Solidaritet, Volvo lastvagnar och optimister.



Solidaritet, ett ord vars betydelse är bortglömt av många.
I Umeå idag är det viktigare än någonsin att känna solidaritet och empati för varandra.

Volvo har varslat närmare 600 människor, och de riskerer nu att bli av med sitt jobb.
I det ligger människors drömmar om framtiden. Par med nybyggda villor och små barn.
Allting ändras nu, oavsett.
Kanske blir det bättre än vi tror, att inte lika många måste lämna fabriken. Kanske blir det sämre än vi tror. En nedläggning av monteringen har varit på tal i många år.

Jag vill inte heller glömma alla de som är sjuka, arbetslösa eller har det tufft på andra sätt. De vet redan hur det är. De har kunskap.

hur det blir för alla kommer framtiden att visa.

Vi har det väldigt bra i Sverige på många vis, men nu är det dags att se andra världen i livet.
Saker kommer inte att göra oss lyckligare, och den som har mest när den dör vinner inte alls.

Det är inte fel att dra upp gamla sanningar och ordstäv.

Det är bättre att ge än att få.

Innan du dömmer en annan människa, gå en mil i dens skor.

Ny dag, nya möjligheter.

Arbeta som om du skulle leva evigt, lev som om du skulle dö imorgon.

Den som köper det han inte behöver, han får sälja det han behöver.

En pessimist ser svårigheter i varje uppgift, Opptimisten ser en uppgift i varje svårighet.

Var tar alla pengar vägen och var kommer alla dessa satans prylarna ifrån.

Den är rik som inga skulder har.

Ja, det finns många ordstäv jag gillar. Alla har en klokhet som kommer från urminnes tider.
Det kan vara något att tänka på när det blåser därute.
Livet kommer alltid att gå vidare, med eller utan oss.
Här i våra björkars stad.



Ricklundgården i Saxnäs



Jag har haft privilegiet att tillbringa några veckor i Saxnäs. Som ateljestipendium fick jag bo i paret Ricklunds gamla gård och måla i ateljen.
Jag hade när jag åkte upp med buss just varit i Stockholm och Jobbat på melodifestivalen några veckor.
Omställningen blev stor.
Snön låg på taket, 1,60 m djup, tyst, ingen trafik och första veckan var det snöblåst och alldeles mörkt.
Jag trodde jag blivit döv. Allt var vitt, helt vitt. Snö så långt ögat kunde nå.
Det tog några dagar att ställa om sig till miljön. Där fanns ingen service man annars är van vid.
Men så vackert, tankeväckande, lung och ro för själen.
Jag jobbade på datorn som fanns där, målade tavlor och pimplade röding. Att i blåsande snö få pipmla, äta sin medhavda matsäck och dricka varmt kaffe för att sedan gå hem och linda in sig i en varm filt och steka röding, det är oslagbart.Och så gick mina dagar.
En trevlig och hjälpsam vaktmästare gjorde inte saken sämre.
En kuriosa historia i det hela var att snödrivan utanför mitt fönster var så hög att jag inte såg någonting annat. Jag släckte då i ateljen och tände ljuset ute, sedan stod jag inne och målade av snödrivan.
Efter fem dagars målande var snödrivan bortskottat! men vad hade nu hänt? Jo, jag mötte den snälle vaktmästaren på morgonen som stolt berättade att han ville vara snäll och skotta bort all denna snö så att jag skulle se fjällen.
Snopet?
Nejdå, jag började måla fjäll istället.

Resa till Helsingör



Resa till Helsingör
Helsingör, 
tåg, 
Danmark  fuktigt,
ingenting torkar, 
vackert, 
lummig natur, 
fantastiska färger, 
fint vandrarhem vid havet, 
måla på stranden. 
Danskar med gemyt  en annan dag,
tat lugnt, 
ett helt annat land, 
hus i alla färger och former. 
Louisiana, världskonst  konst ute och inne, 
Slott med tinnar, torn och vallgrav, 
Shakespeare, 
parker med Rhododendron.
Målar tavlor, 
bland annat denna, 
på stranden,  
vid vandrarhemmet. 

Umeå.

Jag har bott i några byar, även i några städer, varav Umeå är en.

Umeå är en vacker stad.
Det är en trygg plats att leva på.
Här kan människor bada mitt i stadskärnan.
Här kan man fiska från kajens kant.
Strandpromenaderna befolkas dagligen av joggare, hundägare, stavgångare och strosande individer.
Uteserveringar dräller runt i centrum, fantastiskt vackra och trevliga.
Vi har de aff'ärer vi behöver.
Bussarna går relativt ofta för vår stads storlek.
Parkerna är gröna och lummiga, överallt sitter grupper av människor. De fikar, lunchar, picknickar.
Alla på en och samma gröna yta.
Kultur finns i många former.
Det finns så många bra saker.

Men vad kan göras framöver?

Jag vill naturligtvis slå ett slag för kulturen.
Tänk ett liv utan konst, musik, tv, teater, tidningar, böcker...Alla kulturella uttrycksformer.
Vad tyst, tomt och intentsägande livet  vore och vad vore då meningen.

Jag tycker att Umeå "vill mer" är en bra slogan. Jag vill också mer.
Så varför inte?
Vill mer, ge mer, samarbeta mer, tänk positivt, var glad.
Vi lever i ett fantastiskt land, i ett fantastiskt norrland och i en fantastisk stad.

Och...

Det blir trots allt bara bättre, alltid. I långa loppet.

Höst i Umeå.


Umeå, en vacker stad.


Svinggungan som ungdommarna använder på sommaren.


kulturnatta i Umeå, Målad i folkets hus foaje.


konst, konstnär och konstigt.

Vad är Konst, vad är konstigt och vad är en konstnär?
Konst är för mig resultatet av viljan att utrycka sig/sina ståndpunkter i någon form.
Det var väl enkelt eller hur?
Konst kan vara politisk, gjord för att peka på orättvisor eller för att bilda opinion.Den kan vara religiös, ibland avbildande från böckers texter.Den kan vara till för att provocera, då ofta med motivet att synas och komma ut som konstnär i bruset. Eller bara för att konstnären vill provocera.
Ibland speglar den insidan, världen vi inte kan se med våra ögon utan bara ana ibland.
Den kan naturligtvis vara abstrakt och då gå på känslor.Ibland handlar det om pengar.Konst kan beröra, framkalla tårar eller skratt.
Ja, nu blev det svårare.  Många målningar är inte konst, de är för komersiella. Då går dom att sälja och folk tycker om dem. Konstnärer måste komma upp i en viss berömmelsenivå för att kunna måla det folk inte tycker om. Då får de bra betalt  för det.
Konstigt är det mycket som är. En del konstnärer är konstiga, de beter sig annorlunda än resten av folket.En del konstverk är konstiga, det är upp till var och en att bedöma. Men att vara konstig är inte privilegium för konstnärer, konstigheter kan man hitta varsomhelst. Och för den delen finns det många konstnärer som inte är konstiga alls, utan bara konstnärliga.
Det var kanske inte så konstigt.
Vad är då en konstnär? Det kan vara en av kritiker erkänd konstnär, höjd till skyarna och helt etablerad i kulturvärlden.Ibland är en konstnär en självutnämnd konstnär, dom finns på alla möjliga nivåer. En del av dem blir också erkända med tiden. Det händer oftast efter deras död.  I många fall vet personen i fråga inte om att den är konstnär. Den betraktar sig själv bara som konstig. Men ibland upptäcks de i efterhand. Ibland dör de bara. Det blir eftervärlden som bedömmer.

Jase, hur som helst så ligger det i aktörens händer eller i betraktarens öga. Ibland sammanfaller de två.


Ax, det är jag det.


Ax, Ann-Katrin Sjögren

Ja, nu är det min tur att blogga, det blir spännande.
Jag börjar med en liten presentation. Jag är född som "bonnjänta" långt ute i skogen, men har sedan flyttat vidare. Senaste åren har jag bott både i Stockholm och i Umeå.

Målat har jag gjort sedan barnsben, min första tavla jag sålde var till min farfar. Den fick jag 50 öre för, jag var då inte gammal.

Hur kommer det sig att jag skriver här?

Jo, jag vill också vara med, jag vill också bidra i världen och göra någon skillnad.
Jag började jag blogga på Svenska Konstnarer ,
www.svenskakonstnarer.se/galleri/axart för två månader sedan, och har därefter fått blodad tand.
Och då dök  tanken upp på att blogga här också, att vara en del i kultur 2014-satsningen.

Vad gör jag då?
Ja, det lär väl vara det mesta. Jag är bildmakare på många olika sätt, och är utbildad inom dekorationsmåleri, dekormåleri och attribut.
Jag målar tavlor som jag ställer ut på olika internet-siter runt i världen. Finns därför representerad i London, Paris, Madrid, New York, Tjeckien och naturligtvis Sverige. Visst är internet fantastiskt?
Jag har förutom massor med samlingsutställningar ställt ut på tre separatutställningar också, i Piteå,  Umeå och Stockholm.

En barnbok ligger färdigillustrerad och färdigskriven på hyllan och väntar på bearbetning.

Visst kan livet vara spännande, vi vet aldrig vad som väntar.
Så länge vi lever finns det ett imorgon, en dag med nya möjligheter.


Umeås framtid - utopi eller dystopi?



Inatt har vi gått över till vintertid och detta är sista dagen för mig på Umeå 2014-bloggen. Under den gångna veckan har jag skrivit om många olika bitar i kulturhuvudstadskakan - om vikten av att finna en stadsidentitet genom att lära känna stadens historia, om vikten av att utöka stadskärnan, om vikten av universitetets (och Umeå-studenternas) interaktion med det omgivande samhället, om vikten av att bredda stans krympande festivalutbud, om vikten av att öppna upp fler biografer och filmarenor i stan, om vikten av att ha idrottsliga framgångar framförallt inom våra största lagidrotter. En del kanske kan tycka att jag beklagat mig lite för mycket men lägg märke till att alla mina funderingar har grund i något som faktiskt finns eller har funnits, något som vi i de flesta fall borde vara stolta över och se till att utveckla. Med grund i veckans skriverier, tänkte jag nu knåpa lite summariskt om stadens framtid, som utopi respektive dystopi.


