Talang!

Just hemkommen från huvudstaden och tröttheten gör sig påmind i allt mindre grad. Hade givits möjligheten att deltaga i två välplanerade och inspirerande evenemang. Solen smekte staden och tinade upp även de mest nötta och trötta ansikten och skvallrade om att sommaren står runt knuten.

Ska alltså i denna blogg förmedla lite av vad som snurrar i mitt huvud under en vecka i början på maj 2007. För er som inte vet ett jota om mig så heter jag Peter Sténs och jobbar sedan sju år tillbaka på Länets regionala resurscentrum för film och video, Film i Västerbotten. Kort beskrivning skulle kunna innehålla: ser väl kanske 150 filmer på ett år varav de flesta på bio, (jobbar som maskinist på Filmstaden vilket underlättar), lyssnar jämt på musik, tycker tiden är en bov, anser att de flesta borde låta känslorna styra mer och att framtiden ser ljus ut (mer om det i morgon).

image179

Börjar veckan med att kompa ut klämdagen inför den stolta arbetardagen 1maj. Sitter därför hemma och skriver till tonerna av Televisions Marquee Moon. Mina två katter har intagit den högst älskvärda positionen liggande och min sambo Anna förbereder fest till häxornas ära.

Måste börja denna dags redogörelse med att berätta att jag ännu en gång är mäkta stolt över att få jobba med länets talangfulla filmare. I helgen så genomfördes Drömfabriken på Svenska Filminstitutet. I dagarna tre så visades det bästa av svensk film upp samtidigt som seminarier, workshops, föreläsningar, work in progress mm avlöste varandra. Varför är jag då stolt? Jo, för att filmen som vann pris för bästa kortfilm i hela landet är gjord av filmare som bor i Umeå. Västerbotten var dessutom den enda region som hade två filmer med i tävlan. Filmen, Situation Frank som är regisserad av Patrik Eklund är dessutom även uttagen till Critics Week i Cannes.

Tycker personligen att klimatet i Västerbotten aldrig sett så lovande ut på filmområdet som just nu. Om ni tvivlar utmanar jag er att besöka Film i Västerbottens provisoriska bio den 18 maj under kulturnatta. Då kommer ett flertal av de kanonfilmer som länets filmare producerat sista åren att visas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0