Att frilansa som dansare

image158
(foto: Jostein Skeidsvoll)

Jag heter Anna Ehnberg och arbetar som dansare.
Jag frilansar i Sverige och Norden och har Umeå som bas. I Umeå arbetar jag bl a med ett danskompani/dansarkollektiv som heter Northern Movement DanceCompany, NomoDaco. Gruppen är baserad i Umeå och vill sprida dans i Norrlandsregionen. Vi har funnits sedan 2001och har i år 2007 fått verksamhetssöd av Umeå Kommun.

Jag är även engagerad i Danscentrum Norr, en organisation som arbetar för de frilansande dansarna i Norrlandsregionen. Som dansare från Umeå får man ofta höra från övriga DansSverige att det är i Umeå det händer just nu! I Umeå finns ett spännande dansklimat, mycket är på gång! Detta håller jag med om. Det är många proffessionella dansare från Umeå som vill återvända till sin hemstad och arbeta här.

Många dansare i Umeå engagerar sig  således i centrumbildningen Danscentrum Norr, som arbetar för det fria danslivet i Norrland. Genom organistaionen kan dansarna få hjälp med de grundläggande förutsättningar som krävs för att kunna arbeta här. Detta innefattar t.ex lokaler för repetition, lärarledda dansklasser (s.k. daglig träning) och grundläggande utrusting. Ett exempel på en lyckad satsning under senare tid är den nyinköpta dansmattan som finns att tillgå för alla medlemmar till repetitioner, produktioner och turnéer runt om i regionen. Tidigare har detta vållat stora praktiska problem med för våra dansare. En satsning vi väldigt stolta över! 

I veckan kommer jag att skriva lite om hur det är att frilansa som dansare och om dansen i Umeå.

För att läsa mer om Nomo Daco:
http://www.nomodaco.com/
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=102989741

För att läsa mer om Danscentrum:
http://www.danscentrum.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0