Bland det mest spännande med utopier och dystopier är att båda rör sig om fiktion, det är alltså något påhittat eller uppdiktat, som skiljer sig från det verkliga men ändå inte behöver vara orealistiskt. Det är med andra ord en fristad för fantasin. Om jag får fantisera ett önskescenario respektive mardrömsscenario för Umeås framtid kan det till exempel se ut såhär:


UTOPI

Umeå blir kulturhuvudstad 2014. Stan svämmar över av kultur i alla dess former och det späckade programmet väcker bara mersmak. Historieintresset blomstrar - lokalhistoria lärs ut från första klass. Stadskärnan växer till att omfatta åtminstone hela "rutan" från Östra till Västra Esplanaden, från Järnvägsallén/Blå vägen till älven (alltså längre österut än den beryktade centrumfyrkanten). Botniabanan blir ett lyft för hela regionen. Studentantalet i stan ökar, forskningen bryter ny mark och universitetet bygger fler campus - inte minst ett konstnärligt campus vars kreativa miljö snabbt får världsrykte. Filmfestivalen och Kammarmusikfestivalen återföds som fågeln Fenix ur askan och följs av flera nya festivaler, såväl nationella som internationella, med olika kulturinriktningar. Folkets Bio öppnar upp Royal på nytt och skapar en nationellt unik balans i länets filmlandskap som bidrar till att filmproduktionen i länet blomstrar. Umeå IK fortsätter på den inslagna vägen, kröner sig varje år till drottningar av fotbolls-Sverige och tar några nya Europatitlar av bara farten. Umeå FC, med Jesper Blomqvist som tränare, återvänder till fotbollsallsvenskan där laget denna gång stannar kvar tack några kloka nyförvärv. Björklöven återvänder till elitserien, Skycom Arena byggs ut ytterligare, talangerna blir kvar i moderklubben och vips uppstår en SM-gulddynasti som inte synts i svensk ishockey sedan Sven Tumbas dagar.


DYSTOPI

Umeå blir inte kulturhuvudstad 2014. De ideella kulturutövarna motarbetas av kapitalet. Historien begränsas till museerna som får allt lägre anslag. Stadskärnan krymper ytterligare och allt fler butiker ser sig tvungna att trängas på allt mindre utrymme. På andra håll spikas skyltfönster igen och butikslokaler omvandlas till kontor som ekar tomma i väntan på hyresgäster. Botniabanans biljetter blir så dyra att de flesta istället väljer att ta flyget. Sjunkande studentantal får universitetet att överväga sammanslagningar av hela fakulteter. Konstnärligt campus visar sig vara ett luftslott som faller samman bara några år efter grundandet. Umeå kommuns kulturnämnd fokuserar enbart på lönsamheten hos olika evenemang varpå alla stora kulturfestivaler läggs ner. Inte heller Folkets Bio ser en möjlighet att fortsätta driva sin biograf på Haga, varmed SF verkligen kan stoltsera med stans enda biograf. Alla stans elitidrottsföreningar slutar med sin proffsverksamhet - kvar finns endast amatörcurling, korpfotboll och knattehockey. Det är som om stan träffats av en neutronbomb som sägs döda allt liv men lämnar kvar byggnader.


Nu kanske ingen av de här framtidsbilderna är alldeles runt hörnet men vi befinner oss varje dag vid ett vägskäl och varje beslut som tas leder oss antingen rätt eller fel.


Helt oavsett ett kulturhuvudstadsår har Umeå alla förutsättningar för att bli en sprudlande kulturstad - en liten stjärna i jordens mörkaste hörn - men än är vi inte där. Om stadens kulturklimat bara hängde på alla ideellt arbetande eldsjälar och vår karismatiske kulturchef skulle Umeå utan tvekan kunna mäta sig med landets främsta kulturstäder. Det gäller bara att se till att administrativ pappersexercis, trångsynta politiker och pengabekymmer inte sätter alltför många käppar i hjulen för kamplusten, den kulturella livsglädjen och den ljusnande framtid vi trots allt måste våga tro på.


Härmed lämnar jag över stafetten och önskar Umeå lycka till med kulturhuvudstadssatsningen men kanske framförallt med diskussionen av de frågor jag försökt lyfta fram under veckan. Tack för mig!


Vad hände med Björklöven?


Att 1987 års Björklöven vann SM-guld i ishockey med ett lag där Göte Wälitalo, Calle Johansson, Peter Andersson, Lars Karlsson, Matti Pauna, Tore Ökvist, Lars-Gunnar Pettersson, Mikael Andersson, Peter Sundström och Ulf Dahlén ingick, kan knappast ses som en sensation. Jag skulle våga påstå att inget elitserielag idag har en lika bred och talangfull trupp. Att Björklöven året efter - trots massiv spelarflykt - åter tog sig till SM-final är möjligen en ännu större bedrift. Idag, 20 år senare, kan Björklöven stoltsera med en av landets främsta plantskolor (låt mig nämna namn som Per Ledin, Alexander Sundström, Daniel Rahimi och Kristoffer Berglund), men dessvärre har dessa inte inneburit några större framgångar för moderklubben. Istället har dessa profiler direkt efter junioråren hamnat i andra norrländska eller kanadensiska klubbar och en sådan utveckling förstör naturligtvis Björklövens möjligheter att ta sig tillbaka till ishockeyns finrum. Sedan 2001 har laget hållit till i allsvenskan, där de oftast hört till topplagen men ändå aldrig varit riktigt nära att ta sig upp till elitserien. Varför måste det vara så? Vad hände med Björklöven egentligen?


Det är ingen hemlighet att Umeå genom åren haft imponerande idrottsframgångar såväl nationellt som internationellt, men det är samtidigt viktigt att inte stirra sig blind i backspegeln och därför tillåter jag mig en viss oro och skepsis när jag blickar mot Umeås idrottsliga framtid.


Stans idrottsstolthet på senare år har varit Umeå IK, som i princip abonnerat på SM-guldet i damfotboll (vunnit damallsvenskan sju gånger sedan 2000) och dessutom tagit hem UEFA Women's Cup ett par år på raken. Men nu fruktas det att laget till nästa säsong kommer att mista fixstjärnan Marta, detta samtidigt som klubbarna söderöver ständigt stärker sitt spelarmaterial. Visst har UIK en stark spelartrupp även utöver Marta och därtill, liksom hos Björklöven, en bra plantskola men pessimisten i mig säger att UIK utan Marta inte kan räkna med någon garanterad guldfest på Gammliavallen nästa höst.


På fotbollsfronten minns jag med glädje Umeå FC:s korta sejour i herrallsvenskan, särskilt ghanesiske Shamo Quayes bländande teknik och Steve Galloways målproduktion (med sina 12 mål fanns han högt upp i den allsvenska skytteligan). Sammantaget gjorde laget en tämligen godkänd debutsäsong i landets högsta serie - även om det bara blev åtta segrar och dessutom förlust i det avgörande återkvalet mot Ljungskile. Mest av allt minns jag dock hemmamatchen på Gammliavallen mot blivande suveräna seriesegrarna IFK Göteborg, med landslagsprofiler som Thomas Ravelli, Teddy Lucic, Håkan Mild, Niclas Alexandersson, Andreas Andersson och Jesper Blomqvist i laguppställningen. Matchen spelades inför otroliga 12 127 åskådare (troligen fortfarande suveränt publikrekord på Gammliavallen) och slutade 1-1 efter UFC-ledning och kvittering av Jesper Blomqvist, själv tidigare fostrad i UFC och näst Hörneforssonen Gunnar Nordahl den främsta fotbollsexporten från våra trakter. Numera är UFC ett etablerat mittenlag i Division 1 Norra men allsvenskan känns mest som en dröm.


Det är lätt att konstatera att Umeå för närvarande håller hög klass i innebandy, curling och damfotboll men inget varar för evigt - Per Elofssons framgångar i skidspåren har exempelvis inte lett till någon ny skidkung från Röbäck. För stadens bästa behöver både Björklöven och Umeå FC återvända till och etablera sig i landets högsta serie. Vägen dit är säkert både lång och svår men lyckligtvis finns här i alla fall både drömmen och förutsättningarna - bland annat anläggningar i toppklass för både träning och tävling, samt tillgång till världsledande forskning på Idrottshögskolan vid Umeå universitet och idrottsmedicinska enheten vid Umeå universitetssjukhus (några av de bästa bevisen för Umeås goda idrottsmedicinska rykte är att både Peter Forsberg och Zlatan Ibrahimovic - två riktiga världsstjärnor - sökt sig hit för sina fot- respektive knäproblem).

Sport är i allra högsta grad en form av kultur - därför vore det väl roligt om också kulturhuvudssatsningen kunde bidra till mer elitidrott i stan?


Filmstaden



Kände i efterhand att gårdagens festivalinlägg blev lite för långt, något som jag idag tänkte kompensera med en aningen kortare reflektion - vilket är svårt eftersom det, som sagt, rör sig om det ämne jag brinner mest för.


Först en flashback:


Den 21 december 1993 flyttade SF Bio från singelbiografen Saga på Kungsgatan till de nio nybyggda salongerna i Filmstaden vid Rådhusparken. Vid Vasaplan fanns biografen Royal med tre salonger i regi av Sandrew Metronome och därtill fanns det två små ideellt drivna repertoarbiografer: Bio Marx och Folkets Bio. Några gånger i veckan kunde den filmsugne dessutom se filmklassiker på Filmstudion, en av Sveriges mest anrika filmklubbar, som bland annat visade film på universitetet. För att inte tala om Umeå internationella filmfestival som på den tiden växte för varje år.


Idag, femton år senare, ser situationen annorlunda ut - både i Umeå och i Sverige som helhet.


