Lördagsgodis

Nu är det helg (lördagsgodis!!!) och du ska veta att det blir kort om tid över för att skriva med en överaktiv tvååring i huset. Hon friskade på sig till idag så nu blir det liv i luckan, som man säger :-)

Ja, jag kan väl i alla fall berätta att jag skickat in en forskningsansökan till Brottsoffermyndigheten och ber dig att hålla tummarna åt mig så att jag kan fortsätta att göra det jag faktiskt är utbildad för. Det är för dina skattepengar jag utbildats så det vore väl skoj att få något mer tillbaka?

Justja. Kulturnyheterna träffade jag ju igår och inslaget om våld på film skulle visst visas på måndag om allt går som det ska. Det blir ju kul att se vad jag egentligen sa för någe.

Solen skiner och alla är friska. Alltså dags att gå ut och leka, det är ett hårt jobb...

Kidz

Visst är det lite konstigt? Jag är medelklass, bor i villa med sambo barn och etanolbil. Ändå har jag inte skrivit nåt om barn eller att vara pappa (det har ju liksom blivit rätt modernt), utan framstår istället som nån slags tonåring med naiva ideal. Nu tycker ju jag iochförsig att naiva ideal är de bästa, men ändå.

Jag har två barn, varav det yngsta är två månader exakt idag medan det äldsta fyller tre år i sommar. Det är på många sätt helt fantastiskt att vara tvåbarnsfar, men på några andra sätt helt utmattande. Jag har inte återhämtat mig helt från första barnets koliknätter, märker jag. När nya barnet skriker går jag upp i stressvarv på nivåer som säkert matchar George Bush när han ser en turban på stan. Det gör att jag har svårt att uppvisa det där tålamodet man måste ha med småbarn och handikappar mig på något sätt i kontakten med barnet. Den lille märker det såklart och producerar en ond cirkel genom att gärna skrika när just jag har honom – ungefär som en katt som direkt hoppar upp i knät på en kattallergiker.

Nåja, det är ingen katastrof. Jag varken slår eller skriker i onödan åt mina barn. Men som en man som svurit på att försöka leva lite mer jämställt här i livet är det problematiskt. Dessutom känns det ju i fadershjärtat när jag inte riktigt förmår mig att uppleva den där Kontakten.

Dottern är sjuk idag och jag har precis tvingat i henne febernedsättande. Själv ska jag till stan för att träffa Kulturnyheterna och lämnar alltså hela familjen hemma en stund med sjukdomar och allt.

kulturkvalet på AF

Apropå arbetslöshet och kultur.... Arbetsförmedlingen är verkligen inget roligt ställe att besöka. Jag tror att de har ackordslön efter hur många de lyckas bryta ner. Det är säkert obehagligt där för de flesta men nu tänker jag utgå från mig själv. Jag får nämligen inte använda mig av mina kompetenser på arbetsförmedlingen. Här är ett konkret förslag till en aspirerande kulturhuvudstad - ta hand om era kulturarbetare, ideella som professionella.

 

Så här är det nämligen i mitt fall:

 
  1. Jag har sedan 2001 varit anställd på Institutionen för KULTUR och medier där vi utbildar kulturarbetare (journalister och kulturanalytiker t.ex.) .
  2. Jag har skrivit om film i snart tio år, mot betalning, i bland annat Nöjesmagasinet City, Total Film och i min avhandling.
  3. Jag har varit biografföreståndare.
  4. Jag har skapat och hållit i filmfestivaler, t.ex. Blodröd Filmfestival.
 

Det får inte stå i min jobbsökarprofil att jag söker kulturjobb eftersom det är särskilda regler som avgör om man kvalar in till det. Med andra ord får jag inte använda mig av mina allra största erfarenheter och kunskaper, nämligen film och att skriva, på arbetsförmedlingen. Se där, extraklirr i lönekassan för ackordsförmedlare Palle Paragrafryttare.

Och gamla fina Blodröd Filmfestival... Den hade jag hand om i sex år tills jag inte orkade längre. Festivalen är nåt jag är rätt stolt över (även om det var rätt risiga kopior vi hittade ibland). Det var något visst med att kunna biovisa klassiker som The Beyond (första gången någonsin på bio i Sverige faktiskt!), Zombie Flesheaters, Motorsågsmassakern 2, Demons of the Dead, Blood and Black Lace, Evil Dead, Huset vid kyrkogården, Re-Animator, The Burning, Freaks och en hel hög andra bra filmer. Speciellt kul var till exempel en stumfilmskonsert - Dr. Caligaris Kabinett kompad av Paatos, en världspremiär - Hemligheten av Paolo Vacirca och en debatt om våldsfilmens vara eller inte vara.

Det var ett ganska tungt arbete, speciellt som man gjorde allt utan ersättning (som det ofta är inom kultursvängen), men jädrigt kul också. R.I.P.


Brottsvåg!

Tusan!
Det blev inget repande igår med bandet. Men jag tog i alla fall och hörde efter om det där med utropstecknet.... Så när första vinylsingeln eller affisch med oss på uppenbarar sig kommer det att stå ”Brottsvåg!”. Så nu vet ni vad ni ska kolla efter.

Idag går jag på en slags söka-jobb-på-ett-nytt-sätt-kurs på Trygghetsstiftelsen. Stiftelsen är något vi
statsanställda kan använda oss av när vår tjänst tar slut eller om vi blir uppsagda. Det är ju jämra schysst i dessa tider!

