Om centrum och periferi ... och tjuren Ferdinand
"Jag trivs bäst i periferin, för här är sikten fri" sa Umeåkoreografen Kjell Nilsson mycket klokt inför Dansbiennalen 2001.
Samtidigt är det ju så att centrum alltid är där man själv befinner sig. Är jag i Umeå är Umeå centrum, är jag i Hanoi är Hanoi centrum. Och om jag befinner mig i Hässleholm så... ni förstår resonemanget.
Förhållningssätett mellan centrum och periferi tror jag är centralt (ursäkta ordvitsen) när man vill utveckla konsten och kulturen lokalt. Att å ena sidan se den egna platsen, den egna verksamheten som absolut centrum. Men att aldrig glömma att i andras ögon är man perifer. Glömmer man det riskerar man att bli provinsiell och i alla lägen famhäva det som görs på hemmaplan som överlägset alla andra, oavsett kvalitet. Hemlagad mat är ju faktiskt bara god om den som lagat den vet hur man gör...
Det betyder också att man alltid måste vara beredd att omvärdera, alltid redo att gå vidare och förändra. Aldrig stagnera. Lyckas vi med det i Umeå? Jag skulle nog svara både ja och nej på den frågan. Visst är vi en levande stad med ett vitalt kulturliv. Men samtidigt finns en tröghet som kan lägga ut en provinsiell snubbeltråd för oss. Att vi fastnar i självgodhet som hindrar utveckling och förändring. Så blir bilden av oss själva som ett kreativt och levande centrum i själva verket det som hindrar oss från att vara just kreativa och levande. Det finns faktiskt andra som gör saker bättre än vi, därute i periferin! I alla fall ibland.
Tjuren Ferdinand må vara aldrig så charmig när han väljer att stanna kvar vid sin centrala korkek och vända ryggen till den perifera tjurfäktningsarenan. Men man kan inte skylla honom för att vara särskilt utvecklingbenägen eller kreativ...
Åsa Söderberg
Dansintensivt
Återigen i Hanoi. Denna fantastiska, kaotiska, vänliga, mopedmyllrande oas i världen. Den här gången för danspremiär; "Eldfågeln". Svensk neoklassisk koreografi för en helvietnamesisk ensemble av 18 dansare. Under de fyra månader som gått mellan första och andra repetitionsperiod har nästan halva ensemblen bytts ut då flera av de medverkande skadat sig eller åkt iväg på andra uppdrag. Framförhållningen är ca en timme. Men om man är här och ser hur de lever och den historia som landet har blir det fullt begripligt. Varför planera för en framtid man inte vet hur den ser ut? Och i detta förhållningssätt har vi sönderstressade, till vansinne välorganiserade svenskar något att lära oss. Vi mötes i ett ömsedisigt utbyte av erfarenheter kring hur man väljer att leva och varför. Och vi lämnar spår hos varandra. Jag åker hem med en hel ny syn på vårt svenska sätt att leva. Och vietnameserna har börjat se fördelarna med att ha och följa en gemensam plan för arbetet.
Och allting går. På måndag kväll, tre dygn före premiär, framgår klart att ytterligare två dansare är skadade; huvudrollsinnehavarna Prinsen och Eldfågeln. Det vietnameisiska lugnet har smittat av sig och Lars Anderstam, koreograf tar tillsammans med regissören Harald Emgård helt odramatiskt ett drastiskt beslut: Ingen av de kvarvarande kvinnliga dansarna har tillräckligt stark tåspetsteknik (hur ska man kunna få det när man inte ens kan få fram tåskor i rätt storlek?) så Eldfågeln måste göras av en man, vilket leder till helt ny koreografi i hans solon och duetter med Prinsen! Detta beslut visar sig skapa viss oro i det vietnamesiska lägret eftersom man aldrig gjort ett pas des deux (duett) för två manliga dansare i klassisk stil och hur kommer det att tas emot av publiken? Oron visar sig vara obefogad och när Luong och Thanh lyfter varandra går ett sus genom publiken.