SF Bio har ett biografmonopol över hela landet, också i Umeå, alltsedan biografen Royal stängdes för över ett år sedan. Filmstudion har lagt ner all sin verksamhet (detta skedde redan 2001), likaså Umeå internationella filmfestival (se gårdagens inlägg). Filmstudions grundtanke - möjligheten att se klassiker på stor duk - lever förvisso kvar hos Bio Marx men det innebär å andra sidan att de bara visar film en gång i veckan. Folkets Bio visar film sex dagar i veckan men allt färre människor hittar till den mysiga lilla Haga-biografen som med sina 35 år på nacken måste framhävas som en av Umeås äldsta intakta kulturbyggnader.


Den stora boven i dramat sägs vara Internet eller, mer nyanserat, hela den teknologiska revolution som vårt samhälle fortfarande befinner sig mitt inne i. Samtidigt tror jag att de flesta fortfarande tycker att det är någonting speciellt att befinna sig i en mörk lokal med andra människor och att tillsammans uppleva filmbilderna på vita duken.


Den naturliga lösningen på den negativa filmspiralen bör vara fler nya filmarenor. Skolbiofestivalen Tjugo5, som jag skrev om igår, är ett sådant men det behövs fler - många fler.


Folkets Bio har upprepade gånger uttalat intresse för att flytta till den numera helt tömda biografen Royal på Vasaplan men eftersom de är i behov av ett teknikstöd på över en miljon har projektet indirekt lagts på is. Jag är övertygad om att en sådan flytt skulle vara väldigt givande för det lokala filmlivet, inte minst då utbudet skulle breddas och ge många spin-off-effekter. Exempelvis skulle biografen utgöra ett naturligt forum för stans och länets unga filmare som då äntligen skulle få möjlighet att visa sina alster för publik.


Det bör nämnas att Umeå och Västerbotten under de senaste tio åren tagit fram några av landets mest intressanta och begåvade filmskapare, däribland Jens Jonsson och Per Hanefjord, vars filmer nått stora framgångar på internationella filmfestivaler. Därför vore det synd om inte nya generationer fick samma möjlighet att nå ut med sina filmer, något som ytterligare försvåras av filmfestivalens frånvaro. Vid jämförelse med de främsta kulturhuvudstadskonkurrenterna finns det stora filmfestivaler i både Uppsala (Uppsala Internationella Kortfilmfestival, som pågår i detta nu) och Lund (Fantastisk Filmfestival, som avslutades för bara några veckor sedan), och det gör det än mer olustigt att Umeå numera saknas på filmfestivalkartan.


Naturligtvis finns det väldigt mycket mer att säga om filmklimatet i stan men i nuet kanske jag nöjer mig med en förhoppning om att det snart ska gå att trolla fram tillräckligt med kulturpengar för att både möjliggöra Folkets Bios flytt till Vasaplan och återupplivandet av filmfestivalen - för visst är det väl Umeås mål att bli en riktig filmstad, med ett bredare filmutbud och en spännande lokal filmproduktion?


Festivalstad utan festivaler, kulturstad utan kultur?



Umeå är känd för att arrangera stora evenemang och festivaler inom vitt skilda områden. Noliamässan, Umeå Open och i år 40-årsjubilerande Umeå internationella jazzfestival (som startar idag!) är väl kanske de tre mest kända, men vi har även Digital Tone Festival i november, hårdrocksfestivalen House of Metal, litteraturfestivalen Littfest och folkmusikfestivalen Umefolk - de tre sista i februari. Sedan kommer månaden maj med både MADE-festivalen och Kulturnatta - för att inte tala om den kreativa ungdomsfestivalen Edge på Hamnmagasinet i augusti, som innehåller lite av varje - pyssel, film, skejtande, kylskåpspoesi och förstås mycket musik, huvudsakligen av unga Umeåband.


Hamnmagasinet (som en del politiker velat bygga om till ett Ungdomens Hus) är överlag en ypperlig plats för konserter och festivaler, en plats där det alltid händer någonting. Därför valde vi också att förlägga större delen av Studentteaterfestivalen där (se gårdagens inlägg).


Men detta med festivalglädje har också en baksida. Å ena sidan är det förstås fantastiskt att kunna erbjuda Umeå-publiken både nationellt och internationellt erkända kulturprofiler (och därigenom även locka publik från resten av landet), å andra sidan talar detta om att kulturens vardag i Umeå inte är så festlig. Det måste till festivaler för att lyfta fram kulturen - då i hög grad genom folk som kommer in utifrån - medan de kulturentreprenörer som ändå bor och verkar i stan har svårare att synas under resten av året. Därmed går mycket skaparkraft, kreativitet och vilja förlorad, helt i onödan. Frågan är om detta är en försmak av det som eventuellt kommer att hända också under kulturhuvudstadsåret, om än i större skala?


Ett av de mest problematiska exemplen på detta är redan nu Norrlandsoperan som på senare år inlett ett givande samarbete med operahus i bland andra Sydafrika och Vietnam - ett lovvärt initiativ! Men resultatet av att blanda operatraditioner kan leda till ojämna föreställningar, exempelvis Mira Bartovs kliniskt distanserade och effektöverlastade Trollflöjten, där åtminstone jag - bortom alla snabbt förbiglidande videoprojektioner och blippande elektroniska högtalarljud - saknade ensemblekänslan. Om jag får välja, föredrar jag en uppsättning med en helt och hållet homogen ensemble, exempelvis den sydafrikanska Porgy and Bess som gästade Norrlandsoperan häromåret, men lika gärna en lokalt buren uppsättning.


Norrlandsoperans planer på att av besparingsskäl säga upp de få kvarvarande fast anställda sångarna och hädanefter enbart jobba med frilansare, kan möjligtvis låta rimligt ur ekonomisk synvinkel men i de stora operahusen finns det ju utöver frilansarna (stjärnorna) också en bred egen bas, med såväl solister, kör som orkester, och det är egentligen dessa som tar det största konstnärliga ansvaret för institutionen som sådan.


Dessutom är det lite märkligt att det överhuvudtaget finns en sådan påtaglig arbetsbrist på Umeås främsta, mest nybyggda kulturella arena. Tidigare gjordes åtminstone två stora och två mindre operor per år, men nu när lokalen väl finns nöjer man sig med bara två stora, som dessutom inte heller åker på turné i det Norrland som operasällskapet till namnet sägs representera.


En relativt ny aktör på Umeås kulturarena är den årliga Kulturnatta som i mångas ögon kanske är alltför bunden till centrums näringsidkare men som jag absolut tror kan bli riktigt bra på sikt. Många tidigare kulturhuvudstäder (däribland Paris där fenomenet mig veterligt föddes under namnet Nuit Blanche) har liknande nattliga festivaler, just för att det är väldigt speciellt om en hel stad plötsligt håller (kulturellt) nattöppet. För detta krävs dock ett i grunden bredare kulturutbud, fler Umeå-profiler som aktiverar sig, en stor och engagerad publik och även en framsynt kulturpolitik.


Från och med 2006 finns här även ovan nämnda MADE-festival, en sammanslagning av Umeå Folkmusikfestival och Umeå Kammarmusikfestival som även inbegriper dans och konst, så att eventet som sådant bättre ska spegla sin tid. Precis som med Norrlandsoperan ovan är festivalinitiativet i sig utmärkt men det är däremot beklagligt att den äger rum på bekostnad av de sommarfestivaler som fanns tidigare. Som den inbitne nostalgiker jag är, saknar jag särskilt kammarmusikfestivalen som alltid innebar några minnesvärda sommarveckor i juni. Festivalen lockade musiker av världsklass (som också fungerade som lärare vid en "sommarakademi" för unga lovande musiker), men framförallt var det en musikhistoriskt unik möjlighet att med egna ögon se kompositörsprofiler som skotske James MacMillan och estniske Arvo Pärt vandra runt i Umeå. De kommer sannolikt aldrig tillbaka hit - än mindre nu när arenan för deras besök eliminerats.


För mig som under hela mitt liv brunnit för film är filmens vara i Umeå ett alldeles särskilt brydsamt kapitel, som jag tänkte skriva mer om imorgon. Dock måste jag redan idag nämna och beklaga att Umeå internationella filmfestival dog ut ifjol, efter 22 år vid rodret. På samma sätt som Umeå internationella jazzfestival under 40 år har fyllt tidighösten med det bästa av inhemsk och internationell jazz (däribland namn som Duke Ellington, Ella Fitzgerald, BB King och Miles Davis) och blivit något de flesta umeåbor och norrlänningar känner till, var Umeå internationella filmfestival (som genom åren lockat hit namn som Christopher Lee och regissörerna Kim Ki-Duk och Baz Luhrmann) ett fönster mot världen, ett fönster som Umeå kommuns kulturnämnd tydligen upplevde för dragigt.


Liksom jazzfestivalen har betytt mycket som inspirationskälla för många unga, blivande musiker, var filmfestivalen ett tidigt forum för unga filmare från Umeå och Västerbotten, varav många under de senaste tio åren kommit in på DI och nått stora framgångar på internationella filmfestivaler, men mer om det imorgon. I nuläget kan jag bara konstatera att frånvaron av festivalens särskilda profil på regionalt producerad film och dokumentärfilm skapat ett hål i Film-Sverige. Under filmfestivalens ordinarie period i september i år arrangerades det förvisso en mini-filmfestival vid namn Tjugo5 - ett evenemang som beskrevs som "inspirationsdagar kring film, medier och unga" - men arrangörerna var hela tiden noga med att poängtera att det inte var en ersättning för den nerlagda stora filmfestivalen utan något helt annat som i första hand riktade sig till skolor och unga. Ett mycket berömvärt initiativ också det, även om det innebar att allmänheten inte fick ta samma del av festivalstämningen.


Summa summarum bör Umeå Kammarmusikfestival och Umeå Filmfestival återfödas och stärkas, för som vi alla vet: en bra festival skapar entusiasm för fortsättningen, också som Europas kulturhuvudstad. Kanske är det först då som film- och musikhistoriska händelser åter kan ta plats här i Västerbottens residensstad?


Universitetsstad lyft av tredje uppgiften?