Grejen är ju bara – vad f-n vill jag göra? Finns det någon som vill anställa en etnolog som är expert på skräckfilm? Låter lagom brett va? Sen får man lära sig på den här kursen att det är ens funktionella kompetenser som räknas – alltså de egenskaper och erfarenheter man har, som visat sig vara en hel hög.

Dessutom ska man bara söka de jobb man VERKLIGEN vill ha.... Då ska vi se. Jag vill ha ett jobb med fria arbetstider, schysst betalt, som är roligt och skapar lycka hos mig och andra. Klappat och klart. Då börjar jag att söka....

Skräckskönt

Kanske dags för lite självhävdelse ändå? Anledningen till att jag skrev om skräckfilmsupplevelser i går beror på att det sista jag gjorde innan jag blev arbetslös var att skriva en avhandling om skräckfilmstittare. Efter många arbetsnamn heter boken till slut ”Skräckskönt. Om kärleken till groteska filmer – en etnologisk studie”, utgiven av Bokförlaget h:ström Text & Kultur här i Umeå. Den blev riktigt snygg tycker jag:

82793-151



Jag måste säga att det blev ett väldigt märkligt tomrum efter att boken var klar. Jag levde med projektet i dag och natt i sex år. Och så helt plötsligt.... borta. Visst kan jag fortfarande sitta och kolla på skräckfilm, prata med skräckfilmsfans, surfa runt på hemsidor och mejla inlägg till mejlinglistor. Men till vilken nytta? Det där med film har liksom upphört att bara handla om underhållning. Inte för att det blivit tråkigt, men allt som förknippas med jobb på ett eller annat sätt förlorar ju lite av sitt skimmer av ”förströelse”, som vi alla är värda att njuta av ibland.

Ikväll ska jag iallafall ha skoj när jag repar med mitt punkband Brottsvåg! Kolla, det är ju mycket fränare med ett utropstecken efter, ska kolla om det går hem hos de övriga.

Apropå punk, så är det väldigt skönt med sammanhang som inte hyllar valfrihet, lönsamhet och individualism på bekostnad av andra. Våga vägra vara borgare!! Ni som också vill vägra och uppleva alternativ till all högermedia av idag – surfa in på www.etc.se och beställ en prenumeration på tidningen Dagens ETC. Vi som bor i Umeå kan göra något konkret genom att byta tidning från VK till VF för att slippa blå dunster i ögonen. Det gjorde jag och angav ledarsidan som främsta orsak.

För att citera De Lyckliga Kompisarna:

Varje morgon när jag vaknar blir jag så förbannad
för DN har kommit och ligger och pyr på mitt bord
Jag har betalat för ett kilo nyliberal propaganda
Vad har jag gjort?
/.../
Men nu är det nog
Dom ska inte proppa mig med skit
Dom ska få se
Att vi samarbetar du & jag
Vi ringer upp på samma dag
och säger upp den.

Sådärja, nu blir det väl knappast VK som erbjuder mig heltidsjobb den närmsta framtiden.

Don't be afraid little one, I'm here to protect you.

Hej hopp!

Jonas Danielsson heter jag och erkänner direkt att det känns lite mysko det här med bloggning, bloggande eller vad det heter på korrekt nusvenska. På något sätt känns det som att jag ska ha något viktigt att säga, som att jag måste motivera att just jag sitter och skriver saker som du ska slösa tid på att läsa. Det känns speciellt viktigt att hävda mig eftersom jag i skrivande stund är arbetslös.

 

Men jag tror att jag struntar i det där med självhävdelse och går pang på en ganska röd beta - mina första skräckfilmsupplevelser.

 

Har egentligen ingen aning om när det inträffade men jag kan inte varit mer än fem-sex år när jag lyckade vaka mig till att se King Kong en nyårsafton. Mäktigare apa får man leta efter. Med ett barns typiska perspektiv sympatiserade jag järnet med apan, fast det gör jag fortfarande, helt korrekt visar det sig eftersom filmen är uppbyggd så.

 

Knappt ett år senare eller så visade SVT en serie på lördagskvällarna med gamla Universalfilmer - Frankenstein, Mumien och inte minst Dracula, med Bela Lugosi. Just Dracula - den där romantiska vampyren som alla fruktade, men ändå fascinerades av, blev min stora hjälte i säkert ett årtionde framåt, minst.

 

En annan film som under samma period påverkade mig på ett annat sätt - nämligen skrämde skiten ur mig - var spökhusfilmen Det spökar på Hill House av Robert Wise (ni vet, han som gjorde Sound of Music :-). Den rädslan satte standarden och när brorsan något år senare tvingade mig att se Exorcisten var jag liksom totalt fast. Jag ville bli rädd!!! Och det vill jag tamejtusan fortfarande, bara jag slipper uppleva det på riktigt.


Teater

Teater


Teater har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta och har betytt mycket eller till mångt och mycket bidragit till en så positiv utveckling som möjligt i just mitt liv.


Teater kom i mitt liv som en gåva redan vid tidig ålder, jag tror jag sjöng innan jag ens kunde prata och det var innan fyra års ålder. Jag drömde om att bli en stor sångerska, som Carola, men det är bara det att jag kan inte alls sjunga. Det låter vedervärdigt anskrämligt vill jag lova, så den ekvationen går inte riktigt ihop. Men jag antar att det var en alldeles vanlig flickdröm, en sådan som alla små tjejer har.


