Promenadumeå

Det är inte ofta jag blir bjuden på två födelsedagskalas samma helg. Men nu har den helgen kommit! Tårta, hälsomuffins, kolakakor, grönsaksstavar.. Sämre kan man ha det. Mycket gott blir det att äta. Och inte bara nyttiga saker...

Men det är inga problem. Jag har ju min stegräknare. Min stegräknare och jag håller på att bli riktigt bra kompisar. Hon följer mig var jag än går. Hon blir aldrig trött. En perfekt promenadkompis! Jag brukar hävda att jag inte är någon tävlingsmänniska. Men nu tror jag att jag måste tänka om. Får jag ihop fler steg än föregående dag jublar jag. Det räcker att tänka på stegräknarens svaga tickade så ger jag mig genast ut på timslånga promenader. Vi är ett gäng på skolan som deltar i Korpens stegtävling. På onsdag börjar tävlingen men vi har redan börjat värma upp. Aldrig har det varit så roligt att gå. Gatorna som jag känner så väl i min hemstad - nu ska jag lära känna dem ännu bättre. Jag ska njuta av Vårumeå och beskåda övergången till Sommarumeå. Jag ska vandra längs den vackra strandpromenaden och önska bort den fula parkeringen på Hamnplan. Jag ska andas frisk luft på Gammlia och utforska skogarna på min väg mot Bräntberget. Väl där ska jag njuta av utsikten. Nydalasjön ska jag varva och minnas min barndoms utflykter. En fin, solig dag kanske jag cyklar till Klabböle Energicentrum längs med älven. (Cykling går att räkna om till steg.) En underbar cykelutflykt! Vänner som bor bortanför de vanliga promenadstråken ska besökas. Umedalens skulpturpark vill jag uppleva igen. Allt vill jag se. Överallt vill jag gå. Min stegräknare och jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0