Umeå 2014 kan jag väl bara säga: Ni kan väl köpa en egen funktion på egen server i stället för att nyttja standardbloggar?  Känns lite B ärligt talat... Om ni vill åt effekten att synas här bland alla andra bloggar går det väl att kopiera och lägga upp även här...

Ok. I går skrev jag ett konkret förslag på åtgärd som ska ha effekt. Men jag vill faktiskt förtydliga något som en del frågat mig kring efteråt. Det är viktigt att inte snöa in på detaljfrågor och genreexempel när man talar om en kulturpolitisk helhetsbild, såklart, men det är också viktigt att ta konkreta exempel och peka på var brister finns för att man ska kunna åtgärda dem, samtidigt som man helst bör kunna komma med förslag på åtgärd såklart. Ibland är det nödvändigt att gå in på sakfrågor för att belysa en större helhet och ibland fungerar metaplanet lika bra direkt.

Men jag talade om eldkonsten, som jag här förenklat kallar företeelsen som är ack djupare än så, men jag frågar mig: måste allting ha storslagna och högtravande titlar för att anses ha ett värde inom den så kallade kulturen? Vem definierar vad som är kultur och för vem egentligen? Samma personer som i nästa andetag pratar om att bryta gränser, våga vara öppen för nya former, samarbeta och samverka, att vara kända för att våga? Kanske är det lätt att avfärda nycirkusen som idrott då, så det helt enkelt inte behöver ställas inför den kulturella informella domstolen som ingen ser, men vet och som ändå tycks verka tydligt. Skulle det vara farligt om det blev ett prejudikat?

Just eldkonsten är ett perfekt exempel på en genre som dels faller mellan stolarna när man ska ta ansvar.. för VEM ska ta ansvar tycks alltid vara den stora frågan då. Är nycircus idrott? Är det performancekonst? Är det folkbildning? Är det nåt som borde bäras av sponsring? Är det en helt ny kulturform? Eller hemska tanke, KAN det vara lite allt möjligt? Kan det vara så att det faktiskt hör hemma på flera ställen och inte är så lätt kategoriserat men trots detta betydelsefullt och värt att satsa på? Sådant skrämmer tyvärr många gånger har jag fått erfara. Det okända har alltid varit aningen obekvämt för somliga, medan andra finner det kittlande, inspirerande, något som väcker en nyfikenhet och vilja att ta reda på mer. Hur som haver hoppas jag att man i alla fall inte resonerar som så att så länge man inte lyfter in eldkonsten i debatten/kulturpolitikiska resonemang och tar den på allvar så finns den inte..

Tyvärr är det så att de flesta tycks lovorda eldkonsten och talar gärna om hur fina shower man får bevittna, förvånas över att denna kompetens finns i Umeå, men när det kommer till vem som faktiskt ska stå för fiolerna för att utveckla något så tittar man på varandra och sätter på de byråkratiska skygglapparna. Alltför ofta känner jag att det ska finnas men viljan att ta ansvar för att det ska få utvecklas på lika villkor som andra kulturyttringar är begränsad.

Varför tar jag upp detta igen? Jo därför att jag tänkte i dag börja med att berätta om något som jag och en skara andra människor valt att kalla hybridkultur, något som faktiskt kan ge förklaringar och lösningar om man tar tanken vidare tror jag.

Vadå hybridkultur tänker ni nog direkt och jag ska ge mig på att försöka förklara en aning vad jag menar. Jag är själv aktiv på min fritid i en kulturförening som heter KF Kretsen (www.kretsen.org). Att berätta om den enorma verksamhet som föreningen bedriver skulle ta mig en bok snarare än en blogg, men för att göra en lång historia hyfsat kort så är det en mycket aktiv kulturförening (i alla fall definierar vi oss själva som en sådan) med en omfattande verksamhet och som bland annat driver projekt, arrangerar, arbetar med ungdoms och inflytandefrågor samt verkar som en samarbets- och stödpart för andra kulturföreningar.  Förutom det så driver föreningen ett eget kulturhus med verksamhet året runt.

Trots detta och mycket mer har det varit svårt att få ett kontinuerligt och verksamhetsrelaterat adekvat stöd för verksamheten från offentig sektor då det verkar ha varit svårt att kategorisera en förening som arbetar med nya metoder och nya målgrupper och finna vem eller vilka som ska ta ett ansvar. När något inte går definiera ärligt som en arrangerande förening eller en teaterförening, en replokalsförening utan definitionen snarare är - ja vi är allt av det där och även mer, så är det svårt att skapa förståelse för den verksamhet som omfattas och åsyftas.

Vi har haft många medlemsdiskussioner kring detta och vad vi ska göra åt saken. Under ett seminarium denna vinter kom detta åter på tal. En av medlemmarna gjorde då liknelsen med föreningens representanter och verksamhetsformer som hybridkultur - resultat av en kulturevolution: kulturhybrider, dvs inte kloner, produktioner på löpande band, flörtar och fåret Dolly... utan snarare en reell gränsöverskridande verksamhet, en korsning där mötet redan uppstått, där man befinner sig i en slags twillight zone mellan en traditionell kulturvärld och en värld som står för nya kulturella uttryck, men där man kanske har en del av båda. Kanske är det därför man förstår språket men inte alltid blir förstådd.

Jag fann denna teori mycket intressant och utvecklingsbar och jag tror jag får all anledning att återkomma till den. Man talar ofta inom kulturpolitiken om gränsöverskridande möten, korsbefruktningar och nyskapande. Så, efter korsbefruktningen, är man beredda att ta hand om avkomman? 

