Förutsättningar för ett Kulturhuvudstadsår

Så är då Umeås internationella jazzfestival äntligen igång. Torsdagen konsert med Bobo Stensons trio och symfoniorkestern visade på ett i mina ögon/öron mycket lyckat möte mellan symfonimusik och ryckig jazz. Det är ju inte alltid så att dessa möten genrer emellan är särdeles lyckade. Att olika uttryck möts är ju inget nytt. Operakonsten kom ju till genom ett möte mellan teater och musik. Hela tiden sker olika möten och det skapas hela tiden nya konstnärliga uttryck. Ett bra exempel är Birgitta Egerbladh och hennes underbara dansteaterföreställningar. Nästa år kommer vi även ha förmånen att se henne lägga till operakonsten i en DansTeaterOperaföreställing. På Norrlandsoperan hösten 2007.
En institution som Norrlandsoperans kanske viktigaste mål måste vara att ge plats åt det nya som växer upp runt om i kulturvärlden. Nya konstellationer, nya utrryck, nya föreningar etc. I vår vision står att vi genom konsten ska: "att genom tradition och provokation utveckla vår mångfald genom nya konstnärliga uttryck". En progressiv institution får aldrig förvalta. Jag tycker Drottningsholmsteatern på många sätt, som Sveriges äldsta teater, manifesterat just nya uttryck genom en av de äldsta konstformerna, barockopera. Här har man under åren sett de mest innovativa operauppsättningarna. Hög kvalité med rötterna i tradition skapar de modern 2000-tals scenkonst.
Opera, teater, musik har också mycket att lära av dansen. Dansen är nog den konstform som idag bäste reflekterar över samtiden. Inte alltid helt glasklart men ändå ett befriande uttryck som är här och nu.

För att Umeå ska kunna bli en intressant kulturhuvudstad räcker det inte med att vi har ett brett och kvalitativt kulturutbud. Om vi nu får en fantastisk möjlighet att många internationella ögon kommer att riktas hit under 2014 måste vi kunna leverera något som dessa ögon (och öron) inte kan uppleva någon annanstans. Därför måste vi som arbetar med kultur nu använda det vi har för att gå vidare och än mer fila fram det unika som  bara Umeå kan leverera. Vi måste än mer ut på okända marker och inte fastna i det trygga och bekväma. Det är nu vi har möjligheten, inte sen.

 NorrlandsOperan har bl a MADE och internationella samarbeten (nu aktuella Porgy and Bess och Jazzfestivalen) som en plattform för utveckling. Men sedan har vi i Umeå också en teaterförening som med många av sina gästspel (nu senast med Chaplin) visar att Umeå är en scen för det nya. Men nu gäller det alltså att vi än mer själva skapar det egna och nya. Förutsättningarna finns helt klart..

Magnus Aspegren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0