Jag har väl alltid varit en teaterapa och kommer så stolt att förbli, i vissa sammanhang. Jag kommer ihåg hur jag och mina kompisar spelade teater hemma och klädde ut oss. Vi pockade alltid på mammas uppmärksamhet och hon fick som lov att sätta sig ner och titta.


När jag var nio så började min teaterbana på riktigt, jag gick med teatergrupp där de flesta hade någon typ av funktionsnedsättning. Det var en del människor med rörelsehinder, utvecklingsstörda och olika bokstavskombinationer, som damp, asperger och så vidare. Alla hade inte ens funktionsnedsättning, utan var med ändå och det var coolt.


Vi uppträdde på Gävles största scener och var en del i media, den tiden var kul. Det var också en en enormt viktig tid för min personliga utveckling och ett avbrott i den då tunga vardagen. Jag fick träffa folk som uppskattade mig och jag fick spela av mig, några viktiga ingredienser. Teatern och mina kompisar var helt avgörande för min överlevnad, jag är enormt tacksam över att jag klarade mig igenom min tonårstid, mycket tack vare dessa inslag.


Jag läste teater i gymnasiet och efter två och ett halvt år lyckades jag ta mig ur rh-klassen, till min stora lycka. Egentligen förstår jag inte varför det finns enskilda klasser för rörelsehindrade, är man rörelsehindrad så är man inte trög i skallen. Åter igen blev jag nästan den enda personen med rörelsehinder, det gjorde mig som vanligt inte ett skvatt och jag trivdes som fisken i vattnet. Äntligen var jag en självklar del i klassen och inte ett undantag, det var en underbar känsla. Jag fick till och med några kompisar i klassen. Jag var med i flera stora produktioner och jag fick vara med trots mitt utseende, helt makalöst. Den här tiden hjälpte också mig att forma min identitet och format mig till den människa som jag är idag, jag vet att jag duger precis som jag är. Och att allting kring mig kretsar inte bara kring mitt yttre och det var skönt, att få tillåtelse att bara vara människa och bli sedd för den man är.


Jessica Åström


Mobbing

 

Min skolgång har även den varit en brokig historia, jag var utanför mest hela tiden och mobbad under en period. Jag mobbades som svårast under två år i mellanstadiet och blev utsatt för psykiskt mobbing, den typen av mobbing som är väldigt svår att upptäcka, eftersom den är så osynlig. Jag blev kallad för CP och de skrev fula saker på tavlan. Jag var som luft för dem, inte vatten värd ens. Jag fick inte vara med dem på rasterna och när jag kom då gick de eller så började de att snacka skit om mig. En viktig sak att kommentera är att man behöver inte alls ha ett funktionshinder för att bli mobbad, vem som helst kan bli det.

 


Som vilken annan människa som helst, så fick jag väldigt dåligt självförtroende och hamnade till slut, på vad jag tror är, livets botten. Jag hade ständiga magplågor och ville inte resa mig ur sängen på morgonen, men det nu än var så var jag i skolan mest varje dag i alla fall, av olika skäl. Allt vara bara ett totalt mörker och jag var totalt värdelös inför mig själv.

 


Idag så brinner jag för att arbeta med mobbing och i min drömvärld så skulle jag önska att ingen, vare sig det gäller barn eller vuxna, behöva utsättas för mobbing eller kränkande behandling. Sedan april 2006 finns en lag som förbjuder diskriminering och kränkande behandling av elever. Alltså om en elev känner sig mobbad och skolan i fråga inte gör någonting åt det, så kan eleven polisanmäla skolan och den i sin tur kan bli skadeståndsskyldig. Alla skolor ska även upprätta en likabehandlingsplan, för hur man ska handla när någon till exempel blir mobbad. Men frågan är om inte även den här planen, bara blir ett dokument bland alla andra och en hyllvärmare som bara ligger där och samlar damm? Ett dokument som bara visas upp när Skolverket kommer på besök och ni vet, den gamla vanliga visan, det ser så fint ut på papperet.

 


Och enligt min egen uppfattning, så är en likabehandlingsplan fullkomligt och totalt värdelös utan en bra och välfungerande kamratstödjarverksamhet på varje enskild skola.

 


På återseende....

Jessica Åström


Att leva på andra sidan normen

 

Alla som har träffat mig vet att jag har ett funktionshinder eller ett rörelsehinder, som jag föredrar att kalla det. Jag har en cp-skada sedan födslen, skadan på hjärnan inträffar precis före, under eller efter förlossningen och beror oftast på syrebrist. Skadan har ingenting med begåvning att göra, utan jag är normalstörd om man säger så.

 


Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna gå, använda mina armar eller prata, ack så fel de hade. Idag klarar jag det mesta själv och behöver bara lite hjälp varje dag, jag är så himla tacksam för det. Jag har personlig assistans några timmar per dag, det höjer min livskvalité och jag kan mer göra det jag vill.Tack vare att mina föräldrar tränade mig varje dag under fem års tid, från 6-11 års ålder, så kan jag det jag kan idag och det är jag dem evigt tacksam för. Skälet varför vi slutade, var att passen bara blev ett enda stort bråk och jag var urless att träningen tog upp så himla mycket tid av min vardag. Idag tränar jag inte mer än någon annan, jag går på vattengympa några gånger i veckan och det får räcka. Jag är fullkomligt nöjd med hur jag ser ut och med det jag kan, jag behöver inget mer.