Med den frågan avslutar jag dagens blogg, jag återkommer när timmen inte är så sen. Dagarna är långa nu..


En stund i rampljuset

I dag hade jag tänkt att göra som så många andra som bloggat och i alla fall göra lite pr för mig själv och det jag själv gör som utövare av kultur. Men det är sällan lätt att berätta om sitt eget intresse och sina personliga engagemang, åsikter och kreativitet i ett sammanhang där de flesta känner en i en annan roll, tex rollen som arrangör för en Kulturnatta. Då kanske det är svårt att se mig som tex musiker, fotograf eller varför inte eldkonstnär? Det där med sak och person som sagt. Förmågan att nyansera och se att man kan ha åsikter som person och faktiskt ändå i en proffession agera utan att färgas av dem. Att man för att ta ett lättförståeligt exempel kan tycka att en artists musik rent ut sagt suger, men också förstå att det är personligt och då i en annan roll, tex som arrangör av en spelning boka det bandet och värdesätta att andra individer kanske tycker den musiken är det bästa som någonsin skapats, se värden i att agera bortom sin egen egocentriska sfär till förmån för egen utveckling. Och vem vet.. kanske ändrar man åsikt eller vidgar sina vyer... En nödvändighet för en bra kulturarrangör tror jag. Kul vore om fler kunde se och förstå det.

I dag var det som sagt lite ego-tid. Tyvärr blir det inte mer ämnen i dag då min dag varit tung och jag känner mig ganska urvattnad. Så nu ska jag ägna mig åt lite egoism i min blogg. Eller är det egoism att berätta om vad man själv gör som kulturutövare? Är vi så fast i jantelagen att vi ska behöva ursäkta oss offentligt innan vi törs påstå att vi är hyfsade på något? Hmm... Ja jag ser väl om någon blir upprörd men här följer så ett blogginlägg lite om en av alla saker jag gör som kulturutövare, och lite för och nackdelar med det.


image168

foto: Juhani Rajala

Eld som sagt. Jag är själv med i en performancegrupp som sysslar med något som enkelt kan beskrivas som eldkonst, populärt ofta förknippat med begreppet nycircus men som jag och vi känner inte är så enkelt förklarat. Det vi sysslar med är snarare en reell hybridkulturföreteelse då det verkligen är en tvärkulturell företeelse. EMP eller Elemental Motion Performance (http://emp.kretsen.org) kallar vi oss och utgör en mycket dynamisk grupp individer som samlas kring gemensamma teman, shower, performance och annat.


För publikum kan det tyckas enkelt att se det som en eldshow men för oss utövare innehåller det element av exempelvis musikskapande, komposition, musikproduktion, inspelningsteknik, programmering, kör och ensemblearrangemang, dans, kampsportsrörelser, meditativa rörelser, nycircuselement, koreografi, säkerhet och logistik, arrangemang och planering, markandsföring, profilering, grafisk formgivning, fotografering, hantverk, kostym och design, bildskapande och rörlig bild, text, ljussättning, ljudteknik... Alla dessa kunskaper finns i gruppen på olika nivåer. Men få kanske vid en första anblick av det vi ägnar oss åt förstår vilket enormt arbete och vilka många variabler som ligger bakom ett framträdande.

 

Vi har som grupp hittills deltagit vid såväl invigningar som rena shower, samarbetat med artister, ljussättare, dansare, djs, konstnärer osv, varit del av perrformancetillställningar och till exempel hållit workshops för unga intresserade. Från Umeå Höstljus till Ungdomsriksdagen, små konserter till stora galor. Allt har varit kul och berikande. Närmast stundar framträdande på valborg då SVT direktsänder från campus och firandet 30 april.

 

En av de roligaste uppdragen var dock när vi fick äran att inviga Luleås Kulturhus tidigare i år, då Luleås kulturförvaltning inbjöd oss samt Luleås egna fantastiska marockanska trumensemble Marrakech till att medverka i invigningsceremonin. Alla norrbottens tidningar, TV, kulturnyheter mm uppmärksammade det hela men tyvärr skrev inte en rad i VK eller VF om det, men visst hade det varit kul för Umeåborna att veta att Luleås kulturhus faktiskt invigdes av en hårdrockare (ja Tony som denna dag fick vara frontfigur är en tvättäkta hårdrockare från vår stad - för övrigt en mycket ödmjuk och sympatisk person) från Umeå... En möjlig ambassadör för vår kulturhuvudstad. Måhända är själva företeelsen kulturhus och Luleå omdebatterat såväl lokalt som på andra håll men det lägger jag mig inte i - men däremot ger jag personligen en eloge till Luleå för att de vågade låta en person som inte hade enorma kulturmeriter få äran att bland kändisar som The Sounds, Mikael Niemi mfl ta den stora nyckeln och officiellt låsa upp huset. Mäktigt. Men nu vet i alla fall några fler i Umeå att det skedde. Visst är jag lite ego nu men det skulle jag ju vara i denna dags bloggande;)!

image169

Luleås kulturhus invigs. foto robert lundmark, från Piteåtidningen

En intressant fundering eller sensmoral att ta med sig från detta är för övrigt: Hur många okända kulturambassadörer har Umeå? Då följdfrågan: Hur kan vi göra dem delaktiga i en Kulturhuvudstadssatsning? Jag har inte svar, i alla fall inte alla, men några kanske.