Som vanligt på Hanoioperan så pågår det vanliga livet utanför salongen fullt hörbart . Man hör mopedtrafiken, folk som springer och pratar i mobiltelefoner i korridorerna. Och det är bara vi västerlänningar som får problem med koncentrationen. Som vietnames är man van att koppla av och på omgivningen efter behov. Vid lunchtid ser man unga och gamla ligga utsträckta på sina mopeder försjunkna i djup sömn...
Dörrar och fönster står öppna och vid Eldfågelns andra entré har han sällskap av en livs levande fladdermus som följer honom likt en livvakt i luften ovanför. Det kunde inte bli bättre. Nu hoppas vi bara på att hitta en möjlighet även för Eldfågeln att få möta vår publik i Sverige. Vi förhandlar även med fladdermusen men hon är märkbart ointresserad av långflygningar.
Samtidigt på NorrlandsOperan: Malin Hellkvist Selléns residensproduktion "Bättre folk" går in i slutrepetitioner inför premiären den 11 november. Tre italienska koreografstudenter från Balettakademien i Rom anländer för att börja repetitionsarbetet med "Turbo" och i Black Box gör Dorte Olesen och hennes dansare succé med den fantastiska "Ful Flicka". Allt detta mitt under pågående jazzfestival och Cosi fan Tutte repetitioner.
I Skellefteå laddar man för årets upplaga av "Dans i novembermörkret" och i Lycksele pågår de sista förberedelserna för kommunens första dansresidens med tangodansarna Gilda Stillbäck och Ezequiel Farfaro. I Vilhelmina är man mer residensrutinerade. Här förbereder man för internationellt residens hösten 2007 med den brittiska gruppen StopGap.
Det är dansintensivt i november. Precis som det ska vara
Åsa Söderberg
Danschef, NorrlandsOperan
Jag ber oss lycka till med vårt Kulturhuvudstadsår!
Förutsättningar för ett Kulturhuvudstadsår
Längtar till hanoi
Idag åkte Åsa vår danschef till Hanoi för att vara med om premiären på Eldfågeln på lördag. Svensk koreograf ,vietnamesiska dansare. Skulle vara så kul att vara där igen. Även om hösten redan inneburit två resor till denna fantastiska stad. Vietnam är ju fortfarande en enpartistat där Lenin står staty i Leninparken. Men hanoi andas allt annat än förtryck och diktatur. Att se alla dessa unga människor fara fram mot framtiden på sina mopeder är inget annat än en rejäl kick. Inget kan stoppa dom och framtiden ligger i deras egna händer. Barn springer omkring i detta gytter av mopeder, försäljare, hundar (både som mat och levande), farmödrar, cyklister mm. Alla krig som varit är som bortblåsta och de som jag träffar säger, och verkar mena det, att amerikaner är lika välkomna som vem som helst. Efter allt som detta land varit med om finns det inget som längre kan hindra en ljusare framtid.
Opera och dans på en hög nivå tillhör också denna framtid. På vårt genrep av Cosi fan Tutte kom närmare 500 ungdomar. De hade fått tag på biljetter efter att ha surfat på en hemsida om sex och samlevnad och var nu för första gången på en sexualundervisning i ett operahus….
Att höra alla dessa applådera på ”fel ställe”, sms:a, prata, fota svara i telefon under vår föreställning tillhör mina starkaste operaupplevelser någonsin. Ledningen för operan trodde att alla skulle gå i pausen men alla stannade och fortsatte att engagera sig i Mozarts opera som nu blev en angelägenhet för unga älskande i Hanoi.
Opera inför en publik helt utan förutfattade meningar drabbar och skakar om på ett sätt jag inte tidigare varit med om.
Det är en stor förmån att få arbeta i denna så annorlunda och av väst oförstörda kultur. Det är bara att hoppas att den inte allt för fort blir precis som vår.
Magnus Aspegren
Äntligen!
Klungan Rules!
Såg häromdagen humorgruppen Klungan här i stan. Blir lätt ”irriterad” över geniala människor. För att komma på att man ska inleda showen med att en bonde släpar in en nyfångad Anita Ekberg i ett fisknät är inget annat än genialt. De var lite deprimerade över att inte hittat magin denna kväll men jag kände magi i att gång efter annan sätta skrattet i halsen. En kul kväll som biter sig kvar. Ge klungan en central roll 2014! På NorrlandsOperan får de det redan december 2007…….
