Nomo Daco goes påsklov

image160
Nomo Daco goes påsklov 2007 (foto: Jostein Skeidsvoll)


Idag håller jag på att planera inför en workshop som Nomo Daco ska hålla nästa vecka under påsklovet, i samarbete med Umeå Kommun, Studiefrämjandet och Teaterföreningen. Vi kallar kursen Nomo Daco goes påsklov.

Vi kommer att hålla till på  Saga-teaterns scen. Det är jag jätteglad över eftersom jag tycker att Saga är helt fantastisk, mysiga lokaler och stor scen med massor av yta att dansa på!

En del av Nomo Daco´s arbete riktar sig mot barn och ungdomar och bland brukar vi ge workshops. Då håller  vi en veckas lång kurs och arbetar hela dagar. Detta för att vi ska hinna jobba mot en mindre föreställning. Förrutom att träna dansteknik och danssteg brukar vi arbeta med improvisation och komposition. Genom att ge enkla verktyg för danskomposition är syftet är att inspirera ungdomarna till att själva koreografera. Det blir som en mini-produktionsperiod där vi jobbar med ungdomarna så som vi själva skulle ha arbetat när vi sätter upp en föreställning. I slutet av veckan presenteras föreställningen inför publik.

Workshopen blir ett utbyte mellan Nomo Daco och ungdomarna. Vi lär oss jättemycket om danskomposition samtidigt som kursdeltagarna kan lära sig något om hur det kan vara att arbeta som dansare idag.

Dansaryrket kräver ofta mer än att man bara ska lära sig steg som koreografen lär ut. Det är numera vanligt att dansaren själv ska kunna bidra med danssteg, som koreografen sedan kan laborera med. På så sätt blir dansaren mer delaktig i den konstnärliga processen.

Nu ska jag återgå till min planering, tänka ut övningar, sätta ihop dansmaterial med olika steg och välja musik....

Välkomna på redovisningen nästa fredag den 13/4 kl 15.00 på Sagateatern!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0