 

Ett konkret förslag som härleder till min text denna dag: Se till vad vi har i Umeå och börja satsa där... Det finns minst 3-4 st nycircus och performance-grupper i Umeå som alla var för sig har potential att bli Umeås eget Circus Cirkör.. Dessa har verkat här i staden somliga sen 10 år tillbaka, somliga sen några år tillbaka, men det makabra är att det inte satsas på dessa grupper utan fortfarande bara på extern kompetens. Tänk om man i stället för att ta hit Circus Cirkör till Umeå en enda gång satsat samma summa pengar på ett lokalt alternativ som då kunnat växa. Inget ont om proffsen i Cirkör såklart, och inget ont om att vi tar hit kultur och inspireras, men vi måste ju satsa på de som faktiskt är våra egna utövare mer tydligt! (ja jag vet det nu äntligen finns några tendenser till detta men allt går ställa i perspektiv och relation...)

 

Kompetensen finns i Umeå, människorna finns här, men faktum är att det skrämmer mig hur få av dessa som syns. För att ta ett annat exempel så har vi artister i Umeå som få känner till men som faktiskt säljer mer skivor i världen än vad många rikskända svenska artister säljer... Men det är som att det ligger ett lock på viljan att verkligen satsa på en utveckling, göra ett tydligt avtramp som verkligen känns. Jag pratar då om en djupgående kulturpolitisk förändring, en attitydförändringsprocess och en utvecklingsvilja kombinerat med kraftfulla budgethöjningar. Visst kan det låta mycket med många miljoner, men sett i perspektiv så går det mesta att ifrågasätta bara man kan och törs. Och jag tror vi har personer med de förutsättningarna i många ledningspositioner i Umeå i dag. Bollen är er vill jag säga. Kulturlivet är redo och har varit det länge upplever jag.

Det handlar dock om att förmå mäta den långsiktiga och totala effekten, sociala värden likaväl som ekonomiska, inte bara den primära och kvantiferbara effekten , vilket är ett av den så kallade kultursektorns problem i stort och en anledning varför idrottsrörelsen är så pass framgångsrik när det kommer till exempelvis sponsring. . Umeå kan bli den stad som är först i landet, ja kanske Europa med att prioritera kulturlivet på ett sådant sätt.. Men frågan är om vi vågar (vi som är kända för att våga) - för det innebär också att riska något. Vad säger ni politiker och beslutsfattare? Törs vi i Umeå verkligen göra ett sådant avstamp? Det skulle chockera många, troligen även utövarna, men vilken effekt det skulle bli!

 

Se på hur bra det gått för dansen (iaf enligt föregående bloggare) sedan man medvetandegjorde betydelsen av detta i den kulturpolitiska debatten. Och det är i ett sånt perspektiv en relativt blygsam satsning trots allt.

 

Så.. då blev jag lite kulturpolitisk och egoistiskt kulturpolitisk;)

 

Men skönt känns det att ha fått sagt detta i ett forum där kanske några av de som kan göra något åt det läser och funderar över det hela. Vi har möjligheter i Umeå, vi måste bara hjälpas åt att mobilisera resurser för att förverkliga och utveckla. Jag hoppas att Kulturhuvudstadssatsningen verkligen bidrar till att röra om i grytan och ge reella effekter, gärna snart.. inte om fem år.

 

Parentes:
Begreppet hybridkultur föresten är rätt intressant, används och har myntats av en förening jag är medlem i och har en filosofi bakom sig som jag troligen kommer skriva mer om en annan dag;) Den som hänger kvar här får se.

Tack för i dag.


En provokatörs bekännelser...

...kanske vore en bra titel för att locka lite uppmärksamhet tänkte jag och ett visst mån av relevans ligger trots allt i titeln. Jag har väl sällan varit känd för att inte säga vad jag tycker så vad passar då bättre än att blogga kring lite kulturpolitik i en stad där debatterna just nu går heta kring allt från påstådda biblioteksflyttar till vem som ska bli ny kulturchef.

Vi har ingen lokal! eeeh. nej jag menar chef!
Men ja vi börjar väl där. Umeå har väl milt uttryckt misslyckats med att rekrytera en kulturchef som varit långvarig under 2000-talet. Jag kan egentligen inte klandra någon för det, men jag konstaterar i alla fall att det nog inte är helt fel att påstå att man inte lyckats.. Men det är viktigt att blicka framåt och inte bara bakåt här för nu ska ju en ny förvaltningschef tillsättas och kring det finns många åsikter så jag tänkte delge min.

Enligt mig behöver inte Umeå ytterligare en konstnärlig ledare som kulturchef. Uppenbarligen har det misslyckats ett flertal gånger och jag tror det är ett snudd på hopplöst sökande att finna en person vars kreatörsegenskaper rimmar med det omfattande och krävande uppdrag en kulturchef i Umeå med dagens nu rätt tunga kulturpolitiska mantel har att axla. För vilket uppdrag det lär vara... Ingen lär väl vara avundsjuk på den person som ska ta sig an den sitsen. Jag är det i alla fall inte. Fast lite kul måste det ju vara att bemöta gnällspikar som jag som ställer höga krav. (hehe)

Jag tror snarare att Umeå behöver en duktig ledare, en skicklig samordnare med fingertoppskänsla och oerhörd integritet. En person som kan stå emot trycket från etablissemang, vårda det etablerade samtidigt som han/hon vågar utmana, släppa in nya på arenan, kanske även slakta en och annan helig ko på vägen (metaforiskt talat då - om nu någon missförstod detta...). Jag tror den personen ska vara exceptionellt duktig på att se skillnad på sak och person och vara extremt lyhörd för att tolka in hur det komplexa nätverk som utgör Umeås kulturliv fungerar. En näst intill övermänsklig uppgift, jo, men även en inspirerande utmaning för den som törs.

