teater
Improshowen har även väckt ett bredare intresse för teater och jag går numera även på "betalteater". Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan grupp i Umeå som gör så mycket för att sprida teaterintresse hos människor som i vanliga fall inte går på teater. Tack Skuggteatern!
Nästa föreställning är den 21 oktober, ta chansen och gå dit!
Nu är det slut på min bloggvecka, tack för att ni läst och ha det så bra här i Umeå i höst!
Union of Baltic Cities - Ungdomskonferens
Igår kom vi hem till Umeå efter konferensen i Pärnu. Min plan var att rapportera om konferensen redan igår men jag somnade i soffan efter middagen och vaknade 12 timmar senare... Det bestående intrycket är att där varen massa engagerade ungdomar med olika erfarenheter och intressen. Jag blev imponerad över hur snabbt alla började kommunicera med varandra. I vanliga fall tycker jag att det brukar ta ett par dagar innan alla värmt upp sig med att kommunicera på engelska med främmande människor men under denna konferens gick det på nolltid!
Tyvärr upplevde vi svenska representanter på ungdomskonferensen att innehållet inte hade den höga kvalitet vi förväntat oss. Bland annat var det inte alls deltagarfokuserat och aktivt under den första dagen utan det blev mycket att sitta och lyssna, först dag två fick vi aktivt delta. Jag tror att eftersom vi tre hade erfarenheter från bl a URIX (en årlig svensk åsiktsfestival för unga) så hade vi nog för höga förväntningar.
Trots det var det roligt att träffa alla glada, trevliga och kreativa ungdomar! Vi knöt kontakter med unga från Lettland, Tyskland, Finland och Norge. Förhoppningsvis kan vi göra något tillsammans i framtiden.
späckat shema
En klar fördel med året som gått är att jag fått möjlighet att resa mycket mer på kort tid än vad jag är van vid. Eftersom jag gillar att prata engelska och att träffa nya människor så har jag njutit i fulla drag. Det började med att jag deltog i ett av Fritidsforums projekt som utmynnade i ett seminarium i Sankt Petersburg. Fritidsforum är en paraplyorganisation för Sveriges hem- och fritidsgårdar, mer info på http://www.fritidsforum.se/. Seminariet ledde till att ett utbytesprojekt drog igång på temana interkulturellt lärande, tolerans och jämlikhet. En grupp ungdomar från Umeå tog emot och gjorde aktiviteter med en grupp ungdomar från St Petersburg under en vecka i mars.
Jag har också haft möjlighet att delta i en utbildning som Ungdomsstyrelsen ordnade i Brighton (England). Ungdomsstyrelsens anordnar ganska ofta kurser/seminarier/träffar för oss som arbetar med unga och internationella frågor. De är dessutom otroligt billiga att delta i, ofta ligger priset på ca 1000 spänn för resa, mat, boende och deltagande! Håll ögonen öppna om du är intresserad!
Nu har det dock kört ihop sig lite och blivit nästan för mycket av det goda... Med en sambo som reser utomlands ganska ofta i jobbet, nytt jobb i Sundsvall samt en planerad resa till Egypten med mina föräldrar och syskon så kommer jag och sambon inte att ses så mycket i höst. Under november månad kommer vi att träffas den 10:e. Thats it!
Om man ska se ljuspunkterna så låter vi grymt internationella här hemma just nu:
- ...när åker du till Estland?
- ... ja, man då kommer du ju hem från Spanien precis innan jag åker till Egypten...
- ...vilka datum var det du skulle till Holland nu igen, ska du passa på att hälsa på din syrra i Schweiz samtidigt?
- ... och sedan åker du till Lissabon?
Helt sjukt! Och jag som tycker att det är lyxigt att få åka till Bäcksjön med jobbet och bli bjuden på lunch!
Nu åker vi till Estland, har lite resfeber och ringde precis och ordnade så att taxin kommer en kvart tidigare eftersom det helt plötsligt kändes väldigt tajt om tid.