Nu sista veckan med Cape Town Operas magnifika ensemble i stan. Porgy gör nu sina sista tre föreställningar i stan efter tre utsålda hus i Kiruna. Att transportera en ensemble på 110 personer till Kiruna kan gå hur som helst. Nu gick det bra. Stående ovationer även i Kiruna.
Varje gång jag ser Porgy fascineras jag över ensemblens sätt att gestalta denna historia. Hur fokuserade alla är och hur de levererar berättelsen utan tveksamheter. Vi hade säkert kunnat spela 10 föreställningar till men nu är det alltså snart över. Flera av sångarna kommer dock tillbaka i kommande uppsättningar. De är en del av NorrlandsOperans framtid.
På lördag har vi tillsammans med Vietnam Nattonal Opera and Ballet premiär på Eldfågeln i Hanoi och på måndag anländer våra Vietnamesiska sångare för att påbörja repetitionerna av Cosi (hade premiär i Hanoi den 26/9 och nu på Novemberturné i Norrland). NorrlandsOperans internationella samarbeten vidgas och utvecklas. Det tar oss till ett nytt sätt att arbeta och vi ser föreställningar påverkade av annat en ett hösttrött Svedala. Längtar till Hanoi och till Kapstaden. Men nu har vi ju tagit dem hit så varför klaga.
Magnus Aspegren
Adjö
Bert Karlsson som kulturminister?
Hästar är bra djur

this line of business stinks
That Girl
Always that boy

Gräver där jag står
Spegelvänd platta

Nerverna
Tack för mig!

Kram alla där ute!
Glad kultur
Glada dagar så skapar jag.
Glad, glad, glad, glad… Ehm ja jag är väldigt, väldigt glad! Idag är jag glad. Det är då jag skapar som bäst, det är då mina bästa tankar ploppar upp i huvudet. Den där filmsekvensen man plötsligt kommer på, eller de där orden som skulle kunna vara en inledning på en jäkligt bra pjäs… Eller den där fotoutställningen jag vill göra och inte att förglömma mina allt mer mystiska performanceideér!
Men hallå vänta! Stopp!
Man brukar ju säga att människor skapar bäst när de mår dåligt, när känslorna är starka och ångestfulla. Van Gogh skar av sig sitt öra, Munk kan ju heller inte ha mått så bra med tanke på "Skriet" och alla dessa stora poeter som dött unga…
Ibland känns det som om det är ett måste att lida när man skapar kultur, så har jag uppfattat det i alla fall. Som åskådare tycker jag att jag mycket oftare ser teaterföreställningar med tragedi och ångest än jag ser föreställningar som ger mig glädje, energi och skratt.
Igår sken solen som den inte gjort på väldigt länge, jag vaknade utvilad och det var en bar dag på jobbet! Kan det inte få vara så enkelt? Kan det inte få vara så klyschigt? Kan jag inte få älska livet och skapa utifrån det utan att det ska bli som någon rosafärgad flashig popmusikvideo i andras ögon?
Nja idag är det svårt, idag blir glädjen lätt en klyscha, det är lite för enkelt att analysera. Ångest och depression däremot anses mer djupgående och svårtolkat. Jag vill att lycka och glädje ska kunna vara allvarligt och viktigt.
Jag säger inte att vi ska ta bort all tragedi i kulturen, vissa skapar bättre när de mår dåligt. Men jag tycker att "glädjeskapandet" borde ha lika hög status som "mådåligtskapandet".
Eller vad tycker du?
Målen är viktiga för mig
Mål, mål och ännu mera mål...
Ett av de stora målen för mig hittills i livet har varit att gå ut skolan och ta studenten. När jag gick i sexan brukade jag tänka: ”Shit jag har gått halva skolan, nu är det bara hälften kvar!”. Så redan då var det här med studenten och att bestämma själv vad man ville göra ett stort mål.