Som jag ser det så har Umeå redan all konstnärlig, kreativ kompetens i det befintliga Kulturlivet. Det en kulturchef behöver tillföra är en förmåga att gödsla detta samtidigt som man kan finna ny mark för nya aktörer. Att se helheten, synliggöra den och arbeta med en övergripande vision som inte utgår från ett konstnärligt mål utan snarare från en konstnärligt förutsättningsskapande helhetsvision. Vi har många redan som säger såväl varför, vad och hur. Vad som krävs är nog någon som kan svara på frågan "när".

Nu vet jag att många säkert tycker mycket i denna fråga, men ta chansen och skriv vad Ni själva tycker. Detta var min ytterst personliga åsikt och jag hoppas den respekteras därmed. Kanske påverkar de bästa idéerna den grupp som kommer tillsätta den nya kulturchefen på ett bra sätt. Jag hoppas oavsett vad som händer att vi denna gång får en kulturchef som får vara med på resan hela vägen fram till 2014 och längre så personen får en reell chans att vara den drivkraft som behövs för att lyfta kulturfrågorna till den nivå en kulturhuvudstad behöver för att nå målen.

Också var det det där om biblioteket...
Sen tänkte jag lägga ytterligare ett kort inlägg i debatten kring biblioteket då jag tycker den spårat ur rätt mycket. För att undvika eventuella missförstånd direkt så får jag väl börja med att säga att jag ser det som en självklarhet att biblioteket ska finnas kvar i Umeå centrum, så strategiskt placerat som möjligt för att kulturen ska ha en central plats där flest människor dagligen möts och rör sig. Dock säger det faktiskt inte att den optimala platsen är där det nu är beläget. Kultur är viktigt för centrum, för Umeå C och näringen(som ju väckte frågan lite kanske man kan säga), för föreningslivet, umeåborna, besökare och gäster, offentliga förvaltningen, operan, folkets hus, för oss alla helt enkelt. Jag går nog ett steg längre och hävdar att kultur är en nödvändighet för att allt det ska existera och jag vet att kulturfrågan är otroligt viktig för centrumutvecklingen och stadsutvecklingen som helhet. Men det krävs ibland en frisk debatt för att man inte ska glömma detta. Nyttigt. Jag hoppas då i alla fall att vi inte bara har diskussion kring ett bibliotek utan även kring hur den så kallade kulturen kan nå ut mer i samhället och nå fler i vardagen, åtminstone på ett medvetandegörande plan. För kultur ger glädje, inspiration, motivation och tanke, bara för att ens nämna några positiva effekter.

Men vaddå kultur?
Att tala om kultur kräver väl dock att man på något sätt avgränsar begreppet så det går att förstå i en kontext. Jag kanske borde inlett med att ge min definition av kultur men jag tar det nu i stället. Med begreppet kultur åsyftar jag OFTAST kultur som i bemärkelsen "folkliv", den något mer europeiska synen på ordet. Jag har förståelse för, och all respekt för, de som hellre ser kultur som ett begrepp som åsyftar den mer svenska, traditionella synen med ord, ton, bild, scen osv,  men för mig är kultur även möjlighet att uttrycka sig, mötas i intryck, förmåga att förmedla det som gör oss till medvetna varelser. Visst, pseudoflummigt och halvpolitiskt postmodernisktiskt bjäfs, men jag finner att ord inte räcker till. Det är väl kanske därför kulturen i sin form har så många uttryck...

Ok, det får räcka med kulturpolitik för en dag. Jag ska inte utmana för mycket tror jag så jag låter kiss-debatten bero. Men det är ibland skönt att veta att man gör en kulturgärning varje morgon;) Jag föredrar dock att använda toalettstolen för min hyresvärds skull.
(Det är väl lika bra att säga att ovanstående stycke är menat som en liten rolig avslutning så ni ska kunna dra på smilbanden lite i alla fall, så snälla alla ni som tänkte debattera vikten av fria konstuttryck, ta det inte sååå seriöst va, ok! )

Så fort man börjar skriva här inser man att man inte hinner belysa särskilt mycket under endast en vecka, i synnerhet inte gå på djupet i ämnen som verkligen berör. Men förhoppningsvis ekar några av mina tecken i cyberrymden vidare och ger effekt.

Vi syns i morgon kära läsare.

