Helg! Och kultur!

Det är fredag! Och början på en långhelg - för oss som är lediga även på måndag (och tisdag). Skönt!

Lördagens kultur: "Rut och Ragnar" på Norrlandsoperan kl.18.00. Jag ser fram emot den föreställningen. Har hört att det lär ska vara bra skådespelare...

På tal om kultur, finkultur. Idag berättade ett barn på morgonsamlingen att hon var på teater igår kväll. Då frågade jag hur många av barnen som brukar gå på teater/opera/musikal/dans med sina föräldrar ibland. Det var inte mer än en handfull barn som räckte upp handen. Jag blev först förvånad men jag borde nog inte bli det. Jag menar, hur ofta ser jag barn på teatern när jag går dit? Inte ofta. De barn jag ser är ofta barn som har föräldrar som arbetar inom teaterns värld på något sätt. Var är alla andra barn? Jag har en gissning...

Om jag istället skulle ha frågat hur många av barnen som har varit på träningar, matcher eller andra idrottsevenemang med sina föräldrar - Då tror jag att i princip alla skulle ha räckt upp handen.

Att finkultur inte passar barn håller inte som argument. Det finns massor av finkultur i Umeå som passar barn. Att det skulle vara dyrt håller inte heller. Det handlar om prioriteringar.

I sagans skog
där snurrar sagans slända
och spinner tråd
som blank som solen är.
I sagans skog
kan nästan allting hända
och nästan allting händer också där.

/Lennart Hellsing


Barn har rätt till kultur!

Kommentarer
Postat av: Jenny Engström

Jenny!
Fin blogg, kul att lära känna dig bättre! Några tankar slår mig när jag läser, ska försöka att fatta mig kort när vår bebis rör sig som en liten krumelur i min famn... Jag är också förvånad över att inte fler nyttjar barnkulturen! Jag vet inte vad det beror på. Är idrottande barn högre status än barn som kan röra sig inom den kulturella sfären? Själv tycker jag att det bör finnas en jämvikt mellan kropp och själ för att det ska bli riktigt bra. Och datorer, internet... Där kommer en stor samhällsklyfta att visa sig inom några år. På jobbet ser jag de barn som hemma har tillgång till hela paketet. Och de som inte har det. Gapet dem emellan blir bara större ju mer vårt samhälle kräver att vi ska kunna kommunicera och informera oss via dessa vägar.

Och ack ja, vad jag känner igen mig i läsandet av barn/ungdomsböcker (vars inläsning är en del av min tjänst faktiskt eftersom mina fantastiska skolchefer låtit mig få denna möjlighet)! Kontra vuxenböcker, där man måste "tänka". Men är det inte så det är för barnen när de läser de böcker som lyckas ta dem en nivå högre, som erbjuder dem en utmaning? Därför så otroligt viktigt att vi alla vuxna inom skolan verkligen har LÄST det vi sätter i händerna på våra ungar som vi så gärna vill ska bli läsande människor. Det får inte vara för svårt, men ännu viktigare: det får inte vara för lätt! Vi ska hitta den där texten som passar både lästekniskt men också innehållsmässigt, vi får inte ge oss. Till sist säger jag som Lasse Ekholm: Om det står mellan tandborstning och bokläsning på kvällarna: låt det för guds skull bli bokläsning. Ruttna tänder kan man laga, men ett förlorat språk kan ingen ersätta! Vi ses.

2007-04-30 @ 09:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0