I Högskolelagen från 1997 kan man läsa: "Högskolorna skall också samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet." Detta krav på samverkan kallas ibland för högskolans tredje uppgift. I akademiska kretsar hörs det sistnämnda begreppet lite här och var, men jag måste erkänna att det gick flera år som student innan jag fick det förklarat för mig. Någonstans i samma veva lärde jag mig också vad högskolans två första uppgifter var: utbildning och forskning - hör och häpna!


Universitetet ska alltså samverka med hela det omgivande samhället - näringsliv, kommuner, landsting, myndigheter, organisationer och allmänhet - och blir på så sätt, i tredje uppgiftens namn, en mycket viktig part även för Umeås kulturklimat. Desto luddigare är vad denna breda samverkan ska gå ut på, vad man ska våga läsa in i det. För mig kan det bland annat handla om högskolans samhällsrelevans men kanske än mer om att levandegöra Umeå som studentstad och att låta universitetet nå ut längre - att låta det finnas med som en oumbärlig del i så gott som alla sammanhang.


För ett par år sedan blev Umeå utsedd till årets studentstad, med särskild grund i det välfungerande samarbetet mellan universitet, kommun, studentkårer och näringsliv. Här finns sedan drygt 30 år tillbaka två universitet (förutom Umeå universitet även Sveriges lantbruksuniversitet) och därtill flera populära högskolor, här finns ett erkänt gott studieklimat och högklassiga möjligheter till träning och friluftsliv, här finns sammantaget närmare 30 000 studenter.


Ändå är Umeå på många sätt ingen riktig studentstad. Utanför campus och möjligen stadsdelen Ålidhem är det svårt att finna tecken på att vi har ett av landets största universitet. Trots att universitetsområdet ligger relativt nära Umeås stadskärna (det har höjts röster om att flytta det ännu närmare) så känns campus tämligen avskuret från övriga stan. Av logistiska skäl rör sig studenterna oftast i de pubar, kaféer och kårhus som ligger på campus, men också i övrigt är nöjesutbudet i Umeå - åtminstone om man ser till de få klubbar och uteställen som finns - tämligen skralt för att tillfredsställa 30 000 studenter.


Ett annat exempel på Umeås brister som studentstad är att många traditionellt starka kulturella studentmiljöer här är förhållandevis svaga, alternativt saknas helt. Själv var jag till en början en av de drivande krafterna bakom Umeå Nya Studentteater, som startades upp hösten 2004 och redan därpå följande vår arrangerade Sveriges första nationella studentteaterfestival. Vi bjöd på lokala produktioner, gästspel från Stockholm och Göteborg, en isländsk performancekonstnär från Paris, mini-filmfestival, föreläsningar av Fredrik Lindegren (numera kulturchef och projektledare för Umeå 2014-satsningen), Staffan Ling och teaterprofessor Per Ringby - bland mycket annat. Läs gärna mer på
http://www.studentteatern.se/festival/index.html. Sedan hände dock något som inte är lätt att sätta fingret på men som likväl gjorde att studentteatern under nästföljande år bara satte upp en pjäs och därefter sakta men säkert dog ut, trots exempelvis teaterworkshops, improvisationsgrupper och en välbesökt inspirationsträff med Rikard Wolff. Så - inte nog med att det kapitlet i Umeås kulturhistoria numera är över - det statuerar även ett beklagligt exempel på studentkulturens uthållighet och vara i stan.


Naturligtvis kommer det an på studenterna att själva skapa sin egen studentkultur i Umeå men det är också viktigt att universitetet kommer såväl stan som studenterna till mötes - något som Högskolelagen uppmanar till. Ett mycket positivt initiativ är projektet Kultur på campus, som flera gånger i månaden ordnar gratisarrangemang för universitetets studenter och lärare. Det kan till exempel röra sig om filmvisningar, konserter och författarbesök; som igår, när Per Olov Enquist inför stora Aula Nordica berättade om sin nya Augustprisnominerade roman Ett annat liv. En annan lösning tror jag skulle vara om universitetets närvaro blev mer påtaglig i stadskärnan, även utanför nuvarande campus - kanske i form av fler campus?


En krympande stadskärna



Igår skrev jag om faran med historielöshet både för Umeås kulturhuvudssatsning och för stadens identitet och självbild. Det är naturligtvis ett oerhört stort ämne som jag bara kunde antyda, men jag tänkte att det på ett naturligt sätt knyter an till dagens inlägg som handlar om något så elementärt som stadsplanering.


Det råder ingen tvekan om att Umeå förändras. Det byggs mycket nytt på olika håll i stan och fler planer finns. På senare år har det skrivits mycket för och kanske än mer emot idéer på äventyrsbad, kulturhus, multievenemangsarena, hus på Ön etc. Ändå tycker jag det är slående att en stad som Umeå - en av nordens största norr om Stockholm - så totalt saknar kännetecken. Visst finns epitetet "Björkarnas stad" men ett vitstammigt trädslag är inget åtminstone jag tänker på efter en lång bussresa längs Norrlandskusten, när bussen äntligen närmar sig Umeå Busstation, eller när jag anländer till Umeå Flygplats. Det är inte som i Övik, där hoppbackarna syns från långt håll. Det är inte heller som Sundsvall, som man ju närmar sig ovanifrån kullarna.

Naturligtvis är de flesta norrlandsstäder, i likhet med Sveriges tre största städer, byggda vid havet så man kan säga att Umeå (och Skellefteå) egentligen står ut från mängden. Samtidigt är vatten som just rinner igenom staden ett naturligt och viktigt element i Europas främsta kulturmetropoler: London, Paris, Berlin, Rom. Men - som sagt - Umeå behöver ett kännetecken. Det är alltför anonymt som det är idag. Stockholm har Globen, Slottet och Stadshuset, Göteborg har Ullevi, Avenyn och spårvagnar, Malmö har Turning Torso... vad har Umeå?


Kikar man på stadskartor över Umeå för drygt hundra år sedan (kring 1888 års brand) ser man att staden då hade tre torg: Rådhustorget (med Rådhuset på nuvarande Apbergets plats), Kyrktorget (nuvarande Vänortsparken) och Nytorget (nuvarande Länsstyrelsen). 1974 togs även Renmarkstorget i bruk men då hade redan två av de tre andra torgen stängts. Att byta ut två levande stadstorg mot en blompark respektive en administrativ huskoloss är oförlåtligt, särskilt när man läser mer om torgen och begriper att de utgjorde en livslinje för hela staden.

Ända sedan Nytorget anlades 1864 och åtminstone halvvägs in på 1900-talet var det stans traditionella festplats med cirkus och tivoli sommartid och skridskobana vintertid. Idag saknas sådan festplats helt i Umeå, något som är smärtsamt påtagligt varje gång som tivolit anländer till Stadskajen och än mer då det anordnas evenemang på Rådhustorget - oavsett om det handlar om Kulturnatta, VIP-gala eller den stora förnäma beachvolley-sandlåda som några dagar varje sommar tar upp så gott som hela torget (Rådhusets nya placering gör nämligen att torget är avsevärt mycket mindre än tidigare).


Sammantaget rör det sig alltså om en krympande stadskärna i en stad som saknar kännetecken.


Under de senaste åren har det grävts mer än någonsin (?) på Kungsgatan i centrala Umeå - en ingalunda spektakulär gågata som i ungefär sitt nuvarande skick inte ens har 50 år på nacken. Det råder ingen tvekan om att stråket från säg Stadium till O'Learys är så centralt som det kan bli i den här stan. Alla stora butiker och gallerior finns där med en sådan täthet att jag har svårt att se hur övriga butiker - exempelvis längre bort på Kungsgatan, åt valfritt håll, eller på parallellgatorna Storgatan och Skolgatan - överhuvudtaget klarar sig. Rådhusesplanaden var ju ursprungligen tänkt som en slags entré in i Umeå men utgör numera egentligen bara en utvikning av Kungsgatan, åtminstone vad gäller butikernas placering. Två gator som korsar varandra formar inte för den skull en stadskärna.


På Kungsgatan finns även Sagateatern som för 20 år sedan var stolt repertoarbiograf (något vi har anledning att återkomma till på fredag) men numera står tom större delen av året. Den som till varje pris vill in dit måste uppsöka Rajden för att se när dörrarna till det magiska rummet slås upp.


Det är för mig ett mysterium: varför man gjort om en levande stadskärna med flera torg till en kort gågata med obegriplig city-stämpel som tillåts konkurrera ut allt i sin omgivning?

Historielöshet och stadsidentitet



Min födelsestad Tallinn, Estlands huvudstad tillika Europas kulturhuvudstad 2011, är egentligen en rätt liten stad, till invånarantalet någonstans mittemellan Malmö och Göteborg. Likväl är det en stad som funnits vid Östersjön sedan närmare tusen år. 1154 nämndes den för första gången på en karta och under 1200-talet restes många av de hus och kyrkor som än idag står kvar i Gamla stan i Tallinn.


Med det sagt, skulle man kunna tro att det är en museal kuriosaupplevelse att vandra utmed stadens välbevarade ringmur eller att förirra sig i det medeltida gatunätet. Men i Tallinn har Gamla stan alltid varit så mycket mer än ett levande museum - det har varit en nyckel till stadens kulturliv. Trots att det under det senaste seklet byggts flertalet museer, teatrar, biografer och operahus också utanför den medeltida stadskärnan, har det för Tallinn-bor och ester överlag alltid varit naturligt att återvända till de små gränderna i Gamla stan och kanske framförallt till Rådhusplatsen som stått som en grund för den estniska identiteten. Detta särskilt under de "Gamla stan-dagar" som i drygt 25 år anordnats första veckan i juni och som under Sovjetväldets sista skälvande år blev ett forum för den unga spirande estniska kulturen. Jag kan skatta mig lycklig över att ha fått uppleva den säregna symbiosen mellan det pågående historiska skeendet och det medeltida stadsrummet.