PS - Ja jag vet att jag inte alltid uttrycker mig vare sig dialektalt korrekt eller språkligt svenskaakademiensordliste-korrekt, men det får ni ta. Konstnärlig frihet hävdar jag;) och en smula netiquette. DS

PS2 Det blev inga bilder. Kulturdebatt har sällan så mycket bilder annat än illustrationer och tyvärr hann inte min grafiker göra en bildversion av min ordvision. DS

Att engagera en stad

Välkomna. Jag som bloggar (hatar det ordet för övrigt) denna vecka heter Niklas Carlsson. De flesta av er kanske känner mig via något av de större projekt och satsningar jag är involverad i, till exempel http://www.kulturnatta.com, men jag tänkte börja med att säga jag tror att en av de viktigaste egenskaper man måste försöka bibehålla och utveckla som projektledare för en stor satsning är en förmåga att skilja på sak och person, roller, rättigheter och skyldigheter och göra sitt bästa därtill.

 
image167

När man representerar någon eller något hamnar man i mer eller mindre omfattning i offentlighetens ljus på gott och ont, alltsom oftast förknippad med en organisations värderingar eller en idéburen verksamhets entitet, något som ofta kanske stämmer till viss del men som faktist sällan ger en särskilt lyckad bild av en individ. Därav väljer nog många att sticka huvudet i sanden och låta saken bero, medan en del dumdristigt nog tar tjuren vid hornen och försöker förklara hur saker och ting egentligen hänger samman. Jag är nog en av de senare. Tror jag. Välkomna än en gång till mitt gästbloggande och hoppas ni kommer finna en stunds förnöjelse i mitt orerande.

 

Jag tänkte ägna detta första inlägg med att presentera mig själv lite för er alla som läser detta och förhoppningsvis såväl skingra lite rökridåer samtidigt som jag ta tillfället i akt att dela med mig av mina funderingar kring Umeås satsning att bli Kulturhuvudstad 2014 med allt vad det innebär.

 

Dags att slå an tonen direkt kanske. Jag har inte slagit något slag för kulturen ännu men tänkte väl passa på att slå till med en del väl valda texter under denna vecka i alla fall till er läsares nöje eller missnöje. Min inledande rubrik är egentligen en slogan som jag lånat från arbetet med Kulturnatta, men jag finner den också mycket passande för vad en kulturhuvudstadssatsning behöver lyckas med för att inte bara vinna, utan faktiskt också vara en huvudstad för kultur. Att engagera en stad är en enorm uppgift men om ni frågar mig så räcker det inte med att bara samla åsikter, visioner och idéer, det är bara första steget. Därefter kommer även att synliggöra och förverkliga idén/visionen. Jag återkommer nog till detta senare (och jo, jag vet att kampanjen och projektgruppen har en liknande tanke med arbetet). Först kanske en liten presentation av mig är på sin plats.

 
En Jämtlänning in New York?
Undertecknad är en inflyttad Umeåbo sedan drygt 10 år, härstammande från republiken Jämtland. Kanske tog jag med mig det jamtska lynnet och tjurskalligheten, men säga vad man vill om den egenskapen så får vi oftast något gjort när vi väl tar oss för något. Detta leder mig smått osökt in på ämnet fördomar och stereotyper. Många är de som tyvärr dömer hunden efter håren (håret när det kommer till många subkulturer i alla fall), men jag hoppas att den bild av mig ni nu fått kommer att krossas eller åtminstone nyanseras under denna blogg-vecka. Lite som en kampanj... ...för en kulturhuvudstad i norr inför en stor europeisk union och dess bild av det exotiska nordliga rummet, vår ungdomlighet och .. ja vad det nu var vi sa att vi var? Sak och person kanske även gäller för en stad, vad vet jag. 

image164
Jämtländsk sommarnatt... det ni! ;)   foto: undertecknad

Min allra första kontakt med Umeås kulturliv var när mitt band fick en spelning på gamla Galaxen (som då låg vid korsningen E12/Östra Kyrkogatan i Folkets Hus gamla lokaler - jag återkommer garanterat till Galaxen senare i mitt bloggande kan ni lita på). Jag minns att jag fastnade då för hur otroligt brett subkulturliv Umeå tycktes ha och den mängd världsnamn bland artister i dessa genrer som dolde sig i varje gathörn. Staden hade potential kände jag. Givetvis blev jag nyfiken att se om jag hade rätt i mitt antagande...

 
image165
Spelning på Galaxen under 90-talet med Uppsalasynthbandet Malaise, foto undertecknad

Så jag beslutade mig för att bosätta mig här på obestämd tid och utforska mina möjligheter till självförverkligande i en stad som åtminstone på ytan tycktes ha de förutsättningar som krävs för att man ska kunna lyckas som kulturarbetare. Kulturarbetare är för övrigt ett rätt meningslöst ord har jag insett då det ofta saknar värde i sin definition helt beroende på sammanhang men, men, nog om det för nu.

 

För att hoppa hastigt framåt i historien till dags dato så, efter att ha arrangerat två upplagor av Kulturnatta och med den tredje annalkandes, känner jag att mitt beslut att stanna nog var rätt. Jag ställer frågan om Umeå tex haft Norrlands största alternativmusikförening och av landets största kulturnätter om jag inte fått den där spelningen på Galaxen 1993... Men det intressanta är inte här att självgott hävda min egen betydelse utan det jag vill komma fram till är att vi är nog MÅNGA eldsjälar inom Umeås så kallade kulturliv, alla med betydelse på många plan för en helhet, som har våra egna små anledningar till varför vi valde att stanna här och verka. Frågan jag ställer som är öppen är: Vilka är dem som i dag kommer till Umeå och reflekterar över sina möjligheter att verka i vår stad och hur möter vi dem? Många av dem är de som kommer att vara aktörer i vårt kulturella rum år 2014. Låt oss möta dem med hjälp, stöd, engagemang och allt det som vi alla tyckte vi fick eller borde fått när vi en gång började vår bana som kulturaktörer i denna blivande kulturhuvudstad. Då kommer vi att ha ett brett stöd för tanken om att 2014 vara värdiga titeln.