Hej svejs!
internationellt ungdomsutbyte
Under året som gått har en av mina arbetsuppgifter på Umeå Fritid varit att arbeta med internationellt ungdomsutbyte. Det har varit roligt och lärorikt för både mig och de ungdomar som deltagit i olika utbytesprojekt. Att vara med och planera och genomföra internationella projekt ger flera saker som:
- Icke-formellt lärande - ett lärande som är planerat, deltagarfokuserat och förutsätter aktivt deltagande. Den främsta skillnaden i jämförelse med det formella lärandet som sker inom skolan är att det sker frivilligt. Icke-formellt lärande kan närmast liknas vid det som förr kallades folkbildning och är ett viktigt komplement till det formella lärandet. Jag tror att frivilligheten är en enorm kraft som skapar motivation. Det finns ingen lärare som sitter inne med alla svaren utan möjligtvis en handledare som hjälper gruppen att själva söka reda på svaren på de frågor som de helst själva har formulerat.
- Interkulturellt lärande - detta begrepp inrymmer en förståelse för kulturbegreppet, vad det består i (t ex normer, traditioner, uppfattningar om gott och ont, uppfattningar om manligt och kvinnligt). Målet med ett interkulturellt lärande är enligt mig att se hur olika kulturer (nationella kulturer eller subkulturer) påverkar en människas sätt att tänka och bete sig. Men syftet är inte att skapa och förstärka stereotypa uppfattningar utan tvärtom att inse att för att en individ kommer från en viss grupp innebär det inte att man kan dra några säkra slutsatser om dennes värderingar eftersom alla individer från en grupp inte delar alla åsikter. I lärandet ingår även att granska sig själv och sina normer och på så sätt få ökad självinsikt.
Andra saker som kan bli resultat av internationella ungdomsutbyten är: samhällsengagemang, självinsikt och självförtroende samt erfarenhet av att organisera sig för att uppnå ett gemensamt mål.
Jag är så glad att se att flera av de ungdomar som deltagit i utbyte nu själva tar initiativ till andra projekt. Önskar verkligen att fler unga fick upp ögonen för de möjligheter som finns! Om du är intresserad av internationellt ungdomsutbyte så är det en bra idé att kolla in http://www.ungdomsstyrelsen.se/ eller http://www.salto-youth.net/.
Imorgon bitti åker jag, ungdomsombudet Johan Lindgren samt en representant för centrala ungdomsrådet vid namn Hanna Nyberg till Pärnu i Estland för att delta i en stor ungdomskonferens på temat ungdomars möjligheter i Östersjöregionen samt ungas delaktighet och inflytande. Deltar gör ungdomar och tjänstemän från de städer runt östersjön som är medlemmar i nätverket Union of Baltic Cities (UBC). Mer information om konferensen hittar du på www.ubc-youth.org/pdf/Invitation%20Parnu.pdf
Vi kommer hem på lördagskväll. Kanske lägger jag in ett inlägg imorgon bitti (är inte särskilt morgonpigg) annars kommer nästa rapport på lördag!
jobb
Hej!
Mitt namn är Charlotte Jonsson och jag är en 31-årig Umeåbo som tycker om att fota och som har ett stort intresse för gamla tapeter (främst från 50-, 60-, och 70-talen). Har fått förmånen att blogga denna vecka. Jag kommer att berätta om det jobb jag har haft på Umeå Fritid det senaste året (i nästa inlägg), en ungdomskonferens jag ska åka på i veckan i Estland (jag åker inte som ung utan tjänsteman kan jag tillägga) samt lite om mitt nyväckta teaterintresse.
Faktiskt hade jag planerat en grundlig presentation av mig själv men eftersom jag kommit hem sent efter en anställningsintervju i Sundsvall blir det den korta versionen ovan.
För övrigt fick jag jobbet, har blivit rekryterad till att utföra en arbetsmiljöundersökning på en avdelning i en stor koncern under 6 veckor. Jag har studerat personal- och arbetslivsfrågor och tycker att det känns det spännande att få använda mina kunskaper. Eftersom jag är en av alla dem utan tillsvidaretjänst i detta land så är jag dessutom glad att få arbeta. Detta leder mig in på ett område som oroar mig mycket - unga och arbetslöshet.
Det finns ett begrepp som kallas "Etableringsåldern" som avser den ålder då minst 75 procent av en årskull förvärvsarbetar. År 1990 låg denna ålder på 21 år för män och 20 år för kvinnor. Tio år senare (2000) hade åldern ökat till 26 år för män och 27 år för kvinnor (För mer information, googla på begreppet och läs LO:s, TCO:s eller Ungdomsstyrelsens information kring ämnet).