När jag kikar på listan över Umeås konkurrenter om kulturhuvudstadsåret - Lund, Uppsala och Gävle - har alla de städerna en längre historia än Umeå. Lund och Uppsala kan liksom Tallinn stoltsera med medeltida gatunät, månghundraåriga traditioner (inte minst i samband med respektive universitet) och dessutom två av de mäktigaste medeltida domkyrkor som finns i norra Europa. Även Gävle - som idag kanske framförallt kännetecknar sig som en framgångsrik idrottsstad (i skrivande stund leder Brynäs elitserien i ishockey!) - har rötter i senmedeltiden.


Men också i Umeå finns det medeltida närvarande, utan att folk kanske tänker på det. Redan då bodde och färdades människor längs Umeälven - ett av de tydligaste tecknen på det är att Backens kyrka, när den byggdes i början av 1500-talet, blev en av de största kyrkorna längs Norrlandskusten. Ytterväggarna är än idag samma som på den tiden och står som bevis på en märklig minneslucka i Umeås självbild.


Staden Umeå grundades emellertid först den 22 juni år 1622. En födelsedag som knappt någon i stan idag tänker på eller uppmärksammar. Den vetgirige som besöker Västerbottens Museum på Gammlia kan lära sig mer om rysskrigen under 1700- och 1800-talet, om den stora stadsbranden 1888 då nästan hela stan brann ner, om det banbrytande vattenkraftverket i Klabböleforsen, om de olika regementen som fanns i stan under så gott som hela 1900-talet, om stans universitet som blev Norrlands första etc. Men problemet är att den historien stannar på museet. Det är själva urtypen för en museal historia, en historia som gemene man ser som viktig och som man möjligen förväntas känna till men som man egentligen inte har någon direkt relation till.

Kanske är det också därför som Umeås kulturhuvudstadssatsning i så hög utsträckning betonat ung kultur och vikten av att befinna sig i nuet - men i så fall är det inte längre ett val utan något som man tvingats ta till för att man saknar relationen till historien, eller i alla fall inte känner till den tillräckligt väl för att finna styrka där. Detta kan ses som själva fröet till historielöshet.

Så hur ska Umeå som kulturstad kunna mäta sig med de betydligt äldre svenska städerna? För mig är svaret självklart: genom att minnas!


En stad utan historia är en stad utan identitet. Att inte ha haft förfäder är detsamma som att inte finnas själv. På senare år är det endast i barnböcker som jag sett möjligheten att komma närmare Umeås historia och därmed även stadens identitet och själ - jag tänker närmast på böcker som Anita Blomqvists Hur Umeå blev björkarnas stad (2007) och nyutgåvan av Frida Åslunds Folke och Frida (2008). Den förstnämnda utgår i första hand från stadsbranden som en nyckelhändelse för stadens identitet, den andra skildrar förutom branden även livet i staden före och efter en sådan katastrof. Men det är viktigt att inte bara barn utan även vuxna känner till att människor existerat på samma plats före dem. Att en del av husen och även en del av björkarna omkring en har sett ens förfäder växa upp. Att de gator som man går på, kanske inte alltid har funnits där.

I brandkatastrofens Umeå år 1888 bodde 3000 människor. Hur såg deras vardag ut? Vad gjorde de? Vad tänkte de på? Och hur kan vi dra lärdom av det och finna en stadsidentitet för vår tid?


Prolog

Jag heter Christo Burman och har denna vecka fått äran att föra den här bloggstafetten vidare mot nya, okända mål.

Min vardag består av Ingmar Bergman-forskning på institutionen för kultur- och medievetenskaper, en av de nyaste institutionerna vid Umeå universitet, men under de närmaste sju dagarna har jag tänkt att Umeå 2014-bloggen inte i huvudsak ska handla om mig, mitt jobb, min fritid och mina intressen - även om de naturligtvis kommer att genomlysa det mesta - utan istället om en del av de frågor som jag tror är viktiga att lufta nu när denna medelstora norrländska stad ska lämna in sin kulturhuvudstadsansökan och ta sikte mot Europa.


Efter lite googling har jag förstått att detta med att utse vissa städer till Europas kulturhuvudstad är ett relativt nytt påfund.

1985 gick startskottet och de första åren var det rätt givna europeiska metropoler som kom att stå i fokus: Aten, Florens, Amsterdam, Berlin, Paris. Att läsa den listan är som att lära sig den västerländska historien; från vaggan i antikens Grekland - till renässansens hemvist - till det 1600-tal då Amsterdam lär ha varit den rikaste staden i Europa - till Berlin och Paris som varit nyckelplatser för det mesta som hänt i Europa under de senaste seklen: revolutioner, världskrig, murbyggen och pånyttfödelser om vartannat.

Efter ett 1990-tal då kulturhuvudstadsfokus naturligt nog kom att hamna på huvudstäder som Madrid, Köpenhamn och Stockholm, kom ett millennieår när EU plötsligt gav en lång rad städer epitetet kulturhuvudstad och därefter har kulturhuvudstadsfokus alltmer rört sig bort från befintliga huvudstäder, allt för att även andra europeiska orter ska få möjlighet att visa upp och utveckla sitt kulturliv.

Men huvudstäder har nog inte gjort sitt riktigt än. Själv är jag född och uppvuxen i Estlands huvudstad Tallinn, som fått äran att vara Europas kulturhuvudstad 2011, och jag hoppas under veckan kunna dela med mig av ett och annat också från den horisonten.


Det brukar löna sig att planera och skapa en struktur för saker och ting. Därför har jag tänkt dela upp mitt bloggande temavis, och begränsa mig till ett tema per dag, preliminärt med följande ingångar:


Måndag     Historielöshet och stadsidentitet

Tisdag       En krympande stadskärna

Onsdag     Universitetsstad lyft av tredje uppgiften?

Torsdag     Festivalstad utan festivaler, kulturstad utan kultur?

Fredag       Filmstaden

Lördag       Vad hände med Björklöven?

Söndag      Umeås framtid - utopi eller dystopi?


Återkommer senare idag med mitt första "riktiga" inlägg.


God natt

10-åringen säger att säg åt alla Umeå-bor att inte skräpa ner. Blogga är ett självklart verb i hennes vokabulär.

6-åringen är mest bekymrad över att pappa inte hinner läsa högt därför att han håller på och bloggar. "Men du kan ju blogga i morgon också"

Stafettpinnen därmed överlämnad. I morgon kväll tar jag hand om kvällshögläsningen. Lycka till Umeå, på vägen mot 2014.


konst

På Bildmuseet, Umeå universitets museum, arbetar vi med konst. Ja bildkonst är väl fortfarande ett rimligt samlingsbegrepp. Även om bild inte är ett avgörande eller ens dominerande inslag i många konstverk. Men vad är konst idag? Går det att sammanfatta, namnge, karakterisera, eller ens beskriva? Jag arbetar med detta dagligen men kan jag sammanfatta vad det är jag arbetar med? Jag är inte säker. Det är i varje fall inte enkelt att med all bestämdhet säga att något inte är konst.

Men man kan nog i vart fall konstatera att det finns inget som liknar bildkonsten. Det finns inget fält av aktiviteter, ingen genre, inget medium som är lika öppet, föränderligt, inkluderande och tillåtande som konsten. Konst, konstpraktik idag har blivit en märkvärdig, mångfasetterad, ja till och med oöverblickbar verksamhet med få givna gränser eller parametrar. Konsten omdefinieras av varje nytt verk och ständigt utvidgas gränserna för vad konsten håller på med. Det är därför som medier som film (genom videon och videoinstallationen), teater (performancekonsten), ljud, text,... eller discipliner som sociologi, filosofi, antropologi, etnografi, mediavetenskap eller yrken som journalist, socialarbetare, terapeut,  - ja, listan är nästan oändlig - har, ska vi säga ockuperats eller intagits eller inkorporerats med nutida konstpraktik. Konsten är en aktivitet vars gränser eller egenskaper ständigt utvidgas eller förändras. Och dettta är något alldeles fantastiskt. Fråga mig och i morgon skulle jag ge ett annat svar än idag.

Denna expansion, detta förändringstryck, denna öppenhet är förstås det som gör konsten så jävligt spännande, upphetsande, utmanande och uppfordrande. Det är ett privilegium att få jobba mitt i detta.

Och jag tror att utställningen som nu visas på Bildmuseet, The Map, är ett alldeles lysande exempel på allt detta som ovan nu sagts. Kolla själv.



Lia Perjovschi

I tisdags gav Lia Perjovschi ett artist talk på Bildmuseet. Hon berättade om sin bakgrund och sin utvecklingsprocess som konstnär. Uppvuxen i Bukarest, Rumänien har hon både upplevt Ceaucescus diktatur, och dess sammanbrott och besvi kelserna med det som följde efter. Det allra mest speciella med hennes konstnärliga karriär var att se att hon och hennes man, också konstnär, hade upplåtit sin lägenhet till att bli ett slags ständigt levande frizon för ett intellektuellt och fritt samtal. Deras lägenhet blev till en kollektiv och publik plats där alla slags diskussioner och samtal och protester och uppträdanden och proklamationer eller bara enkel samvaro kunde äga rum. En frizon där ett annat liv och alternativa samhällen och andra värderingar kunde preciseras. Och ur detta växte Lias egen konst. Från dokumentationer av deras samtal, lektioner, protester, performances, aktioner, tillställningar till ett fortsatt eget utforskande av den värld hon kände hade undanhållits henne, uppvuxen innanför diktaturens murar. Och så fortsätter det. Varje verk av Lia Perjovschi är en slags upptäcktsfärd in i nya erfarenheter, ämnen, kunskapsvärden, värderingar, samhällets organisation, men alltid sett genom ett specifikt temperament, konstnärens. Lia diskuterade sin konst och diskuterade vad konst är. Jag finner inte mina anteckningar från kvällen. Men hon pratade om frihet och ansvar. För konsten finns inga ramar, inga regler, inga begränsningar, inga preskriptioner, inga oåterkalleliga åtaganden, inga givna former, inga redan preparerade scener, upp-plogade vägar. Ingen kan säga till dig att inte göra så om du vill göra konst. Men med denna frihet följer ansvaret. Du tar ansvar för allt det du gör. För konsekvenserna av din konstnärliga handling ansvarar du. För alltid.