Nu när jag har klarat mitt mål och lämnat skolan och alla de delmål som skolan sätter upp för en så inser jag hur vilsen jag är i livet. Jag har pratat med en del kompisar om det här och vissa känner likadant.
Jag vill bli skådespelare, det är mitt mål nu… Men det är ett mål som jag knappt vågar bygga min framtid på. Jag vet hur svårt det är att lyckas inom teatern, hur svårt det är att komma in på teaterhögskolan och jag vet hur jobbigt det kan vara att leva med så dålig lön som många kulturarbetare har idag. Ändå vill jag innerst inne bli skådespelare, men är det då ett mål som är så stabilt att jag kan fästa mina ”livstrådar” i det och våga satsa på det till 100 %?
Efter studenten blir man tvungen att som ung teaterintresserad välja väg. Antingen satsa till 100 %? Eller känna sig nöjd med att spela amatörteater och ha teatern som ett fritidsintresse. Jag valde nog någon slags mittenväg, något slags antingen eller och därför är jag fortfarande en förvirrad ung person utan riktigt tydligt mål. Jag måste bestämma mig för ett mål!
Men idag skiner solen igen och mina mål spelar ingen roll, men någon gång måste jag välja och kanske tvingas jag då att välja bort en av mina största drömmar för alla kan ju inte bli skådespelare, det är den tråkiga sanningen.

Hallå! Är det nån som vet vart jag är på väg? Kan ni fixa ett mål åt mig?
Nu ska jag cykla tandemcykeln till jobbet, men först en fråga till dig:
Varför kan inte alla bli vad de vill?
Har morgonstund guld i mun?
2. Vakna
3. Drömmelidrömdrömma
4. Vakna
5. Gå upp
6. Toa
7. Mannagrynsgröt
8. Bränns vid
9. Te
10. Mackor
11. Skumma tidning
12. Lyssna på musik
13. Klä på
14. Gå
15. Ultrabuss
16. Jobba jobba jobba

Lev ditt liv!
Tankar på väg till jobbet
Tankar på väg till jobbet
När jag var liten så var jag helt säker på att jag skulle bli kändis… Det kan låta lite malligt, men det var faktiskt så. Det var det för att jag alltid stack ut lite grann och kände mig lite utanför. Min familj uppfattades nog som lite udda i många andras ögon, en mamma som är konstnär och en pappa som är botanist, de hade inga vanliga ”åtta till fem jobb” men det var den bästa familjen i världen för just mig.
Jag minns att jag ofta funderade på alla ”vanliga” människor som gjorde allt för att inte vara utanför. Det var svårt att förstå alla vuxna som hade tråkiga jobb och som verkade helt nöjda med att inte vara kändisar, de var nöjda med sina vardagssvenska liv som rullade på i ett bestämt schema dag in och dag ut. Jag däremot ville vara någon, någon dom alla människor såg.

Jag och min bror när jag var typ nio år
Så kom högstadiet jag var nog mer utanför och speciell än jag någonsin varit, jag passade inte in i ramen, den där tråkiga ”inte sticka ut- ramen”. Då började jag spela teater, egentligen hade jag alltid varit en teaterapa, men nu började jag i en grupp på Teatermagasinet (idag heter det Kulturcentrum för barn och unga). Nu visste jag vad jag ville göra, teatern blev det som hjälpte mig att vara den jag ville vara utan att behöva anpassa mig till ”inte sticka ut- ramen”, teater blev mitt liv. Teatern var det roligaste jag visste, första gången när jag kom hem från teatern så sa jag till mamma att: ”Nu förstår jag hur alla de som spelar fotboll känner sig!”. Den natten sov jag bättre än någonsin, jag hade fått utlopp för min energi precis som de som spelade fotboll. Dessutom trodde att jag hade hittat vägen till att bli kändis.
Igår satt jag och pratade med en vän om hur det var i slutet av högstadiet. Då började vi känna andra som höll på med teater och kultur, vi blev ett litet gäng som hade knytkalas i mitt hus. Vi drack te långt in på morgontimmarna, dissade Expedition Robinson och var precis så flummigt estetiska som vi ville vara.