Denna förskjutna etableringsålder kan inte förklaras endast med att unga studerar allt längre utan det har blivit svårare för unga att komma in på arbetsmarknaden och många är ofrivilligt arbetslösa. Inte minst de som inte kan ge 100 % eller som är mindre bra på att snacka för sig.
Jag undrar vad detta kommer att få för konsekvenser i framtiden? För vår utveckling, våra pensioner, vårt barnafödande m m. Arbetslöshet ger massor av negativa konsekvenser - sämre självförtroende, dålig ekonomi, dålig kontroll över sin livssituation, utanförskap... Jag får nog hejda mig, för jag kan hitta hur många saker som helst. Att kunna försörja sig själv är en viktig del av att bli vuxen, idag är det är bara 15 procent av Sveriges unga som anser att man verkligen är vuxen när man fyllt 18 år (Ungdomsstyrelsen).
Om någon har en lösning på problemet, berätta!
Kultur-prao?
Kultur på nätet - What´s in it for Umeå?
Trendvindarna blåser, ideer och tankar krockar och blandas, "hjärnstormen" ylar ... åt vilket håll, hur gör man, när ... hur...
Spridda tankar så här i slutfasen av en intensiv vecka med arbete och tankar, i områden, som skatekultur, kulturentreprenörskap, arenor, Umeå City Arena, virtuell världsutställning, trafiksäkerhet/kultur, ungdomskultur och bloggande. Det ser spretigt ut när jag tar ner det på "papper", men det finns en sammanhållande röd tråd - allt har ett inslag av upplevelser och kultur och tjänster som skulle kunna göra livet lättare och roligare för många samt förstås ideer om underliggande teknik för att förverkliga detta - 3D, mobilitet, trådlös kommunikation, VR mm mm. Är det viktigt att hålla på med sånt här är en fråga jag ställt till mig själv, när det kännts jobbigt. Varför ser inte andra vad jag ser, varför krävs det så mycket energi att få andra att förstå att det här nåt bra? Det kommer ju att hända oavsett om vi vill det eller inte. Det kommer att skapa "ny" kultur och tillväxt och intäkter när de nya unga entreprenörerna slår klorna i det, på allvar. Hur många gånger måste jag säga att det inte handlar om teknik utan att det handlar om att förstärka och lyfta fram innehåll och kommunicera det på nya sätt?
Sen blir jag upplyst rakt och självklart av två av de som jag jobbar nära med, "Vad då, andra inte fattar, det är ju du som inte lyckas få fram ditt budskap, du är inte nog säljande, sluta gnälla, tänk från "de andras" perspektiv, bli tydligare enklare". Efter en stunds sur tystnad så inser jag "sanningen" i detta men ändå.........äh nog om detta, det är bara att ta åt sig och lära av sina misstag, bli bättre. Staffan Ling sa nåt mycket tänkvärt på Kulturentreprenörsdagen - det är jättebra med talang, men det är de målmedvetna medelmåttorna som blir de bästa entreprenörerna, de som lär av sina misstag och hela tiden tränar för att bli bättre.
Kultur på nätet är det samma sak som nätkultur, nja vet inte, lite trickig fråga som jag överlåter åt andra att besvara. Men vad kan "nätkultur"som den virtuella 3D-arenan Umeå City Arena ge? Ja bl a kan den ge synlighet, uppmärksamhet, innovationsmiljö, ny utvecklingsmiljö, ny upplevelsebaserad kulturmiljö, planeringsverktyg, plats för ungdomskulturer och communities, ett virtuellt "Living Lab", global "stadsarena", nya besökare, nya tjänster, nya perspektiv, nya upplevelser, ny affärsverksamhet, nya arbetssätt, ny affärsmiljö, nytt interaktivt medborgarforum... ... det avgörande klivet in i interaktionssamhället? Sedan är det "bara" att komma på hur man kan tjäna pengar på att använda sånt här, men det tror jag löser sig snabbt. Det är bara att öppna sinnet och våga rucka på de mentala barriärerna. Intäkter gör det intressant att vara med och gör det möjligt att utveckla den verksamhet man bedriver. Så man ska nog ta Frank Zappas satiriska påstående "We´re Only In It For The Money" på allvar när man försöker få igång en sån här verksamhet.
