Umeå är en dansstad!

Idag skulle jag vilja tacka för mig.


Jag tror verkligen på Umeå som dansstad! Medlemsantalet i Danscentrum Norr har dubblerats under de senaste tre åren och många nyutbildade dansare vill återvända till sin hemstad för att jobba här. Jag tror att en anledning till detta är att det finns en stark grundutbildning i Umeå. Stans dansskolor och dansgymnasium håller mycket hög kvalité och det är många danselever  som varje år kommer in på högre dansarutbildningar mot professionell nivå som t ex Balettakdemien och Danshögskolan. Tack till alla er fanstastiska danslärare i Umeå som bygger upp denna grund!


För att locka hit fler dansare, koreografer och danspedagoger kommer Danscentrum Norr att fortsätta arbeta för att kunna tillhandahålla lokaler och daglig träning för dansare. I maj bjuder Danscentrum Norr hem den Norrländska dansaren Lotta Ruth för en workshop på hemmaplan.

Även Scen för dans och Dans i Västerbotten gör massor av satsningar för den fria dansen i Umeå. Under Made-festivalen på NorrlansOperan, kommer Scen för dans att arrangera en hel workshop-kavalkad för oss dansare, med intressanta lärare som gästar festivalen. 


I mitt sista blogginlägg skulle jag också vilja passa på att tacka Åsa Söderberg för allt hon har gjort för Umeå som dansstad! Tack Åsa för alla kloka ord och all inspiration!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0