 

Men jag då? Jag lovade ju att berätta lite om mig själv också, kanske även lite mer konkret och aktuellt. Jag arbetar i dag med kultur. Det är i sig en oerhörd lycka att faktiskt få arbeta med något som ger en daglig stimulans och en vilja att vara på jobbet, trivas och utvecklas. Men vid närmare eftertanke finner jag det anmärkningsvärt att man faktiskt ska betrakta det som ren lyx att få arbeta med det man har kompetens för och nätt och jämt överleva på det... Men så är det väl inom kultursektorn. Jag är en av de som efter tio års ideellt slit fann en väg till arbete (sliter för övrigt ideellt utöver mitt arbete fortfarande troligtvis lika mycket...) och därefter har jag lyckats hänga mig kvar (även om arbetsförmedlingen inte anser att det jag gör har med kultur att göra, för att instämma med en tidigare bloggares smått kritiska inlägg).

 

I dag är jag koordinator/projektledare för Umeås Kulturnatta och arbetet är inne i en oerhört hektisk fas just nu. Jag ska förtälja mer om Kulturnatta under veckan, var så säkra. Förutom att vara mer än heltidssysselsatt arrangör så är jag även hårt engagerad i det ideella kulturföreningslivet som föreningsmänniska, arrangör, producent och en del annat, såväl lokalt som nationellt samt själv utövare av bland annat musik, sång, eldkonst, foto och bild. Jag säger som den där dåliga TV-satsningen som kanske några av er också tyvärr minns att det kommer mera...


image166
Kulturnatta - publik. foto: Juhani Rajala

 Nästa kapitel...

Under veckan så hoppas jag få tid att belysa, fundera kring och spekulera kring fenomenet Kulturhuvudstad och Umeås kulturliv, men även tid att berätta en del om mig, mitt liv och det som händer runtom mig i kultursfären, saker ni kanske inte trodde fanns, människor ni inte mött och historier ni aldrig hört.

 

Men först tänkte jag ta tillfället i akt att tipsa er om att gå på konsert på Idunteatern 20 april och skåda viskungen Mikael Wiehe samt den lokala talangen Jonas Lundström, enligt mig en av Umeås absolut bästa, med en röst som kan ta sig an världen. Missa inte.
http://www.biljettcentrum.com/Evenemang.asp?VID=1889


image162
Mikael Wiehe - pressbild från United Stage Artist


Vi syns i morgon... nu orkar jag inte skriva mer - det är faktiskt helgdag, även för en kulturarbetare.


Umeå är en dansstad!

Idag skulle jag vilja tacka för mig.


Jag tror verkligen på Umeå som dansstad! Medlemsantalet i Danscentrum Norr har dubblerats under de senaste tre åren och många nyutbildade dansare vill återvända till sin hemstad för att jobba här. Jag tror att en anledning till detta är att det finns en stark grundutbildning i Umeå. Stans dansskolor och dansgymnasium håller mycket hög kvalité och det är många danselever  som varje år kommer in på högre dansarutbildningar mot professionell nivå som t ex Balettakdemien och Danshögskolan. Tack till alla er fanstastiska danslärare i Umeå som bygger upp denna grund!


För att locka hit fler dansare, koreografer och danspedagoger kommer Danscentrum Norr att fortsätta arbeta för att kunna tillhandahålla lokaler och daglig träning för dansare. I maj bjuder Danscentrum Norr hem den Norrländska dansaren Lotta Ruth för en workshop på hemmaplan.

Även Scen för dans och Dans i Västerbotten gör massor av satsningar för den fria dansen i Umeå. Under Made-festivalen på NorrlansOperan, kommer Scen för dans att arrangera en hel workshop-kavalkad för oss dansare, med intressanta lärare som gästar festivalen. 


I mitt sista blogginlägg skulle jag också vilja passa på att tacka Åsa Söderberg för allt hon har gjort för Umeå som dansstad! Tack Åsa för alla kloka ord och all inspiration!


Carolina - en dansare i exil

Idag vill jag berätta om Carolina Bäckman, en dansare som gärna skulle vilja arbeta med dansprojekt i Umeå. Carolina  kommer ursprungligen från Nordmaling, men har utbildat sig till dansare i vid Skolen for Moderne dans i Köpenhamn och har sedan stannat kvar för att arbeta som dansare i Danmark.

Hon arbetar nu med ett jättespännande dansprojekt över internet som handlar om gränser och människors rättighet att få mötas. Jag bad henne berätta om det: 

image164

"Projektet jag börjat arbeta med heter Grenzstadt, och är en föreställning som använder Internet för att sammankoppla dansare från olika länder. I praktiken är det jag i Köpenhamn, en dansare i Amman, Jordanien och en i Beirut, Libanon, som på scener i de respektive städerna dansar inför en publik. Samtidigt filmar vi oss själva, och dessa bilder sänds över nätet och projiceras på väggarna i de andra städerna. Publiken får möjlighet att uppleva tre dansare som arbetar tillsammans - åtskilda geografiskt, men med samlad intention. 

Projektet har genomförts tidigare, i ett samarbete med en dansare från Belgrad i Serbien. Denna gång ligger det en ytterligare politisk dimension i föreställningen. Bakom samarbetet står Haya Cultural Center i mellanöstern och Recoil Performancegroup i Danmark.

Trots att det bara är några timmars bilresa mellan Amman och Beirut, är det ett stort problem för konstnärerna därnere att mötas. För att komma mellan städerna måste man in i Israel, och som muslim är det svårt att få inresetillstånd. I och med Grenzstadt-projektet, kanske vi kan väcka några tankar och känslor omkring fenomenet med gränser, och människors förmåga att ändå mötas. Jag gläder mig! 