Nu när jag är 20 år så inser jag att det inte är säkert att jag blir kändis och det är heller inget mål för mig. Fast jag är fortfarande samma Sverre som jag var som barn och på högstadiet, jag älskar fortfarande att hålla på med teater och där får jag utlopp för min energi.
Om inte jag hade börjat hålla på med kultur, hade jag inte varit den person jag är idag, teatern har betytt så väldigt mycket för mig och önskar att fler barn kom i kontakt med den tidigare. Tänk om alla hade teater i skolan, precis som att man har bild och musik, det skulle ge många unga energi till att våga vara sig själva.
Idag tänkte jag mycket på hur jag blivit den jag är idag, fotot taget på väg till jobbet.
En generationsresa!
Hallå där ute! Jag heter Sverre är 20 år och ska blogga vecka 41! Det är jag som finns på många bilder om kulturhuvudstad 2014 med de orangea byxorna och den smala gröna slipsen. Jag har gått teaterprogrammet på Midgårdskolans gymnasium och jag har ett stort engagemang i teaterumeå. Jag jobbar som ungdomsombud på Umeå kommun med att öka inflytandet för unga i kommunen och skolan. Här på bloggen är jag Sverre och representerar inte Umeå kommun.

Tog en bild igår, så här ser jag ut...
Generationernas möte är en viktig del i kulturhuvudstaden
Alla människor är viktiga och alla människor har något att berätta, vare sig de är 58, 89, 16 eller 4 år gamla! Jag älskar att möta människor och ännu mer att betrakta dem, hur lika alla är i sina mönster men också hur olika alla är på samma gång. Människor är kultur för mig. Jag möter många människor varje dag och för mig är det viktigt att lyssna på dem och deras berättelser.
När jag åkte tåg till Stockholm för en månad hamnade jag i samma kupé som en gammal dam, 88 år tror jag hon var (ändå sov hon på översta bädden!) När vi passerat Vännäs började vi prata med varandra vi skapade en generationslänk som gav mig så mycket energi. Hon berättade om sitt liv som missionär i Afrika och hur hon hade växt upp i Sorsele. Vi pratade om politik och livet så länge att de andra medresenärerna han bli smått irriterade på oss.
På 50-talet var hon flera år i Afrika utan att komma hem till Sverige, förhållandena där var mycket fattiga, men ändå var människor glada, skrattade och levde ett rikt liv! Under tiden som hon var i Afrika hände det mycket i Sverige, Sverige blev ett rikt land där invånarna fick mer och mer överflöd. Hon berättade för mig att när hon kom hem så mådde hon illa av allt överflöd hon såg omkring sig, hon hade svårt att förstå att det kan finnas såna orättvisor i världen. Om 2000-talets Sverige tyckte hon att det fortfarande var som att alla bara skulle ha mer hela tiden, mer välfärd, mer pengar och mer saker.
Hon fick mig att tänka efter. Visst, jag tycker att Sverige ska vara så välmående som det är idag, det sa jag till henne. Men varför måste orättvisorna vara så stora? Alla i China har ju också rätt till en egen bil! Jag förstod hur snabbt vårt Sverige har förändrats och hur lätt vi glömmer att vi också hade det bra förr, fast på ett annat sätt. Jag hade inte börjat tänka på det om inte vårt generationsmöte ägt rum.
Innan vi skildes åt lovade vi varandra att jag skulle föra vidare hennes tankar om världen till min generation. Hon skulle föra vidare mina tankar och budskapet om att lyssna på ungdomarna till den äldre generationen. Det viktigaste vi enades om var att inte se på världen så ”svart eller vitt”.
Det var ett möte som jag aldrig kommer att glömma, det var en magisk stund på ett nattåg mot Stockholm.
Jag vet att vi bygger en kulturhuvudstad genom precis det här, mötet mellan människor, ung som gammal. Alla måste få berätta sin berättelse, alla måste få vara en del i kulturhuvudstaden. För mig byggs en kulturhuvudstad underifrån, av oss medborgare.
Min mormor på sin 90 årsdag... Generationslänk nummer ett för mig!
