En sorts utsiktspunkt

image177
Nu har jag sett Jakob Eklunds utställning "Smooth Bind" på Verkligheten, (www.verkligheten.net). Det är animation och fotografier. Allt är otroligt bra gjort, det är datoranimerat och konstigt levande, med stor omsorg om detaljerna. Nu skulle jag haft en bild, men min kamera är på reparation, så ni får lov att gå dit. (Verkligheten ligger på Pilgatan 16, öst på stan.) Jag som sa att jag var trött på konst, det verkar ju faktiskt inte så. "Smooth Bind" handlar om något sorts manligt monster som är fångad i sin kropp, obeskrivligt stark och muskulös men ändå helt handlingsförlamad. Det är synd om honom. Gå och se och fundera på vad det här obehagliga men sorgliga monster säger egentligen.


Min bloggvecka är snart slut. Jag skulle skriva om bilkultur, men jag orkar inte ha en massa åsikter idag. Det är fint väder, jag ska cykla ner och köpa penséer. Ja, obs: cykla. Bara lite kort: Jag tycker att folk har för lätt att ta bilen i den här stan. Man måste inte ta bilen hundra meter till affären, barnen behöver inte få skjuts om det tar tio minuter att gå till fotbollsplan och framförallt: Det är inte förbjudet för medelålders män att åka kollektivt, något man lätt kan tro om man är bussresenär i Umeå - men just nu är jag cyklist. Det är vår och blåsigt, det är en ny arbetsvecka i morgon, jag ska göra klart en serie, det blir kul. Jag ska tänka på om jag ska börja blogga på egen hand efter det här. Det är rätt skoj. Det svåra är att liksom tycka något hela tiden. Men det är en sorts konstform också. Vi får se. Om kulturhuvudstadsår har jag inte skrivit ett spår, men det var inget krav. Cykla lugnt, ha det bra och till sist - köp rättvisemärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0