 


Många får kanske för sig att det svåraste med att ha ett rörelsehinder är just att ha svårt att röra sig, men ingenting kunde vara mera fel. Det svåraste är att leva med folks förutfattade meningar, rädsla och attityder. Att bli uttittad tillhör också mig liv och det ser jag som någonting naturligt, man tittar ju på det som är annorlunda. Det är inte varje dag som jag uppskattar det, men det är någonting som man lär sig att leva med. När jag var i USA den senaste gången, då tittade inte folk och då kliade jag mig i huvudet, hade jag kommit till en annan planet? Attityderna är bättre där!

 


Det finns mycket fördomar, som till exempel är det många som blir förvånade när jag säger att jag har bil och körkort, faktum är att de flesta med rörelsehinder faktiskt kan ta körkort. Jag skulle aldrig kunna fixa mitt jobb utan min bil, eftersom jag har hela Umeå som arbetsfält. Att åka taxi runt är inte att tänka på, då det skulle spräcka mitt schema totalt. Jag är en himla lyckligt lottad person som kan köra och det krävs väldigt lite anpassningar för att det ska vara möjligt. Det finns otroligt nog folk som tycker synd om en, då suckar jag och undrar om de inte har något bättre för sig. Jag vet på ett ungefär vilka personer som tycker synd om mig och det är ofta där som konflikterna uppstår, som jag blir en person som inte är särskilt trevlig att ha att göra med. Och jag kan svära på att jag aldrig tyckt synd om mig själv på grund a v mitt rörelsehinder, kan någon ge mig en anledning att göra det? Det finns INGEN och anledningen är att jag lever ett lika bra liv som alla andra, jag väljer att leva mitt liv fullt ut. Det finns ingen som kan ta ifrån mig det, tack och lov för det!

 


Människor som ska ha kunskap om hur det är att leva med ett rörelsehinder behandlar mig ibland sämre
än människor i övrigt, hur kan detta komma sig? De fokuserar bara på mitt yttre och tror att mitt liv endast handlar om det, de glömmer bort att även jag är en människa som har samma behov som alla andra. Jag brukar säga att jag har samma problem som någon utan funktionshinder och att mitt rörelsehinder är ett tillägg, det är lättare att försöka förstå då. Sedan finns det ju många bra professionella människor också, det är inte det som jag säger, men det finns ingen regel utan undantag.

 

 

 


Mitt rörelsehinder är inte ett problem för mig.

 

Mitt rörelsehinder är ett problem för andra.

 

Och det är ett problem för mig.

Vid pennan
Jessica Åström


Att göra sin röst hörd


Jessica Åström (foto: Johan Falk)Hej!

Jag heter Jessica Åström, är väldigt snart 27 år och bor i Umeå. Det är jag som är veckans bloggare, det är första gången för mig och jag ser det lite som en ära. Jag kommer att blogga om det som ligger mig varmt om hjärtat och om saker som har påverkat mig i mitt liv. Jag kommer att skriva om mobbing, teater och om hur det är att ha ett rörelsehinder m.m.


Jag är uppväxt i en liten bondhåla utanför Gävle, men jag börjar nu att känna mig alltmer som en genuin umebo. Umeå är en stad där allt är lite mer accepterat, man får se ut som man vill och ha lite utstickande åsikter, det gör inget och det gillar jag.


Jag jobbar som ungdomsombud med jämlikhetsfrågor inom Umeå kommun med speciellt fokus på mobbing- och funktionshinderfrågor, men mycket mera går in inom jämlikhet. Tjänsten har jag haft sedan augusti 2006 och har tillkommit på initiativ av mig själv, den borde vara tämligen unik i Sverige. Och för varje dag som går så inser jag mer och mer att hur mycket den här tjänsten behövs, att det finns så otroligt mycket mer att göra och utveckla inom mina ansvarsområden. Och med ungdomarnas egna röster som kärnan i det hela, så kan det inte bli bättre. Det här jobbet är det bästa jobbet hittills och det känns också väldigt meningsfullt, att få hjälpa andra att göra just sin röst hörd. Jobbet är otroligt kul och varierande, det är allt från kontorsarbete, representation, köra bil och naturligtsvis träffa ungdomar.


På återseende....

Jessica Åström

Foto: Johan Falk.


Vårförkylning & åldersnoja.

Vårförkylningen drabbade mig, legat i feber i två dagar och till råga på allt har det börjat snöa igen! Jag tänkte tacka för mig, det har varit en intressant vecka, jag har aldrig bloggat och läser inte direkt bloggar, vad en blogg egentligen är är lite av ett mysterium för mig så jag improviserade ? et voilá ? c?est moi!
Det sista jag tänkte skriva om är en sak som bekymrat mig länge. Jag tycker att uppdelningen finkultur/popkultur är befängd (quel surprise!) kultur är kultur o.s.v. Och en sak som försvårar den här smältdegeln jag längtar efter är potentiella kulturfinansörers (kommun, stat, landsting, fonder, stipendium etc. ) förkärlek till just denna uppdelning. Men de kallar den inte finkultur och populärkultur utan seriös kultur och ungdomskultur där finkultur (museum, opera, klassiskt, ballett etc.) är seriös kultur och populärkultur är ungdomskultur. Är det ok att själva finansieringen skapar barriärer och sätter definitioner? Och vad händer när popkulturen vuxit upp? Varför finns det ingen plats för vuxen populärkultur? Söker man bidrag vet man att kilar man in att man vill nå ?ungdomar? är chansen att få bidrag förhöjd. Men om man inte riktar sig till ungdomar? (om själva kategorin ?ungdomar? gjorde en obekväm när man fortfarande tillhörde den?) Om det man gör är vuxet(läs nästan barnförbjudet) men inte klassiskt? Jag efterlyser forum där folk över 20 (och uppåt, uppåt, uppåt!) kan ta del av kultur och happenings, workshops, där man kan ta sig ett glas rött och där fokuset inte är stressat på ungdomar, där fokuset är koncentrerat på kultur.