Ännu en premiärdag
Eftersom jag har varit med om många genrep vet jag att ensemblen och det konstnärliga teamet är mycket nyfikna på att få höra vad publiken tyckte och vad jag tyckte. Om man inte gillar föreställningen är det svårt att möta ensemblen efteråt och då brukar jag smyga hem. Jag gick med till hotellet och deltog i den sena middagen och rapporterade vad publiken hade sagt och öste beröm över alla. Genrepspubliken fick i sin tur beröm av skådespelarna. En lyhörd publik som var med!
I morse var det en lång lista att ta itu med. Blommor, presenter, inhandla glas och skumpa, fixa skyltskåpet, presskuvert till alla recensenter, skriva checklista till teatervärdarna osv.
Telefonen gick varm hela dagen. Sedan var det dax att byta om och ta emot publiken. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, Sveriges Radio, Studentradion, Nöjesmagasinet City, Västerbottens Folkblad och Västerbottens-Kuriren hämtade ut sina presskuvert. Skådespelarnas gäster och personal från Riksteatern anlände och fick sina biljetter. I publiken såg jag många ansikten som alltid kommer på premiärer.
Första akten kändes inte lika bra som på genrepet. Var det premiärnerverna som spökade? Efter paus kändes det som om skådespelarna var mer närvarande. Och slutuppgörelsen mellan Elisabeth och Rikard blev en rysare.
Marie-Louise Rönnmark som är ordförande för Umeå Teaterförening utbringade första skålen. Sedan vidtog många skål och tacktal under kvällen. Traditionsenligt delades det ut många presenter under premiärfesten. Skådespelarna fick en väska fullpackad med böcker. Ett resebibiliotek som de kan ha med sig på turnén över hela landet. De ska ju spela 62 föreställningar!
Klockan var halvtre innan jag kunde åka hem. Nu har jag läst recensionerna i Aftonbladet, Expressen och Västerbottens Folkblad. Känner mig lite besviken på att de inte tycker lika mycket om föreställningen som jag och genrepspubliken.
Glömde att berätta att premiärpubliken alltid är lite speciell. Reserverade, avvaktande... vad ska vi tycka om detta?
Nu ska jag gå på premiären på Norrlandsoperan. Där är det ju premiär i kväll på "Porgy & Bess". Känns skönt att inte behöva ta ansvar för alla praktiska detaljer. Jag är inbjuden gäst och kan koppla av och bara njuta!
Genrepsdagen
Umeå Teaterförening har 1.300 enskilda medlemmar, ett 50-tal medlemsorganisationer. Till genrepet i kväll har vi bjudit in våra medlemsorganisationer. Vilka är då dessa organisationer? Jo, fackföreningar, studieförbund, kulturföreningar, hembygdsföreningar osv. Varje organisation fick erbjudande om fyra biljetter. Gensvaret var postivt. Bland annat ringde Byggnads och undrade om de kunde få några till.
Det ska nu bli spännande att se hur publiken tar emot föreställningen.
Nu måste jag rusa över till Sagateatern och instruera teatervärdinnorna som ska jobba i morgon.
Spänningen stiger inför premiären.
Bland kyrkor och sminkspeglar
IOGT/NTO serverade godtemplardricka till premiärpubliken och i garderoben arbetade vuxenteateramatörgruppen "Supertränarna". IOGT/NTO är flitiga med att arbeta ideellt på Sagateatern för att så småningom själva få tillgång till scenen någon kväll.
På morgonen var personalen på Biljettcentrum här på möte. Det är Umeå Teaterförening som driver Biljettcentrum som ligger i Umeå Folkets Hus och vi ses på onsdgar för att prata om hur de har det. Hur går försäljningen? Hur har de det på jobbet? osv.
Mina kollegor åkte till Grubbeskolan och såg teater. De kom tillbaka och var helt lyriska över "Skadeglädjen" av Linda Norén. Linda är dotter till Lars Norén och jag önskar verkligen att jag hade haft tid att åka till Grubbe och se föreställningen som lärarna på högstadiet hade valt ut för eleverna.
I stället har jag ägnat mig åt att svara i telefon och på mail. Mediaintresset inför premiären på Rikard III på fredag är stort.