Konstnär och hedersdoktor

Ursula Biemann, videokonstnär, blev hedersdoktor igår på Humanistisk Fakultet vid Umeå universitet, promoverad vid universitets stora högtid i går kväll. Det är en viktig sak att ge konsten företräde - och goda företrädare - i ett universitetssammanhang. Bland annat för att konsten är en sådan utomordentligt spännande plats för kunskap, och kunskap och kunskapsutveckling är förstås universitetens identitet och kärna. Och hedrande för Umeå universitet att ha gjort det. Ursula Biemann skulle kanske lite slarvigt kunna beskrivas som en dokumentärfilmare, som någon som gör dokumentärer med videon som medium. Men ser man flera av hennes verk så ser man snabbt att det ena inte liknar det andra, det visuella uttrycket följer sitt ämne och är aldrig bestämt på förhand. Varje film måste finna sin form präglad av vad den handlar om. Men sen slår det mig att här finns också ett nytt slags berättande. Vi säger gärna att massmedia - dagspress, TV-nyheter,… - saknar fördjupning, är ytliga, förenklande, släpper fram endast de mest stereotypa berättelserna. Och visst finns i Biemanns konst just de andra berättelser, helt enkelt människor vi inte mött, livssituationer vi inte känner till någonting om - och med vi menar jag här helt enkelt en ordinär västeuropeisk publik. Men det märkvärdiga är att här finns, hos Biemann, både de små och stora berättelserna. Både nära skildringar av individer, enskilda människors livsöden. Och de stora sammanhangen, den belysande överblicken som gör enskilda händelser mer begripliga. Det är stor konst. Och det är ny kunskap om vår värld.

Kartan: Konsten/Livet

(Kartan: Konsten/Livet)

Ja, nu har alltså Kartan just öppnat. Som jag sa. Utställningen. The Map. På Bildmuseet. Ca 40 konstnärer - och filosofer, kartografer, geografer, filosofer, aktivister deltar.

Jo, det är en stor och innehållsrik och upplevelserik utställning. Fyra av konstnärerna i utställningen jobbade parallellt med oss Bildmuseetjobbare under sista installationsveckan. Och, jo, jag tror det fanns något som förenade deras konstnärliga vardag. De projekt som de deltar med här i The Map är alla något av livsprojekt. Projekt som sträcker över år, decennier, ja, alltså, liv. Sabine Rethoré vars livsgärning inbegriper dessa livfulla och märkvärdiga nationskartor där hon tiltar, ja tiltar, vrider, världen nittio grader och öppnar upp våra ögon. Och hennes märkliga jordglober, till exempel där hon hyllar ön Sao Tome som annars alltid osynliggörs av den imaginära ekvators linjen som drar fram över alla glober. Jan Svenungsson som för hand tecknar av kartor så noggrant, tålmodigt, exakt och skickligt men som ändå bevittnar hur Skandinavien och Europa faller sönder i sina beståndsdelar. Sisyfos kamp mot entropins första lag på nåt sätt… Och Lukas Einsele som än en gång återvänder till sitt min-projekt, sitt projekt om minor, One Step Beyond, som han nu levt med och arbetat nästan dagligen i snart tio år, där han genomför det omöjliga - ett projekt om smärta, död, lemlästning, rädsla, osäkerhet som också är någonting lekfullt, lustfyllt, sinnligt - och nu ordnar och arrangerar detta projekt som en rik och kollektiv bank eller skattkista av kartor. Eller Lia, Lia Perjovschi, som håller på och bygger sitt eget kunskaps-museum. Född och uppvuxen i diktaturens Rumänien tar hon till sig allt hon upplever, ser, läser, hör, smakar och omvandlar det till kartor, diagram, teckningar. Hon navigerar lättfotat och flyhänt i nuet, ritar och bygger sina alldeles egna vägar, genom alla ämnen motiv teman saker intressen man kan tänka sig. Hos dessa fyra så är deras konstprojekt en livsform, ett mångårigt engagemang, en självklar del av livet, ja till och med själva livet. Ett oerhört privilegium att de kommer till oss här i Umeå och delar med sig av sina liv och konst.


Vardag i Kulturen

(Vardag i kulturen)

 Bildmuseet är min vardag. Var dag är jag där.

När jag säger vi - i förra inlägget - så menar jag alltså jag och mina medarbetare som jobbar på Bildmuseet. För oss var Kartan inte bara ett läckert och sinnrikt projekt - för det är det - utan också något av ett maratonlopp. Det krävde varje uns av vår energi och koncentration och uthållighet och kompetens att få den utställningen på plats så att ni besökare kunde få ta in den fix och färdig då vernissageklockan slog. Bara hängningen krävde allas insatser, inklusive en handfull oundgängliga extrainhoppares, under flera veckors tid. Och då har vi innan dess jobbat med projektet i flera år - samlat material, prövat idéer, sorterat, filtrerat, byggt ut, styrt om, slipat, polerat, etc. Skönt kändes det alltså när vi fem minuter föra invigningstalen fick de sista pusselbitarna på plats. Och kunde slå upp dörrarna slitna men glada, nöjda och stolta. Vardagen i kulturinstitutionen har dessa märkliga rytmer. Slit och hårt jobb. Men också dessa återkommande födelser. Fester. Och sedan skilsmässa. Börja om på ny kula. Också den mest fantastiska utställningen står bara några månader innan det är dags att sadla om.

Hej till sist

Hej. Jan-Erik heter jag. Och gör bloggdebut så här sent efter en alldeles för intensiv arbetsvecka. Men sent är ju bättre än aldrig.

Första inlägget får nu heta ingenting annat än Kartan.

Så här: (Kartan)

Så öppnade vi Kartan. I söndags. Alltså utställningen på Bildmuseet med namnet The Map. Och underrubriken Navigeringar i nuet. Hur hitta? Hur att röra sig i vår samtid? Hur hitta vad man letar? Kanske inte främst någon slags säkra svar. Mera prövningar, utkast, förslag till andra och annorlunda världsbilder. Eller väldigt noggranna och halvt obegripliga kartläggningar av skikt i våra gemensamma verkligheter. Eller överrumplande och annorlunda kartor som vänder ut och in på nåt vaneseende, på nåt alltför ingrott mönster, som avslöjar något som kanske blivit en så tillvänjd del av vårt seende att det så att säga inte syns längre. Kanske är det så att kartor synliggör andra möjliga eller potentiella verkligheter mera än de nogsamt och tålmodigt avbildar redan befintliga platser. Att navigera betyder då också att nå ut till det okända, det obekanta, bortom kartan… Utställningen hänger ända in i början av februari. Att se den är ett måste. Till och med många gånger. Att inte se den finns inte.


Vad väljer du?

Finns det några roliga körer i Umeå?
Sjunga, jovisst. Men hellre skriva låttexter. Idag har nämligen en häftig gigantisk damkör (ca 50 st) i Sandviken repat låtar där jag skrivit texterna och en musiker tonsatt dem. Det är bland det roligaste jag fått göra, att skriva låtar till en kör. Mer sånt!
Därför googlade jag på "körer Umeå" och hittade x antal körer. Hittade även länken KRENOVA. Trodde det var en kör så jag klickade mig in. Det måste ha varit meningen, för meningen som möter mig är:
"KRENOVA finns till för dig, kreatören som vill starta eller har startat en kreativ näring".
Klockrent. Fyllde i ett formulär och vips, nu är jag medlem som kreatör. Ingen aning vad det kan leda till ... 
Plötsligt slår det mig. Internet är himla bra. Vet inte hur många surftimmar jag lagt på att lära känna Umeå via nätet. Hur gjorde man förut? Hur gjorde man som nyinfyttad i en stad? Hur gör man idag som icke svensktalande? 
Efter surfande på både Umeås och Gävles kulturhuvudstadshemsidor hittar jag gemensamma önskemål. Båda städer vill att kultur ska vara tillgängligt för alla. Gävles slogan lyder "Kulturell allemansrätt", medan det i Umeås ansökan finns en mening som lyder något i stil med "Staden som 2014 är tillgänglig för alla". Den mest klockrena meningen i mitt tycke är däremot Umeås "Det unika med Umeå ska märkas i skolan".
Som jag känner för skolan! För eleverna. Barnen, ungdomarna. De yngre människorna i vårt samhälle som tillbringar så mycket tid där. Kunskap, lärdom, växande. Då lyder förstås följdfrågan: "Vad är en bra skola?". Självklart har den en mängd kloka svar. Det första jag kommer att tänka på just nu är: En skola som ser varje elev och hjälper denne till dess bästa. Att livet är val och möjligheter.
Jag försöker berätta för min 14-åriga brorsdotter att hon har möjligheten att göra precis vad hon vill med sitt yrkesliv (liv!). Att hela världen är öppen för henne. Att skolan är till för henne. Ta initiativ! Utnyttja det! Sug åt dig!
Själv då? Hela världen är även öppen även för mig. Fortfarande. Jag kan i princip välja att bo, leva, jobba var som helst i hela världen.
Jag har just nu valt att bo i Umeå, valt att frilansa över hela landet, valt att blogga på den här sidan, att ta en kopp kaffe efter klockan 19.
Jag har valt det alldeles själv och det känns så himla bra.  

Allt gott!

Ingela Wall
www.ingelawall.com

Behöver 7:or kultur?