Det var allt för mig. Om ni vill veta mer om mig eller undrar hur gammal jag är egentligen kan ni kolla
www.jg-mare.net eller www.myspace.com/gabrielssonmare

Lots of Love, Big Kisses & Best Wishes! /j.

Good Evening Fellow Citizens, My name is Al Capone

Jag har en lite ambivalent känsla inför Umeå som kulturstad, som en stad att utöva kultur i.

Det kommer och går antar jag.

Ibland känner jag mig otroligt peppad ? det händer saker överallt, man träffar

massor av spännande och begåvade musiker, poeter, konstfolk etc.

Och ibland känner man sig snarare nedslagen, det händer ingenting och man träffar

massor av spännande och begåvade musiker, poeter, konstfolk

och armbågar vässas. Eller nja, Umeå kanske är en allt för snäll stad

så armbågarna förblir nog ovässade och kanske till och med vadderade men

konkurrensen mellan kulturutövare i den här stan är kännbar.

Vi är för många.

Det finns tillräckligt med ögon och öron men

få spelställen/scener att framträda på och få forum/medium att synas i.

I det här skedet finns det två alternativ för Lennart Holmlund för att

undvika en kulturarbetarrevolution.

Det idealiska men kanske förutsägbara alternativet är:

Fler miljöer för människor att ta del av kultur i

G i v e  u s  s o m e  f u n d i n g.

Det andra alternativet är att du och jag Lennart, har ett litet möte

And we take this down Al Capone Style.

Vi är för många.

Jag skulle kunna göra en lista

Med de fagraste, de mest begåvade

De med förförisk utstrålning

Alla de med publikkontakt och fans

Om några av dessa skulle försvinna?

Det kanske inte vore idealt för Umeå som kulturstad men

Then all the pretty pretty light would fall on me.

(remember I?m not nice ? I?m from Norrbotten)


Jag bygger inte modellplan ? Jag arbetar.

Jag vill börja med att säga att det är ok att bo i radhus, ha volvo, vovve etc. Man kan till och med fortfarande vara en rocker (sätt ett nithalsband på vovven ? et voilá!). Det jag ville säga igår är att som deltidsmusiker (dvs. man deltidar med tid men tjänar väldigt lite pengar) kan det vara svårt att dra gränsen för när det man gör för att tjäna pengar mer och mer äter upp den tiden man skulle pyssla med musik på. Jag vill också säga att jag gillar mitt dagtidsjobb (vilket gör det extra farligt!) som Clark Kent ? jag är en vin och spritnörd som jobbar på Systembolaget ? jag vill bara inte att alla telefonkiosker ska försvinna! Det är få saker som slår att stå på scen! Det finns inte speciellt många spelställen i Umeå (om man räknar antalet musiker) och ännu färre ställen där man får betalt för det jobb man faktiskt utför (men det kanske det blir ändring på nu?). & vill man verkligen livnära sig på kultur måste man bestämma sig för att inte glida med i lunken. För face it ? det är mycket lättare att jobba en extra dag och få sin lön än att ringa 10 arrangörer och få nej. Det gäller att fortsätta brinna, fortsätta tycka att folk inte får gå miste om en. Fortsätta se kultur som arbete. Ingen skulle gå till en arkitekt och säga ?kul hobby det här med att rita hus?. Många av oss har utbildat oss eller tränat/övat/repat tusentals timmar för att göra det här och att då få hobby (?det där kan du väl göra på din fritid?) tappat i ansiktet kan kännas väldigt hårt. Och nej. Jag kan inte göra detta på min fritid. På min fritid går jag promenader med hunden, lagar mat, äter romantiska middagar, balanserar på min pilatesboll (jag är såå Madonna!) kollar på Six Feet Under. När jag skriver musik eller repeterar arbetar jag. Det må inte vara som att sitta i kassan på Bolaget en lönefredag, men det är arbete.


Rock'n'roll klarar sig inte på luft och vatten.