Om man vill läsa mer om projektet och människorna som står bakom - kolla in nedanstående länkar. Det ska också vara möjligt att följa föreställningen via Internet, så var uppkopplade söndag den 29 april?!"

http://recoil-performance.org/comingproduction.html

http://www.plex-musikteater.dk/  
  

Tapestry, ny föreställning med Nomo Daco!

Idag ska vi ha skypemöte med Nomo Daco. Vi håller på att planera en ny produktion med namn "Tapestry". Utöver dansandet har rollerna i Nomo Daco med åren mer och mer börjat likna sysslorna en dansprodent gör. Vi har tillsammans fått erfara mycket om marknadsföring, ekonomi, ansökningar och andra praktiska detaljer som att boka repstudios, skriva repschema m.m.

Nomo Daco kommer, med stöd från Umeå Kommun,  att arbeta med en ny dansproduktion som heter Tapestry. Ett förarbete inleddes i maj förra våren med stöd från Konstnärsnämnden. Koreograf för stycket är Tove Skeidsvoll som tidigare har koreograferat stycket Silence för Nomo Daco.


Så här berättar hon om Tapestry:


"Verket är starkt inspirerat av tryckta och vävda mönster från bland annat arabisk

ornamentik och japanska tryck." 


"I arbetet med stycket har jag tagit inspiration från olika mönster och den bundna rörelse

och detaljrikedom som kan finnas däri. Även styckets namn, Tapestry, ger mig bilden av

någonting visuellt pågående och av berättelser som kan lysa fram ur denna visuella fond."


"Skönhet och absurditet, människa och flock, avlägsen och nära, människors relation till

varandra och de grupper vi tillhör."



image163
(Foto: Jostein Skeidsvoll)

I det här projektet samarbetar vi med en designer från Umeå, Ida Edlund. Hon arbetar lokalt här i Umeå under det  egna märket Hollow by Ida Edlund. Vi är mycket glada över att få arbeta med henne som kostymör!

Vi kommer att repetera i augusti, och planerar en premiär i slutet av augusti. Vi kommer även att visa

work in progress på stan i Umeå, med material från repetitionerna. Håll utkik!


Nomo Daco goes påsklov

image160
Nomo Daco goes påsklov 2007 (foto: Jostein Skeidsvoll)


Idag håller jag på att planera inför en workshop som Nomo Daco ska hålla nästa vecka under påsklovet, i samarbete med Umeå Kommun, Studiefrämjandet och Teaterföreningen. Vi kallar kursen Nomo Daco goes påsklov.

Vi kommer att hålla till på  Saga-teaterns scen. Det är jag jätteglad över eftersom jag tycker att Saga är helt fantastisk, mysiga lokaler och stor scen med massor av yta att dansa på!

En del av Nomo Daco´s arbete riktar sig mot barn och ungdomar och bland brukar vi ge workshops. Då håller  vi en veckas lång kurs och arbetar hela dagar. Detta för att vi ska hinna jobba mot en mindre föreställning. Förrutom att träna dansteknik och danssteg brukar vi arbeta med improvisation och komposition. Genom att ge enkla verktyg för danskomposition är syftet är att inspirera ungdomarna till att själva koreografera. Det blir som en mini-produktionsperiod där vi jobbar med ungdomarna så som vi själva skulle ha arbetat när vi sätter upp en föreställning. I slutet av veckan presenteras föreställningen inför publik.

Workshopen blir ett utbyte mellan Nomo Daco och ungdomarna. Vi lär oss jättemycket om danskomposition samtidigt som kursdeltagarna kan lära sig något om hur det kan vara att arbeta som dansare idag.

Dansaryrket kräver ofta mer än att man bara ska lära sig steg som koreografen lär ut. Det är numera vanligt att dansaren själv ska kunna bidra med danssteg, som koreografen sedan kan laborera med. På så sätt blir dansaren mer delaktig i den konstnärliga processen.

Nu ska jag återgå till min planering, tänka ut övningar, sätta ihop dansmaterial med olika steg och välja musik....

Välkomna på redovisningen nästa fredag den 13/4 kl 15.00 på Sagateatern!


Umeå är en kreativ stad!


image158
Älvornas kontor 2004 foto: Petrus Sjövik

Ikväll är det öppet möte på Bibliotekscaféet om Umeå 2014-satsningen. Profilteatern och Nomo Daco är gäster och jag och Jenny Lundmark ska representera Nomo Daco. Vi kommer att prata om varför vi har valt att arbeta med Nomo Daco i Umeå.

En av anledningarna till att vi valt att stanna här är att vi vill ta vara på den kreativa kompetens som finns i stan. Vi har samarbetat med lokala musiker, fotografer, ljusdesigners, kostymörer mm och blir inspirerade av den konstnärliga drivkraften som vi tycker är typisk för Umeå!

Ett exempel på ett spännande samarbete är när vi jobbade med filmregissören Jens Choong 2004. Vi gjorde en dansfilm som heter Älvornas kontor, i regi av Jens Choong, foto av Petrus Sjövik och koreografi av Tove Skeidsvoll. Vi tänkte visa den ikväll på mötet.

Här kan ni se filmen:
http://www.umea2014.se/arkivnyheter/5.1165bc431119e4cb4b580008009.html


Välkommen till samtal och gratis fika ikväll på Bibliotekscafeet tisdag 3 april 2007 kl 19!