Läste i ett reportage om Umeågalan, som handlar om tillväxt, att Umeå saknar en stor evenemangsarena, att man därför kan tappa stora evenemang till Övik och Skellefteå. Det är bra att ha en riktigt stor arena men varför måste alla befinna sig på samma fysiska ställe? Varför göra som alla andra? Umeå skulle kunna konkurrera med vem som helst genom att tänka nytt, nya typer av evenemang där man kopplar ihop fysiska arenor som SkyCom Arena, Norrlandsoperan, och Folkets Hus via den virtuella Umeå City Arena och Google Earth. Det är bara att använda sig av den avancerade 3D-teknik som Umeå är bra på och som är en växande trend. Vare sig Övik, Skellefteå eller Stockholm har en sådan typ av arena ..... än, men det kommer, var så säker. Ett annat sätt är att utveckla befintliga arenor med hjälp av digitala tjänster baserade på vad besökare skulle vilja ha som de saknar i dag. Öppna för den framtida kulturen redan idag. Men det är klart det skadar inte heller med en större arena med ett stort utbud av interaktiva tjänster för att höja publikupplevelsen
Tänk nytt, förena det bästa av gamla ideer på ett nytt sätt och utveckla det därifrån. Vem trodde att Google när de började som tillhandahållare av sökmotor på internet skulle bli det miljardföretag det är i dag. Mobiltelefon som kamera och dator, skulle man inte ringa i den...?? Apples iPhone utgår från iPod/datorkonceptet och adderar telefon som en funktion - vänt upp och ner på mobilkonceptet! YouTube är egentligen "gammal media" organiserat på nytt sätt mm mm
Nätkultur var det ja ... applikationer och tjänster tillkommer hela tiden, mobilitet och mobila tjänster växer så det knakar, användarbeteenden förändras med detta med växande krav på interaktion och påverkansmöjligheter, särskilt hos ungdom som tar detta för givet. För att nå dem, möt dem där de befinner sig, Apberget, Second Life, Hamnmagasinet, skateparken
3D är en annan aktuell grej, IBM satsar mycket forskningsmedel på vad de kallar 3D-internet där ett av syftena är att man ska kunna vandra obehindrat mellan virtuella 3D-världar som Active Worlds, Traveller, Second Life och även Google Earth. Google Earth och Microsofts Virtual Earth går 3D-vägen. Mobiltelfontillverkare som t ex Apple och Prada, satsar mycket på att ta in 3D-tillämpningar och positionsbaserade tjänster. Apples iPhone har redan nu en tillämpning av Google Maps inbyggt och Google Earth är troligen ett nästa steg. Mobiltelefonernas ökade bandbredd och kapacitet gör det lättare och mer attraktivt att använda dem i communitysammanhang med verktyg/applikationer som YouTube, MSN Messenger, Flickr, MySpace, FaceBook m fl. Använd Google Earth som ditt fotoalbum med hjälp av gps-teknik som finns inbyggd i mobiltelefoner. Använd Photosynth för att bygga 3D-miljöer med hjälp av amatörfoton. Det blir bara enklare och billigare att bygga 3D-milöer.Ungdomarna finns i de här miljöerna och använder många av de verktyg som omnämnts här som sin vardagsteknik. Ska man nå dem måste man finnas här.
Hur navigerar man i den här djungeln då? Det inte så svårt, det är som Dylan säger "You don´t need a weatherman to tell which way the wind blows"
TorbjörnJohansson
Innovation Impact
Arenautveckling på liv och död
Arenor händer nu .....snacka om utveckling och förändring
Arenor har funnits sedan människorna reste sig upp på bakbenen. Romarrikets Forum var en tidig avancerad arena, en skådeplats för gladiatorspelen, dåtidens maktspel och "dokusåpor" som ofta ledde till döden för aktörerna, genom direkta misstag eller publikens dom, då: tummar upp eller tummar ner, idag: tummar på mobilers tangentbord, ett sms och exit för den utröstade.