Fredag i Gävle.
Nyligen hemkommen från två workshops med två åk 7 i Sandviken.
Vet ni att det är 31 elever i klasserna nu för tiden?
Så många underbara individer. Som sitter hemma vid köksbordet med sin familj dagligen. Har framtidsdrömmar, intressen och önskningar. Ska bli vuxna individer som kan uttrycka känslor, hantera känslor, konversera, kommunicera, ha självförtroende, självkänsla och självdistans.
Ungdomar som är mitt i den långa processen att lära känna sig själva.
(Processens namn: Livet?)
Så många man knappt hinner se. Några försvinner in i mängden, i bullret. Några försvinner i sitt eget buller. Några syns inte för att dom gör rätt. Några har bott i Sverige i två år. Antalet är elever är detsamma som antalet behov.
Se mig! Se inte mig! Hjälp mig att synas!
Hur många behov hinner tillfredställas?
Vi hann med en del idag. Mer än "att slippa tyskalektionen", som någon uttryckte sig. 
Alla. Alltså alla, en och en, gick fram till mikrofonen och prata och fick lära sig ta emot en applåd.
98% gick fram ännu en gång och läste en dikt de skrivit på 5 minuter.
31 stycken 7:or satt i tre timmar på fredag eftermiddag i ett klassrum på 25 kvadrat.
Lyssna på varann! Var tysta! Våga ta plats! Skriv en dikt! Bjud på dig själv! Slappna av, men inte för mycket!
Uppmaningar ekade. Alla kämpade utifrån sin förmåga.
Det är stort. Det är mer än vad många vuxna skulle orka, våga. Det är mer än vad jag skulle orka, våga.
Tävlingen fortsätter: Vem vinner Kulturhuvudstad 2014?
Förhoppningsvis inte en stad, utan människan.
Kultur behövs nu, i morgon, 2014 och därefter.



Allt gott,

Ingela Wall

Att leva almanacka

Idag har en fransman fått Nobelpris. Idag har 3000 svenskar blivit varse ett varsel från Volvo.
Kanske därför det regnar på människor som går förbi mitt fönster.
Tror det är första gången det regnar sedan jag flyttade hit. Det känns i alla fall så inombords. Fint va.
Idag har jag inte upptäckt mycket av Umeå. Tog i och för sig en promenad, korsade Strömpilen, gick över till Gimonäs, suktade efter motionsspåret som jag hittills endast hittat på karta. Mitt lokalsinne sa till mig "gå höger här", latheten och mina regnblöta kläder sa "gå vänster, hemåt". Så nästa gång hittar jag det ska ni se!
Förmiddagen har swischat iväg i rask takt åt något så administrativt som att boka resor och logistisera framtida jobb.
Ska under kommande månad till Linköping på workshop och framträdande, ska till Åre, Östersund och därefter fyra dagar i Lycksele, sedan ner till Sandviken. Det blir en del logistik och att bo i almanackan.
"När kommer du? Tåg, flyg, bil? Vilka nätter behöver du bo?"
Ibland blir det svårt att leva nu. Livet pågår nu. Nu. Nu.
I morgon är det i alla fall dags att möta två årskurs 7 i Sandviken, två workshops på samma skola. Hemmaplan, även om jag aldrig varit in på skolan. Jobbet däpå är på Kulturskolan i Gävle. En grupp 8:or som jag återkommer till för tredje gången. Det är himla roligt att jobba med teaterintresserade, man har en annan ingång hos dom.
Finns det förresten någon Kulturskola i Umeå?
Ser att ni har "Kulturcentrum för barn och unga" med "Söndagslabbet" och "Skapande lördag", samt "Kulturverket" med "Barnen säger åt proffsen", båda verkar himla intressanta! Är dessa två öppna verksamheter med aktiviteter dagligen dit man kan traska in och presentera sig? Ligger dom centralt? 
Tänk vad underbart det vore med ett inlägg nu - "Hej Ingela, jag jobbar där, kom in och hälsa på, vi ska precis planera ett projekt där vi skulle behöva en estradpo- ...".  

Välkomna att titta in min hemsida!
www.ingelawall.com

Allt gott så länge!

Ingela Wall

Att leva blogg

Idag har jag ätit fyra chipspåsar.
Ha! Ett skämt. Fick bara lust att inleda på ett spännande sätt.
Måste börja med att tacka för kommentarerna. Känner mig riktigt välkommen här i Umeå. Jag har en röst, och jag fick ett svar. Underbart.
Förutom att en kvinna pekade finger mot mig idag när jag kom körande och råkade missa henne stående vid ett övergångsställe.
Jag var fullt upptagen och tänka på min blogg. Att jag måste göra så sjukt mycket sjuka saker just den här veckan, just för att ha något spännande att berätta i bloggen. Jag tycker den idén är slående. Varför inte skriva en roman där romanfiguren börja leva och prestera mer för sin blogg än för sig själv. Bloggande kan bli både tragikomiskt men även en livsnäring, ett ryck i kragen.
Kanske är det redan så för många. Man ställer till med mysiga middagar, gör något wacko på krogen och tar bilder på sin mattallrik för att ha något att berätta framför datorn på kvällen.
Det känns tryggt att jag bara ska blogga denna vecka. Jag ligger nog i riskzonen annars.
Men det är bara att erkänna:
På grund av att vilja låta spännande i den här bloggen tog jag en promenad runt Nydalasjön idag.
På grund av att vilja låta spännande i den här bloggen fick jag tummen ur och åkte till Universitetets kansli för att hämta en kurskatalog. Var nästan på väg att marknadsföra mig själv som inslag på "Kultur på Campus", men jag tappade självförtroendet ( = glömde bloggen för en stund).
På grund av att vilja låta spännande i den här bloggen slog jag följe med två präststuderande och min fästman på Superonsdag på Ålidhemskyrkan. Det vankades soppa och umgänge för en timme. Jag är ovan i kyrkan. Men jag ramlade inte en enda gång.
På grund av att att vilja låta spännande i den här bloggen hyrde vi den lättsmälta filmen Underbar och älskad av alla. När vi stod bland filmerna vandrade blicken efter något som bloggläsare kan tyckas låta som en häftig film att ha sett ikväll.
Skämt å sido, men visst har jag en poäng där.
För övrigt så bokades två nya jobb idag. En kombinerad workshop och framträdande i Hallstahammar för konsulter som "vill ha roligt och göra något annorlunda tillsammans". Samt en poesiworkshop för konfirmander i Sandviken ("som inte vill har roligt och egentligen inte vill vara tillsammans". Skämt.)
Som frilans blir man alltid glad för jobbförfrågningar. Det är tjusningen. Att hela januari ligger blankt är å ena sidan en skräck, men att två jobb ramlade in idag överväger allt.

Allt gott så länge!

Ingela Wall


Respons

Jag har fått ett inlägg på min blogg! Tack! Åh, så glad man kan bli av respons!
Är det det bloggandet handlar om, att komma till tals, att bli sedd, få en röst, bli hörd?
Jag har aldrig bloggat förut. Heller knappt läst andras.
Men man hör ju talas om dom som har tusentals besökare. Jag skulle nog vara livrädd. Bli sedd av så många.
Men så kommer jag på mig själv. Min estradpoesi är ju ungefär samma sak.
Inte för att jag uppträder för tusentals dagligen; men 33 där, 78 där, 291 där, det blir ju tusentals till slut.
Jag tycker det känns mer läskigt att sitta gömd bakom en dataskärm, ingen ser mitt ansiktsutryck, mina intensioner.
Hellre står jag på en scen. Face to face. Där har man möjlighet att förklara sig om man missförstås.
Hellre går jag till tandläkaren och bokar en tid än att ringa (well, helst går jag inte dit alls, men det var ett exempel).
Det handlar om samma sak på scenen. Att försöka nå andra. Kommunicera. Tilltala. Få respons på det man har att säga. Se om andra förstår vad jag menar.
Få människor att skratta.
Det är verkligen häftigt! Att lyckas skriva någonting ensam hemma på kammaren. I tystnad. Torrt. Humorlöst., inte ett skratt. Sedan prova det på scenen och få ett kollektivt skratt som svar.
Ibland finns det en åhörare i publiken som inte alls skrattar. Som inte verkar lyssna över huvud taget. Jag uppträder ju oftast på deras arbetstid. Kanske tar de fram en filofax, tittar ned, passar på att göra annat. "Viktigare saker". Den människan tänker nog "Får hon betalt för det här!?". Medan jag tänker detsamma "Får dom betalt för att sitta och lyssna på det här!?". Eller "Får dom betalt för att inte lyssna på det här!?". Hade jag varit i en skolklass och någon nonchalerar mig så är jag genast där och påpekar "Hallå, lyssnar du?". Det skulle jag aldrig våga som estradpoet. Inte kräva att någon lyssnar. Däremot kan man skämta om det. Nästa gång det händer ska jag prova säga "Ni ser ut att ha så mysigt i publiken. Några skrattar högt. Några fnissar tyst. Några skrattar inte alls. Några passar på att ta fram filofaxen, någon passar på att byta tampong. Jag känner mig stol över att jag får er att känna er bekväma". 
Apropå respons, varför inte passa på att fråga det jag undrar, eftersom jag fick så bra restaurangtips tidigare:
1. Finns det stand up i Umeå? Någon förening, lämpligt café som kan vara intresserade eller har det funnits förut?
2. När beräknas Botniabanan köra igång? Hur lång tid tar det då till Stockholm, t.ex.?
3. Finns det något motionsspår i närheten av Sofiehem?

Början på något nytt

Ännu en dag i Umeå.
Förmiddagen försvann snabbt med att förbereda workshops i Sandviken. Kommunen där satsar på Skapande Skola där jag är med på ett hörn. Jag och en dramapedadog och en musiker möter under året samtliga årskurs 7. Vi har en workshop med fokus på "Att skriva och framföra poesi". Det är så lyxigt. Apropå kultur. Huvud. Stab.
Så många barn/iungdomar som jag er mår bra av att få skratta, fantisera, jobba i grupp, prata inför grupp, läsa i mikrofon, få synas, få se. Om jag hade fått besök av mig själv i en workshop åk 7, hade jag vågat börja skriva och uppträda tidigare då?
Poesin har så många ben att utveckla. Även för mig.
Att vara estradpoet innebär inte "bara" att läsa upp dikter. Det är att vara pedagog, kontorist, revisor, marknadsförare.
Det blir mycket sitta vid datorn.
Tog på mig mössa och skor och tog en tur till Nydalasjön. Så fin att gå runt, kände mig dock för stressad att ta hela varvet . Drog vidare till stan. Umeå har verkligen puls. Alla lunchar. Även jag. Teatercaféet har blivit nummer ett, Kafé Station nummer två. Det är dom jag upptäckt hittills. Kom gärna med fler förslag.
Idag besökte jag biblioteket för första gången. Fixade ett lånekort. Tog även en snabbtitt inne på Folkets Hus. Ett härligt levande hus. En typsik arbetsplats för mig. Många konferenser pågick: Sabo, Sveriges Kommuner och Landsting, Rektorer och lärare-nånting. Mina nerver gick nästan igång. Det kunde lika gärna ha varit en konferens som jag skulle in uppträda på, 30 minuters estradpoesi. Men inte den här gången. Jag stod där och funderar på hur man kan nå alla.