Jag vill bli rockstjärna.
Helt allvarligt.
Ända sedan jag var 3 år gammal och framförde ?främling?
(jag blev hårdrockare som 7-åring så ni får ursäkta schlagerreferensen)
hemma hos farmor och farfar har jag sagt samma sak.
Jag vill bli rockstjärna.
Jag startade mitt första band ?Blixten? som 6-åring, med hits som
?oh baby speak to me? & ?fågel du fina fågel?.
Sen började man på högstadiet och vågade inte säga att man ville något alls.
Eller jo, kanske advokat eller lärare.
Sen någon gång i slutet på årskurs åtta slog det till igen.
& jag (och min trogna följeslagare från ?Blixten?- Helena Henriksson)
startade band.
Och återigen kom drivet tillbaka:
Jag vill bli rockstjärna.
Man kände att det här var det man levde för ? musiken.
Sen slutade gymnasiet och man blev medveten om att
Det är schysst att kunna köpa mat och betala hyra så man
Slöpluggade lite, hade ströjobb aldrig mer än 50%
(precis så man klarade sig ekonomiskt)
-Resten av tiden ägnades åt drömmen, kreativiteten.
(fattig konstnär som väntar på ett break, ni har hört det förut)
Men i takt med att man blir äldre och vän efter vän skaffar sig
Ett riktigt jobb.
En stadig inkomst, så man kan unna sig att äta ute, köpa saker
Känner man att för att hänga med i det sociala
(eller skaffa nya vänner) måste man också skaffa sig
Ett riktigt jobb.
Äta ute, köpa saker, börja betala igen sina studieskulder.
& Before you know it
Står man där med vovve, volvo, fast anställning (trust me I know).
Och allt det nödvändiga
(precis så man klarar sig ekonomiskt)
Kräver plötsligt en heltidslön, och utrymmet för det kreativa kulturutövandet
Krymper och krymper, fram till den dag då
?Jag vill bli rockstjärna?
lämnar stämbanden som ett skämt i fikarummet och
dina arbetskamrater & vänner kallar
Din dröm för din hobby.

Det ska jag skriva mer om imorgon.

Min önskelista till en Kulturhuvudstad.


En pianobar med mörkröda draperier

Där det alltid finns en kvinna i aftonklänning

Som sjunger om sitt brustna hjärta

En teater med minst två mimare, en

Rosa pudel, en ormtjusare, en svärdslukerska

Med en konfrancier som liknar Humphrey Bogart

Fler dragqueens

Fler dragkings

Fjäderboas, nätstrumpor, glitter, höga hattar, höga klackar, gala

Pausunderhållning med Audrey Hepburns lookalike

En färgglad höst

Regnvåta gator där kostymklädda damer och herrar dansar med paraplyer

Klara kalla söndagar i januari, for the hot chocolate business

En extra röd dag för Edith Piaf

Kulörta lyktor, tradjazz & dansbanor,

Sköna ljumma ljusa sommarnätter

Mer av allt

Gratis inträde till allt

Teater, rock?n?roll, cabaret, balett, jazz, opera, installationer, konst, pop

Allt mittemellan och allt utanför

Stjärnklara nätter i augusti!

Någon enstaka oboe

En biograf som visar

Breakfast at Tiffanys varje måndag.


Kultivering

En lång dag är över, har haft några för många för långa arbetsdagar på raken. Ser fram emot att fara hem och bli bjuden på cypriotiska köttbullar och rödvin.

Jobbade i kaféet på Schmäck under dagen och höll sedan en chokladprovning för en möhippa. Våra chokladprovningar inleds alltid med ett föredrag om choklad: dess historia, samtida produktion och kakaons effekter på vår hälsa. Chokladen har delvis en mörk historia med kolonialismens exploatering av fattiga länder. Även idag finns plantage med närmast slavliknande förhållanden som levererar kakaobönor till stora Europeiska chokladhus. Vi ser alltid till att informera om rättvisemärkt eller "Fair Trade" vid provningarna. Det är en etisk och social märkning som finns på bl.a. choklad, kaffe, te och bananer. Genom att handla rättvisemärkt verkar du för demokrati och jämställdhet samt till fattiga länders utveckling

För några veckor sedan var kommunens inköpare här och blev intervjuad i P1 om varför kommunen inte anser sig ha råd att köpa rättvisemärkt. Om vi ställer frågan så här: har kommunen rätt att spara pengar genom att köpa kaffe som kan ha producerats av barnarbetare eller människor som inte får engagera sig fackligt eller som får betalt i sprit?

Om kommunen tog hit asiatiska byggarbetare och betalade dem 20 kr timmen skulle alla bli upprörda men eftersom att man kan hålla en distans till detta så undviker man ansvar. Det är okultiverat att inte kunna lägga ett par öre extra per kaffekopp, banan eller chokladbit för att se till att producenten har ett drägligt liv.

För ett mer kultiverat Umeå!  Ha en skön lördagskväll.

PS. Varför söker vi inte också att bli "Fair trade City"?
Läs mer på:
http://
www.rattvisemarkt.se

Umeå fula Umeå

Jag fortsätter som utlovat med ett kulturbidrag även idag. Denna gång handlar det om modekulturen som i min åsikt behöver ses över. 

Jag gillar Umeå men det är en ful stad. Och det beror ju delvis på arkitekturen men även av att vintertid så börjar umeåbon klä sig som ett småbarn. Den lilla gnutta elegans som finns vad gäller kläder i denna stad döljs av fula täckjackor och täckbyxor: ett mode som ser likadant ut bland de vintersnoriga barnen på dagisets lekplats som hos de 50-åriga vintersnoriga gubbarna på ICA Maxi. Dammiga täckjackor ofta med detaljer i  det fulaste av material: fleece. Tumvantar eller skidhandskar pryder händerna och på fötterna skor som har sin stilgrund i snowjoggings. Ofta går man utan mössa och får därför röda öron. Har man mössa är det något sportigt märke som oftast inte matchar fysik och livsstil hos bäraren.