Vad är en arena idag? Har det hänt nåt? Ja massor.... det är inte längre sport och idrott som äger arenabegreppet, det finns nu inom kultur, handel, cyberspace mm. En arena har varit en sammanhållen fysisk plats eller byggnad men begreppet har successivt utvidgats till att omfatta på något sätt sammankopplade distribuerade platser, med evenemang som utspelar sig över större områden och även i en kombination av fysiska och digitala miljöer. Vissa arenor utvecklas numera för den virtuella 3D-miljön, t ex Umeå City Arena och den virtuella världsutställningen Virtual WorldExpo(VWE, www.the-expo.org/sweden) som är ett svenskt initiativ och ett uppdrag från den internationella världsutställningsorganisationen BIE. Vi deltar i utvecklingen i detta mycket spännade arenaprojekt där vi för närvarande diskuterar samarbete med Microsoft och Google och många andra. Projektet kommer att på ett nytt och interaktivt sätt exponera Sverige och svensk kultur.
En konkurrensavgörande faktor för alla arenor framöver kommer att vara hur man kan nyttja teknik för att förstärka upplevelsen för publik innan, under och efter ett besök. Publikens sammansättning förändras hela tiden och arenorna måste hänga med och tillgodose de olika behov som finns hos olika målgrupper. Ett idrottsevenemang blir hela TV-program med förspel, repriser, intervjuer, halvtidsunderhållning och analyser efter matcherna. Detta är kanske ett efterföljansvärt exempel för kultur? Nya drivkrafter för utveckling uppstår. Det är i detta steg som man förstår att det går att tjäna pengar på nya arenor om det finns en gemensam strategi i finansiering, design och management. Publiken sätts i centrum, man talar om arenor som reseanledning och att ett besök på arenan måste ge något som är bättre än hemma, dvs. bättre än att se evenemanget framför TV:n. De framgångsrika arenabyggen som har genomförts de senaste åren triggar ännu fler att försöka skapa nya arenor och mötesplatser. Det handlar inte bara om att skapa en arena för upplevelse och rekreation utan också om att genom nya och utvecklade arenor driva på utvecklingen. Nya bostadsområden, mer detaljhandel, mer fritidsaktiviteter och ett förbättrat transportsystem är några av de effekter som en ny arena kan få för en stad. Exempel på städer som har lyfts med hjälp av arenor är Baltimore, Denver, Cincinnati, Pittsburgh, Cardiff och Melbourne.
Med hjälp av ny teknik skapas gemensamma helhetslösningar i arenan baserade på besökarnas önskemål och intressen. En arena är en belastning utan en stor publik och publikens möjlighet till extraordinära upplevelser blir en konkurrensavgörande faktor. Det är därför ingen tvekan om att användardriven tjänste- och teknikutveckling blir av avgörande för hur väl man kommer att lyckas med utvecklingen av framtidens arenor oavsett om det är kultur, handel eller sport/idrott, men förresten sport och idrott är ju i högsta grad kultur
Nä nu måstejag slita mig från skrivandet och plocka upp arenajobbet igen.
På återhörande
Torbjörn Johansson
Innovation Impact
Umeå City Arena
Umeå City Arena är en virtuell stadsarena i 3D som kan förverkligas med hjälp av Google Earth under hösten 2007 om vi i Umeå vill och drar åt samma håll.
Ni kanske redan vet men för säkerhets skull lite info:
Google Earth är en virtuell jordglob utvecklad av Google, som kopplar samman kartor med satellitbilder och GIS-data och man kan dra, rotera och zooma globen i alla riktningar. Programmet är en grafisk 3D-applikation som visar jorden från ovan. Google har köpt in och sammanfogat flygfotografier, satellitbilder och GIS-information till denna virtuella jordglob. Man kan från den yttre rymden som finns i Google Sky zooma sig ner till städers gatunivå och urskilja sjöar, städer och floder, och se större trafikstråk, parker, torg och liknande. I högupplösta områden kan man tom urskilja enskilda byggnader, gator, broar och bilar. Det finns även möjlighet att lägga på olika "lager" som visar t ex brottsstatistik i stadsdelar och var det finns sjukhus, biografer, vägar med tillhörande vägbeskrivningar mellan två punkter. Bilder med riktigt hög upplösning finns vanligtvis över tätbefolkade områden. Då satellitbilderna/flygfotona är tagna vid flera skilda tidpunkter upp till flera år sedan, så är kvaliten ojämn. Umeå är nu lågupplöst och ser luddigt ut om man kommer för nära marken. Men snart blir det bättre då högupplösta flygfoton läggs in.