Jag rafsade åt mig en mängd reklamblad. Kulturföreningen Pilgatan, Lärorika luncher via Lanstinget, biblioteksevenemang, etc. Hur gör man för att berätta att man finns?
Det sprätter. Vet att det kommer att dyka upp något framöver. Mitt första Umeågig hade jag för någon vecka sedan. På WSP Systems. Jobbet fick jag vare att jag tog kontakt med Poetry Slam-föreningen, som hade kontakter där.
Man måste vara framåt för att komma framåt. Vilken tur att jag gillar det.

Allt gott så länge!

Ingela Wall


Från hem till hem

God morgon, Sandviken! God kväll, Umeå!
Jag vaknade i Gästrikland i morse men skriver nu från Västerbotten. De båda platserna är mitt hem.
Jag är nyinflyttad i Umeå. För exakt två månader sedan låste jag upp dörren till mitt boende här. Eller: vi. Min fästman och jag. Flyttkartongerna kom körande från Gävle där jag bodde senast och där jag även har en arbetslya kvar. Jag släpper aldrig världen där nere.
Det är bland annat det som är lite lustigt - att jag kommer direkt från ett sprakande taram-tam-tam-Gävle-ska-vinna-kulturhuvudstaden-och-därmed-basta - till att jag nu sitter här på Sofiehem och bloggar på Umeås hemsida som har samma målsättning.
Är det såhär det känns att vara månggift?
Känns konstigt och samtidigt oerhört spännande vad allt kommer att leda till.
Har en lång dejt framför mig; vill bygga en relation med ett Umeå som jag hittills endast kan förnamnet på.
Det var ungefär såhär det kändes för åtta år sedan, när jag växlade från att jobba med barn till att börja en skrivarlinje.
Och det är väl lite det mina tankar kommer att kretsa kring. Om att byta arena. Inte byta, men lära känna ännu en.
Hur tar man sig in i Umeå? Hur lär man känna en stad? Hur etablerar man kontakter?
Jag är extra angelägen i och med att det påverkar mitt yrke.
Jag frilansar som estradpoet. Eller: stå-upp-poet. Jag uppträder med mina texter som är en blandning av stå-upp och poesi. Det är bra för dig att veta: om jag drar ett skämt som inte går hem, då kan du bara tänka "jaha, det där var poesi".  

Allt gott så länge!

Ingela Wall

Slutord – en dialog

Rubin - är inte det ett judiskt namn?

•-          Jo, det är det.

Är du jude?

•-          Nä, det är jag inte.

Jag tänkte...

•-          På vad då?

Förintelsen, Israel och allt det där.

•-          Och?

Jo, jag menar... Varför är du med i en antivåldsförening?

•-          Min mamma satt i koncentrationsläger. Det var inte bara judar som dog i lägren: det var Romer, handikappade, homosexuella, kommunister och många andra politiska motståndare. Simon Wiesenthal beräknade att det dog ca 21 miljoner människor i lägren, troligtvis ännu fler.  Inom män för jämställdhet skiljer vi inte på människor utan det är mäns ansvar om det ska bli en våldsfri värld.

Men Israel och muslimer, då?

•-          Nu är det som så att man måste skilja på tre begrepp: Judendom är en religion, sionismen är en ideologi och Israel är en nation. Samtidigt som man måste skilja begreppen åt måste man kunna se sambandet mellan dem. Det finns judar som inte är sionister och det finns sionister som inte är judar.  Sen har vi det här med religionerna: Judendom, kristendom och islam som är tre syskonreligioner och som syskon kivar de sinsemellan. Skillnaden mellan de tre är i korthet: judar tror att messias ska komma, kristna tror messias har kommit och muslimer tror att gud är ett väsen som är större än allt annat och ingen levande eller död kan anta guds skepnad.

Jo men... är du troende?

•-          Nej, det är jag inte, jag tror inte på någon religion, däremot tror jag på människan och hennes förmåga att förändra tillvaron till det bättre. Jag tror det finns vissa universella värderingar och kan man bli överens om det, finns det större chans till att man accepterar varandras olikheter.

  

  

Ordet kultur härstammar från det latinska ordet colere som betyder bearbeta. Med kulturen bearbetar man verkligheten. Den verklighet som finns nu fanns inte för 100 år sen, den verklighet som finns nu kommer att förändras genom kulturens uttryck.

  

Till sist: Störst av allt är kärleken. Umeå 2014 YES!!!

  

                   fångar anden av min älskade

                   i ett silkeslent spindelnät

                   innesluter tanken

                   i hjärtats kokong

  

                   förnimmer siluetten

                   av min älskade

                   när den speciella doften nalkas

                   uti minnets gömslen

  

                   spiller en tår eller två för

                   min älskade

                   när känslan av tomhet blir

                   för svår

                   ryms min längtan

                   i varje droppe

  

Tack för mig för denna vecka

  

sijo

  

Micke


Hälsa – en blodgivares bekännelser

Jag är en nolla, en rh positiv nolla,  En blodgivarnolla. Efter 25 år som blodgivare och drygt 150 givningar varav 120 i Umeå, ser armvecken ut som nåldynor. 150 givningar? Hur är det möjligt? Jo, jag är periodare, har givit plasma och trombocyter i perioder. Varför blir man blodgivare? Ja du, det finns många förklaringar och alla har sin egen, så även jag. Jag har fått blod och därför lämnar jag tillbaka med skyhög ränta.

  

Hälsa är att må bra och trivas med sig själv. För många upplevs jagandet efter hälsa och lyckan som lycka, så inte för mig. För att bli riktigt lycklig måste man kunna se sig själv i spegeln. Att ha kompisar och vänner är mycket vikigt för att må bra. Man behöver inte träffas varje dag men bara veta att de finns, är gott nog.


                      eldiga flammor

                      vidrör mitt inre

                      som sluter sig

  

sijo

  

Micke


Idrottens värdegrund

Många är de lärare som sliter sitt hår över elever som inte kan sitta still och koncentrera sig. Vad har det med idrott frågar du dig?

  

Jo, det är som så att för att kunna sitta still måste man ha kroppsuppfattning och självkontroll som ger en bättre självkänsla och självförtroende.  De som har bra självkänsla och självförtroende har dessutom inget behov av att hävda sig eller syssla med våld eller andra destruktiva beteenden. Allt börjar med grovmotorik som övergår i finmotorik varpå koordination ger förmåga till koncentration.

  

Själv har jag tränat olika budostilar sen början av 1980-talet och jag har fått lära mig att budon härstammar från Indien och den indiska yoga och meditationstraditionen.  Mina två äldsta barn tränar karate och min yngsta dotter tränar basket, själv tränar jag inget nuförtiden.

  

Jag blir glad när jag ser att det pågår ett värdegrundsarbete inom Umeå kommun i samarbete med Universitetet och SISU-idrottsutbildarna. Ritualer och insparkar är viktiga men de skall inte vara kränkande eller förnedrande och det skall inte förekomma könsord eller pennalistiska ritualer inom idrotten. 

Det finns tre teman inom värdegrundsarbetet, dessa är:

  

  • allas rätt att vara med
  • allas rätt att bli respekterade
  • allas rätt till god hälsa och välbefinnande.

  

Detta är fas 1 och jag hoppas andra typer av föreningar får vara med i kommande faser av värdegrundsarbetet.

  

                      livets sälta

                      sköljer sanden

                      ur ögonen    

  

sijo

  

Micke


ursäkta

tryckfelsnisse har varit frame. Lördagens text  kom idag istället idag. Den text som egentligen skulla kommit iag kommer på lördag istället.

Jämställdhet – en process i tiden

Världsfred börjar i sovrummet!

Vad fan menar han? Hur kan världsfreden starta i sovrummet? Vad har jämställdhet med saken att göra?

  

Vad är då jämställdhet? Jo, det handlar om relationer mellan individer.  Relationer som bygger på tillit och respekt (hänsyn). Frågan är då, hur skapas tillitsfulla relationer?

  

Våldet drabbar både män, kvinnor och barn. Våld föder våld. De flesta våldsverkare nöjer sig med att tyrannisera sin familj men sen har vi några få som vill mer: Hitler, Stalin, Pol Pot m.fl. Alla har de troligen en sak gemensamt: har blivit utsatt för barnmisshandel. Just därför börjar världsfreden i sovrummet.

  

Vi måste jobba med att förändra attityder hos pojkar och män för att få en våldsfri värld.

  

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det är ditt samvete!

  

Glöm inte!  Tänk globalt men handla lokalt!

  

fjättrad i sin puppa

blir man bländad

av sig själv



sijo

  

Micke


Utbildning är inte allt

Dyslexi är tyvärr en mycket vanligt åkomma som drabbar många elever. Ofta är det dyslektiker som busar på lektionerna och stör de andra i klassen under lektion. Det finns bokstavsbarn också som har samma symtom men de behöver inte ha dyslexi. Lärare som är utbildade för att upptäcka dyslektiker kan rädda många barn från att få dumstämpel. Ju tidigare man upptäcker dessa barn ju snabbare kan man hjälpa de.

Idag finns det bra metoder utvecklade för att hjälpa dessa elever.


Varför skriva om detta problem? Jo det är som så att det finns en överrepresentation av dyslektiker i fängelserna och på A-lagens bänk samtidigt vet vi att många entreprenörer är just dyslektiker. Gränsen mellan galenskap och geni är, som ni vet, hårfin.


Det som behövs är att ta tillvara den kreativitet som finns och visa på alternativ till destruktiva beteenden. Många lärare har förmågan att bejaka kreativiteten hos sina elever.


tystnaden ser ljud

av doft

i tomrum


sijo


Micke