Kalila och Dimna - att dansa för barn

Jag har precis kommit hem från ett dansjobb i Uppsala. Jag har i två månader arbetat med en dansteaterföreställning för barn som heter Kalila och Dimna, på Gottsundateatern i Uppsala. Koreografen, Sofia Nohrstedt, har jobbat med persiska djurfabler  och vi har gestaltat olika historier som "Skölpdaddan som ville lära sig att flyga" eller "Räven som aldrig blev nöjd".  Det har varit enkla men tankvärda budskap som t ex i den sistnämnda: "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Vi var tre dansare och en skådespelare som arbetade med föreställningen.

Eftersom vi har spelat för skolklasser har det blivit en hel del tidiga mornar. Då är det tur att det är en barnpublik vi dansar för! Barn är helt fantastiska och kan ge så mycket respons och glad energi. Men de är också väldigt ärliga och man får veta med en gång vad de gillar och inte.  Det har varit en jätterolig period och jag har fått massor av idéer till vårt arbete mot barn och ungdommar här hemma i Umeå.


Att frilansa som dansare

image158
(foto: Jostein Skeidsvoll)

Jag heter Anna Ehnberg och arbetar som dansare.
Jag frilansar i Sverige och Norden och har Umeå som bas. I Umeå arbetar jag bl a med ett danskompani/dansarkollektiv som heter Northern Movement DanceCompany, NomoDaco. Gruppen är baserad i Umeå och vill sprida dans i Norrlandsregionen. Vi har funnits sedan 2001och har i år 2007 fått verksamhetssöd av Umeå Kommun.

Jag är även engagerad i Danscentrum Norr, en organisation som arbetar för de frilansande dansarna i Norrlandsregionen. Som dansare från Umeå får man ofta höra från övriga DansSverige att det är i Umeå det händer just nu! I Umeå finns ett spännande dansklimat, mycket är på gång! Detta håller jag med om. Det är många proffessionella dansare från Umeå som vill återvända till sin hemstad och arbeta här.

Många dansare i Umeå engagerar sig  således i centrumbildningen Danscentrum Norr, som arbetar för det fria danslivet i Norrland. Genom organistaionen kan dansarna få hjälp med de grundläggande förutsättningar som krävs för att kunna arbeta här. Detta innefattar t.ex lokaler för repetition, lärarledda dansklasser (s.k. daglig träning) och grundläggande utrusting. Ett exempel på en lyckad satsning under senare tid är den nyinköpta dansmattan som finns att tillgå för alla medlemmar till repetitioner, produktioner och turnéer runt om i regionen. Tidigare har detta vållat stora praktiska problem med för våra dansare. En satsning vi väldigt stolta över! 

I veckan kommer jag att skriva lite om hur det är att frilansa som dansare och om dansen i Umeå.

För att läsa mer om Nomo Daco:
http://www.nomodaco.com/
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=102989741

För att läsa mer om Danscentrum:
http://www.danscentrum.se/

Filmchock! Publiken svimmar!!

Sådärja. Då var den här veckan över och det betyder att det är slut med bloggande för min del. Själv läser jag i stort sett aldrig bloggar men fattar väl ändå själva fenomenet att informationsförmedling tas ner till en mer folklig nivå istället för att vara förbehållet en viss elit. Det är ju fint, lite grann som en punkslogan ”gör det själv, alla kan skriva!”

Men som sagt, det är över för min del och jag skulle bli förvånad om jag skulle fortsätta blogga på annan adress. Därmed vill jag knyta ihop den här säcken och sluta lite som jag började, och presenterar härmed mina fem bästa skräckfilmsupplevelser.

Dr. Caligaris kabinett är alltid en favoritfilm men under stumfilmskonserten på Umeå Filmfestival var det lika magiskt som när Paatos kompade den på Blodröd. Filmen känns som fem minuter lång med rätt ljudspår.

Peeping Tom är en annan favorit som jag oftast fått se hemma på teven. Men jag fick chansen att se den på bio i London och det var verkligen en upplevelse.

Hannibal är väl ingen sådär riktig favoritfilm (trots att den innehåller elaka grisar, vilket alltid är ett plus) men det är den enda film jag varit på där en människa på riktigt gått och svimmat :-). Det ger ju ändå upplevelsen en lite extra krydda, måste jag säga. Kändes som att befinna sig i en poster till någon 70-tals skräckis, eller en löpsedel till någon kvällstidning.

The Beyond smygvisade jag för mig själv och min bästa vän, tillika medarbetare på Bio Marx, när den anlände till Umeå. Det var fruktansvärt schysst att ha en hel biograf, inkulsive maskinrum, för oss själva och sitta och titta på Fulcis zombieepos. Lite tråkigt förstås att vi var tvungna att sköta projektorerna också.

Santa Sangre är en annan favoritfilm och nu blir jag tvungen att räkna ihop ungefär ett års Folkets Bio-besök som en upplevelse. Det var nämligen så att jag under cirka ett år lyckades se Santa Sangre på bio i Edsbyn, Kalmar, Stockholm och Göteborg. Det blev bara roligare varje gång.

Och så lite extramaterial: Suspiria kommer jag inte ihåg när jag såg första gången. Vad jag däremot kommer ihåg är att jag ofta hade ont i magen innan jag skulle se den. Det var liksom en upplevelse i sig.

Hej hopp!
Jonas