I Google Earth kan man också lägga in 3D-modellerade byggnader och stadsdelar med korrekta geografiska placeringar och storlekar med korrekta utseenden, man kan modellera husen så att man kan "gå" in i dem, man kan modellera och lägga in träd och gator, man kan med ganska enkla medel lägga in redan utvecklade 3D-modeller och successivt vidareutveckla dem. Vi, CINS med hjälp av VRlab, Umeå universitet använde Google Earth och la in den ca 10 år gamla 3D-modellen av stadskärnan på korrekt plats i slutet på juni 2007. Vi har sedan dess arbetat vidare med att undersöka intresset för att utveckla en så komplett och bra 3D-modell av Umeå som möjligt så snabbt som möjligt och att få alla som har har något att bidra med att hjälpa till med detta. Pusselbitar finns, "färdig" 3D-modell av stadskärnan (http://www.vrlab.umu.se/media/ume/start_umea.kml), högupplösta flygfoton, i stort sett hela stan finns modellerad, åtminstone sk trådmodeller, en möjlig framtida bebyggelse på Ön i har modellerats i Google Earth i Umeå kommuns projekt Livingspace(kolla http://vk.se/Article.jsp?article=140005). Så bra som Ön-modellen och bättre kan Umeå City Arena bli.
Varför ska man då göra nåt som Umeå City Arena?
Några använder sig redan av Google Earth för marknadsföring. Vi tror att Umeå City Arena skulle väcka intresse hos flera aktörer i Umeå att använda sig av ett sådant fritt tillgängligt och kraftfullt verktyg för planering, att göra sig synligare, marknadsföra sig bättre, hitta nya arbetssätt och nya upplevelsebaserade aktiviteter inte minst inom kulturområdet. Det skulle snabbt kunna bli en självväxande,intäktsgenererande stadsarena.
Vi har så många förutsättningar i Umeå att göra någonting med en stark egen profil både inom kultur och teknik, IT-miljön är bra, kulturmiljön är bra men kan bli bättre - en virtuell stadsarena av den här typen skulle kunna bli skådeplatsen för nya verksamheter och samarbeten mellan universitetet, kulturen och näringslivet som skulle kunna höja profilen och vässa eggen i kulturhuvudstadskampen. Så varför lutar vi oss inte på det här och framför det med lite ATTITYD, vi är bäst! Inte bara i Umeå utan i världen, i virtuell kultur. Sätt ut Umeå som den virtuella kulturhuvudstaden i Google Earth under hösten eller från årskiftet åtminstone!
Koppla ihop alla fysiska kulturplatser med hjälp av Umeå City Arena och modern interaktions- och kommunikationsteknik till en unik mixed reality kultur- och upplevelsemiljö. Förutsättningarna finns: kulturell, konstnärlig, teknisk och vetenskaplig kompetens, lämpliga lokaler, internationell miljö, kompetenta entreprenörer, en av världens bästa infrastrukturer för datorkommunikation mm
Tänk att inom en nära framtid kunna erbjuda potentiella besökare en guidad virtuell tur genom sevärdheterna, centrum, Norrlandsoperan, teatrar, konst- och designcampus, Umevatoriet, Oryx demolabb .... göra stopp testa simulatorer, köra skogsskördare, uppleva virtuell opera/rockföreställning i 3D, norrsken och en liten rymdtur på Umevatoriet, ställ dig på löpbandet på IKSU eller USM och sätt på glasögonen och spring broarna runt eller cykla strandpromenaden .....
Vi har det mesta, har vi bara tillräcklig vilja så händer det här snart!
Så det är bara att köra .... "Don´t think twice, it´s allright"
Torbjörn J
.... what´s real and what is not...
Kultur och teknik, ja .... Det händer mycket och snabbt i den "virtuella kulturvärlden", nya communities växer upp med olika inriktningar, den digitala kulturen utvecklas, interaktiva virtuella världar växer upp och befolkas snabbt och man talar om virtuella liv och verkliga liv ....... hmmm...
