Ännu en premiärdag

I går blev det inte tid över för att blogga. Genrepet med "Rikard III" på torsdagkväll gick bra. Efter genrepet gick jag omkring och lyssnade på publikens kommentarer. Några idustrirockare sa: "Vi ska köpa biljetter och komma tillbaka och se den färdiga föreställningen". En tjej som ser mycket teater utbrast: "Det här är det bästa jag har sett på teatern. Jag kommer att rekommendera alla som jag känner att gå på Rikard III".
Eftersom jag har varit med om många genrep vet jag att ensemblen och det konstnärliga teamet är mycket nyfikna på att få höra vad publiken tyckte och vad jag tyckte. Om man inte gillar föreställningen är det svårt att möta ensemblen efteråt och då brukar jag smyga hem. Jag gick med till hotellet och deltog i den sena middagen och rapporterade vad publiken hade sagt och öste beröm över alla. Genrepspubliken fick i sin tur beröm av skådespelarna. En lyhörd publik som var med!
I morse var det en lång lista att ta itu med. Blommor, presenter, inhandla glas och skumpa, fixa skyltskåpet, presskuvert till alla recensenter, skriva checklista till teatervärdarna osv.
Telefonen gick varm hela dagen. Sedan var det dax att byta om och ta emot publiken. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, Sveriges Radio, Studentradion, Nöjesmagasinet City, Västerbottens Folkblad och Västerbottens-Kuriren hämtade ut sina presskuvert. Skådespelarnas gäster och personal från Riksteatern anlände och fick sina biljetter. I publiken såg jag många ansikten som alltid kommer på premiärer.
Första akten kändes inte lika bra som på genrepet. Var det premiärnerverna som spökade? Efter paus kändes det som om skådespelarna var mer närvarande. Och slutuppgörelsen mellan Elisabeth och Rikard blev en rysare.
Marie-Louise Rönnmark som är ordförande för Umeå Teaterförening utbringade första skålen. Sedan vidtog många skål och tacktal under kvällen. Traditionsenligt delades det ut många presenter under premiärfesten. Skådespelarna fick en väska fullpackad med böcker. Ett resebibiliotek som de kan ha med sig på turnén över hela landet. De ska ju spela 62 föreställningar!
Klockan var halvtre innan jag kunde åka hem. Nu har jag läst recensionerna i Aftonbladet, Expressen och Västerbottens Folkblad. Känner mig lite besviken på att de inte tycker lika mycket om föreställningen som jag och genrepspubliken.
Glömde att berätta att premiärpubliken alltid är lite speciell. Reserverade, avvaktande... vad ska vi tycka om detta?
Nu ska jag gå på premiären på Norrlandsoperan. Där är det ju premiär i kväll på "Porgy & Bess". Känns skönt att inte behöva ta ansvar för alla praktiska detaljer. Jag är inbjuden gäst och kan koppla av och bara njuta!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Industrirockare? jo jag tackar jag. Kultur må vara specialområdet men subkultur kanske föll bort. De "industri-rockare" som närvarade var bland andra jag själv och en vännina varav ingen skulle kännas vid den benämningen med någon större glädje. Det må vara ett tappert försök men dock felaktigt, jag tror det är säkrare att hålla sig till benämningen svart och läderklädd ungdom... då kan åtminstone jag själv glädjas åt att forfarande klassas som ungdom.

Dock var uppsättningen av Rickard den tredje så pass bra som vi påstås ha sagt.

2006-10-16 @ 09:05:24
Postat av: Caroline Holgersson

Men Frida! Har du missat min recension på Nummer.se?
Här har du den iaf, den längre versionen finns i min privata blogg.
http://www.nummer.se/Templates/Review____4429.aspx

2007-06-08 @ 13:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0