Bild från öst

image175
Här är en bild från en serie (Inland) som jag gjorde i fjol. I omarbetad version kommer den i min bok till hösten.Jag hade bestämt att den serien skulle utspela sig i Umeå, och det var första gången jag gick runt och samlade miljöer här. Det gav mig en ny känsla för stan. Tidigare har jag tänkt att jag bara bor här. Nu började jag se att det finns saker jag inte lagt märke till, stämningar. Ställen jag tyckte om.  När jag gick på Konsthögskolan brukade jag säga att Umeå var en stad utan hemligheter. Det var ganska dumt sagt. Bara för att jag inte kände till dom! Jag känner väl inte till Umeås hemlisar nu heller, men Umeå och jag går inte varandra på nerverna, som Luleå eller Stockholm skulle göra, även om det kanske vore mer passionerat.

Kommentarer
Postat av: Johanne

Är det Pingstkyrkan på bilden?

2007-04-18 @ 18:40:41
Postat av: Lars Cuzner

Ja, du verkar ju helt bekväm med bloggandet som det läses från det här hållet. Jag gillar att du lägger ut bilder du har gjort. Tatueringsestetiken ger dem en tillåtelse att tolkas som arkivbilder helt förflyttade från dagens kontext. Man kan förbise arktypiska skildringar. Sen att bilderna är samtida gör att man klär på liksom klippdockor en aning om att du vill att man ytan. Härligt.

Sen vet jag inte om det blir ett jobbigt önskemål att uppfylla, men förutom blogg som utställningsrum gillar jag hur de kan vara ett sätt att få tillgång till andras kunskap om, i det här fallet, konst. Jag vet att du tycker om några grymma serier så min fråga är om du skulle vilja list några tips.

2007-04-18 @ 23:57:26
URL: http://cuzner.wordpress.com
Postat av: Lars Cuzner

...ser ytan...

2007-04-18 @ 23:58:24
URL: http://cuzner.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0