En äldre generation citycats är undantagna. Dessa handlar hattar hos modisten Kopparhatten på Sveagatan och deras garderober består av klassiska vår, sommar, höst och vinterkappor som lämnas in på Kemman efter varje säsong och som tas fram igen år efter år. En typisk sådan "citycat" bor i Bågenhuset, Rådhusesplanaden eller Kungsgatan. De handlar bakelser på Finas Hemkonditori och går ut mycket. Hög medelålder: 75 år kanske. Dessa är stilförebilder för en yngre generation som handlar på Myrorna och passar in i någon scen i Dr Zhivago.

En annan grupp som i min åsikt är välklädda är s.k. "divor" av både manligt och kvinnligt kön, de är oftast i 40-60årsåldern och bär långa svarta eller röda minimalistiska kappor. Herrarna bär tyvärr ofta "finskor" vilket verkar kallt (köp ett par snygga stövlar!) medan damerna ofta matchar kappan med praktiska skinnstövlar.

En  tredje grupp är "indie-stilen"  - den handlar som oftast om att ha en liten poppig jacka på sig året om och kan därför leda till förkylning. Överhuvudtaget att klä sig för kallt är fult  i min åsikt.

Nu till min egen bekännelse: att jag på senaste tiden själv blivit lat. Det började med att jag var förkyld och skulle till Hoting. Jag letade upp de varmaste kläderna hemma som blev ett helt OK par tajta 70-tals täckbyxor, lovikavantar, skinnstövlar och en pälsmössa och sen det syndiga: min fästmans täckjacka. Då upptäckte jag hur skönt det är att gå runt i ett sånt här plagg och jag ville helt enkelt inte sluta. Alla andra på stan är ju klädda som 'hej kom och hjälp mig' , har jag tänkt ,och så fort det är lite kyligt så slänger jag på mig den där.

Men inte mer. 

Dagens kulturgärning är att jag tagit en extra titt i garderoben och ansträngt mig att klä mig som en dam.

Och till dig Umeå-bo: köp en klassisk fin och varm vinterrock (det finns mycket att fynda på second hand), och ta väl hand om den så att den håller mer än ett par vintrar. Man kan också sätta på en liten brosch på kappslaget eller hatten och lägga till lite roliga accessoarer även vintertid. På så vis får du uppleva lyxen att vara både bekvämt och snyggt klädd oavsett hur vinden viner medan du samtidigt bidrar till både miljön och stadsbilden.

Vad tycker du om Umeås vintermode?

image149

Vad ska hon heta?

image148
Här är min kvinnobakelse, den är underbart god och kontrasterna mellan den tunga chokladen, frasiga marängen och den syrliga krämen är spännande. Kan någon komma på ett roligare namn? 
Recept: Smeta marängbotten med mörk chokladganache (rättvisemärkt 70%-ig choklad, grädde, en gnutta cointreau, lite honung) och hallonkräm (gjord på smör, hallon(puré), socker, lite citron och vit choklad). Dekorera med t.ex. chokladspån. Voila.

Brudar, fjäller, quinner, damer

Gomorron

Internationella Kvinnodagen till ära står jag i köket och sliter. Med kvinnodagsbakelser till kaféet.

Nedan är en av mina favoritaffischer signerad Guerilla Girls.

image147
Jag har förstått att kvinnliga konstnärer är lite bättre representerade nu i samlingar och museer än på 80-talet men kvinnokroppen är fortfarande ett fokus i bildkultur.  Jag undrar om det alltid kommer vara så?

Jag har spikat några konstnärer nu som ska visa hos oss i vår. Hittills bara kvinnor- inte för att jag är mot manliga konstnärer utan bara för att de här råkade vara bäst.

Var och såg Den Flygande Holländaren igår. Han som spelade Erik var sjuk så delar av hans roll sjöngs av en tapper inhoppare som hade lärt sig stycket på ett dygn, jag var imponerad. Annars sjöngs Senta med en mkt vacker röst, scenografin var rolig och det var allt som allt underhållande. Vi kände oss unga i publiken, de flesta var pensionärer. Det gråa operafolket verkar passa på att dricka mycket sprit- det ångade runtomkring oss  i salongen och det var verklig rusningen under pausen. Själv dricker jag hellre efter en föreställning och det är av ren snålhet: jag vill ha ut så mycket upplevelse av biljetten som möjligt.  

Dagens kulturgärning får vara vårt arr ikväll. Imorrn ska jag ge mig på Umeås stadsbild.

Kvinnobakelse

Hej Umeå

I samband med intervjun igår lovade jag att uppfinna en bakelse till Internationella Kvinnodagen. Skämten har sedan dess gått här om att ha ett ägg inuti bakelsen eller att avbilda olika typer av kvinnliga former/kroppsdelar. Förslag var t.ex päronrumpa och moderskaka: inga aptitretare direkt.


Skämt åsido så tar jag saken på stort allvar. Det är kul att fira kvinnligheten istället för att bara fokusera på problem. Postar förhoppningsvis bild och recept på bakelsen senare.... Så imorgon kan ni förutom att lyssna till Frida Selander även avsmaka min senaste uppfinning hos oss på Schmäck. Ta med  era väninnor, systrar, döttrar och mödrar.
image146


Rader från en blivande kulturtant

Gomorron Umeå.