Teknikerna, scenografin, rekvisitan, kläderna och allt annat har anlänt idag och lastats in på Sagateatern. Kyrkorna är nu på plats. Vad är en kyrka? Jo, en stor trälår på höjden som man kan öppna och där inne hänger scenkostymerna. Eftersom det är många kostymer i Rikard III har Riksteatern med sig flera kyrkor.
Nu har skådespelarna och det kostnärliga teamet anlänt och installerat sig på hotellet. En smärre katastrof var att antalet loger på Sagateaern är för få, så nu har vi lånat ihop sminkspeglar, tamburmajorer och fixat till extra loger för skådespelarna.
Dagens stora katastrof var att det uppenbarade sig att hörslingan på Sagateatern är trasig. Panik utbröt. Hur löser vi det? Tyvärr går det inte att fixa i en handvändning. På något sätt måste vi kompensera männsikor som har hörapparat och som inte kommer att kunna höra replikerna.
På eftermiddagen gick vi igenom Riksteaterns utbud för nästa år. Den 6 oktober ska vi lämna in vår beställning. Vi har haft möten med medlemmar, styrelse och personal på Biljettcentrum för att lyssna in oss. Det svåra är att begränsa sig. Pengarna räcker inte till allt vi vill erbjuda umeborna och vi på kansliet orkar ju inte med hur många föreställningar som helst.
I morgon är det presskonferens kl 10 och mycket att ordna med både inför genrepet och premiären.
Rapport kommer om hur allt gestaltar sig.
Premiärnerver
Inger fick sätta sig och ringa runt till media. Beppe Starbrink på Sveriges Television blev naturligtvis besviken eftersom han hade sett fram emot att få träffa Fia-Stina igen. Han intervjuade henne nämligen sist hon var i Umeå och då var hon ju på Bildmuseet. Jo, alla som förberett sig på att få möta den omtalade konstnären och intervjua henne förstod situationen.
Nu är det bara två timmar kvar till premiären och det känns bra att Fia-Stina har fått göra sig hemmastadd på Sagateaterns scen i lugn och ro under dagen. Premiärblommorna är inköpta och premiärfesten blir i all enkelhet på en resataurang i stan.
Det är avdelningen JAM på Riksteatern som har producerat "Om du är rebell, så är jag reko" av och med Fia-Stina Sandlund. Hela härliga gänget som jobbar på JAM dyker upp i kväll.
Efter lunch hade vi ett möte på Schmäck med Johanna och Göran som jobbar med "Open Jam". I våras genomfördes "Open Jam" i tolv städer och en av städerna var Umeå och nu börjar planeringen med nästa omgång. JAM kommer med konferencier, superband, dj och teknik. En arrangörsgrupp håller på att ta form i vår stad. Bland annat ska gruppen hitta dom lokala artisterna till nästa "Open Jam". Vilka vill ta chansen att få uppträda på scenen? Scenkonstnärer sökes! Poeter, spokenworldartister, dansare, komiker, historieberättare, nycirkusartister osv. Hör gärna av dig om du själv vill uppträda eller om du känner någon som du tror kan bli framtidens artist. Vem vet? Snart är det kanske någon från Umeå som får chansen att turnera över hela landet i Riksteaterns regi.
Maila gärna till inger@umeateaterforening.org
Premiärvecka
Fia-Stina Sandlund har varit hemlighetsfull inför premiären. Vi har fått veta att hon har med sig förinspelade samtal med några intressanta personer som hon ska mixa med exna texter. Vilka personerna är avslöjas först på premiären. Fia-Stina är kanske mest känd för att ha kuppat Fröken Sverigetävlingen. Som livsuppgift har hon formulerat att skapa världsfred och krossa gubbväldet. Själv kallar hon "Om du är rebell så är jag reko" för en dokumentär performance. Ser framemot premiären i morgon och litar på att min kollega har koll på alla detaljerna. Jag ska i stället koncentrera mig på allt inför "Rikard III". Mediaintresset är stort och telefonen ringer hela tiden. Presschefen på Riksteatern ringde just och berättade att Rapport gör ett inslag idag.
Jag återkommer med rapporter om vad som händer bakom kulisserna på teatern den här veckan.