Idag har jag lovat en träff med VK för ett samtal om internationella kvinnodagen. Jag har en riktigt dålig hår-dag och att jag har på känn att jag kommer säga ngt polititiskt inkorrekt som vanligt... Amerikanska uttrycket I wouldn't touch that one with a ten inch pole passar bra i mitt fall vad gäller feminism så jag ska försöka övertala min Schmäck-kompanjon Josefin Holmgren att gå istället.


För övrigt har jag plötsligt drabbats av en längtan ut i glesbygden. Satt en lång stund igår och letade
efter renoveringsobjekt. Kanske efter att mannen hemma börjat prata om att flytta till Oxford precis då jag börjat känna mig hemma i Umeå igen. Skulle vilja ha ett ställe att återvända till, gömma mig och förvara mina böcker och målningar. Hursomhelst mycket vuxenpoäng till mig då alla kulturtanter i en viss ålder verkar börja längta ut till landet.


Dagens kulturgärning är att jag köpt två operabiljetter.  Där har jag gjort det lätt för mig kanske du tänker så jag ska försöka hitta på ngt svårare till imorgon.

PS: Rekommenderar reggaebandet Glesbygdn:
http://www.glesbygdn.se/


GRATIS AFFÄRSIDÉ TILL FILMENTUSIAST

Jag har tänkt att jag varje dag denna vecka ska försöka konkret bidra till Umeås kultur. Jag börjar med att ge bort en affärsidé.

Jag älskar bioupplevelsen. Personligen anser jag att det ska vara vinröda plyschsitsar och popcorn, och biografen ska ligga smidigt till så att man kan gå in på impuls och inte vara beroende av bilen kalla vinterkvällar. Jag tycker det är trevligt om det ligger ställen bredvid där man kan träffa vänner och ta sig ett glas eller en bit mat efteråt om man vill. Jag kanske inte är så unik i detta?

Här är en affärsidé till dig som älskar film. Vår granne, fantastiskt mysiga Sagateatern används inte till sin fulla potential. Jag har försökt lobba själv och genom vänner för alternativ bio där. Det skulle till liten kostnad öka tillgängligheten av alternativ film, och känns särskilt angeläget nu då Royal gått i graven. Filmfestivalen skulle samtidigt få en till lokal att visa film i. Jag har kikat på kostnader och rimlighet i att installera en duk som kan fällas ner framför scenen. Har kollat upp vilka bidrag man kan få för en eventuell verksamhet och har t.o.m. haft en träff med några fina personer i teaterföreningen som huserar i Sagateatern. Umeå har många duktiga som håller på med film (tack vare t.ex. Film i Västerbotten) och jag har hört vissa säga att de saknar ett forum. Det är bra flöde med folk på Kungsgatan, det är ett bra läge med pubar och kaféer i närheten.

Du som är sugen: hör av dig till mig så kan vi träffas: du får min research, budgetskiss och tillgång till mitt kontaktnät.Jag lovar att vi hjälper till att affischera program på Schmäck och jag vet att resten av "Gamla kvarteret" också skulle vara hjälpsamma och glada över mer aktivitet "väst på stan".

Ska dock varna att du kan möta på lite motstånd från oväntat håll. När jag talade med en person som står bakom rodret på Umeå Filmfestival om saken så ville han inte satsa på något mindre än ett "Filmens Hus". I väntan på denna ska vi alltså låta chansen till mer kvalitetsfilm i centrum gå oss förbi. Varför allt eller inget? Tyvärr har jag även hört liknande attityder från personer kopplade till Folkets Bio. T.ex. hört: "visst, det blir billigt för kommunen och så kan de peka på Sagateatern och säga 'titta, vi satsar visst på film utan att behöva lägga ut några faktiska pengar'. " , med sarkasm i rösten. Men det är väl UNDERBART?!! Att man kan få ut mer kultur för våra skattepengar och använda de lokaler vi redan betalar för till full kapacitet! Blir det sedan en stor succé och Saga för trångt så kan man ju leta större lokal.

Nu har jag säkert trampat i ett riktigt getingbo då jag är utanför "klicken", men jag bryr mig inte så mycket om det. Hoppas att vi så snart som möjligt kan få in mer kvalitetsfilm i Umeå centrum under den del av året då det inte är filmfestival : ett lyft för staden inför 2014.

Imorgon gör jag något annat för Umeå kultur. Tills dess, ta det lugnt på isen.


Samiska veckan

Jag har återvänt från arkivstudier i Uppsala igår och jag blir varje gång förvånad över hur mycket samisk historia som finns i arkiven och som aldrig har publicertas. Flera (språk)forskare har skrivit ned berättelser och händelser som samer har berättat för dem för länge sedan - även på samiska. Det finns också väldigt många inspelningar som är gjorda. Det finns alltså så mycket material om samerna i arkiven och det vore bra om riktningen vände, alltså att det material som har samlats in kommer ut ur arkiven. Det ska jag tala om på måndag den 5 mars i Västerbottens museum under den samiska veckan.

Jag läste en artikel i VK av ordföranden i Umeå sameförening, Mikael Lindblad, om samerna och samisk kultur i sammanhang med att Umeå siktar på att bli Europas kulturhuvudstad 2014. Jag tycker att det var ett viktigt inlägg. Samiska veckan tycker jag blir bättre och bättre varje år - men inte därför att jag håller föredrag i år : )  utan för att den visar bredden av samisk kultur.