Det här med verkligt och virtuellt är fascinerande, var slutar det ena och var börjar det andra? Finns någon tydlig gräns? Om man arbetar i en virtuell miljö gör man nåt verkligt då eller ... vad är på riktigt? Står verkligt och virtuellt i ett motsatsförållande till varandra? Wikipedia och ordböcker säger ...."Virtuell är en motsats till fysisk, och avser ett ting som inte existerar i den fysiska världen. Används om figurer och dokument lagrade på datorer. en hypotetisk konstruktion av något. En teoretiskt antagen form av existens". Lite luddigt och halvsnårigt som lämnar stort utrymme för egna tolkningar. Det används också vårdslöst och utan precision av många och i många sammanhang.
En virtuell miljö är förstås verklig i den meningen att den finns och kan upplevas så länge datorer och andra system som producerar den är påslagna. I såna 3D-miljöer kan t ex en kirurg (fysisk) träna ett komplicerat operativt ingrepp på en virtuell patient, där skalpellens snitt känns verkligt med rätt motstånd när den skär genom hud och muskler. Denna träning är ju verklig och ger (förhoppningsvis) en bestående verklig kunskap, som gör senare ingrepp på verkliga patienter mindre riskfyllt. Dvs kirurgen genomför verklig träning i den virtuella miljön, som inte längre finns när datorn slås av, men den finns i verkligheten igen när systemet slås på. Den här typen av system efterliknar, "härmar" verkligheten och kallas för simulatorer. Det finns simulatorer för att träna att köra skogsskördare, stora hamnkranar m fl komplicerade fordonssystem (Oryx Simulations), det finns också system för att uppleva hur det känns att ha haft en stroke och andra åkommor - empatissimulatorer (VRlab Umeå universitet), det finns simulatorer för att uppleva andra kulturer - kultursimulatorer, i form av blandade virtuella 3D-miljöer och verkliga miljöer, befolkade med verkliga människor och "virtuella människor" sk avatarer.
Både Oryx Simulations, som är ett Umeåföretag om ni inte visste det, och VRlab ligger i den absoluta internationella frontlinjen inom sina områden. Vi har också i Umeå åstadkommit en del uppseendeväckande saker inom kulturområdet vad gäller internetbaserad teater i en blandad verklig och virtuell miljö, med medverkande i realtid från St Petersburg, Umeå, Köpenhamn, Chicago, Buffalo, Barcelona. Kulturaktiviteterna i St Petersburg 2003 och Barcelona 2004, genomfördes av Interactive Institutes Umeå studio, i samarbete med Oryx och VRlab (Umeå 3D-konsortium) samt Profilteatern. Den här typen av kulturaktiviteter och många andra har nu fått helt andra förutsättningar att utföras och genomföras med hjälp av 3D-plattformar som Google Earth.
Samarbetet inom 3D-konsortiet går nu vidare i CINS regi där jag arbetar med att undersöka förutsättningarna för utveckla nuvarande representation av Umeå i Google Earth till en attraktiv stadsarena med hjälp av 3D-teknik samt att visa på möjligheterna till olika typer av kommersiell, kulturell, kommunal och individuell verksamhet i en sådan miljö - Umeå City Arena. Jag kommer att berätta om det i nästa blogginlägg.
Virtuella världar var det ja ..... sådana har funnits under lång tid på Internet. Världar och miljöer där individer över nätet kunnat interagera via sina avatarer och kommunicera via text och enkla gester och på senare tid med direkt röstkommunikation, världar som Active Worlds, Dreamville, Habbo Hotel, The Palace, Traveler m fl. Ur denna successiva tillväxt har den nu mest kända, mest hypade och mest avancerade Second Life vuxit fram. Second Life har fått mycket uppmärksamhet på senare tid bl a genom att Sverige upprättade en ambassad. IBM använder Second Life regelbundet för globala möten mm. Nya sätt att arbeta inom olika etablerade områden har vuxit fram och fler nyheter kommer. Men vad då, Second Life, ett andra liv????
Daniel Skog, doktorand på informatik beskriver det på detta sätt:
"Second life är inget annat liv .... Det är förstås fel att betrakta tillvaron i Second Life som ett annat liv än det vi redan lever. Visserligen finns en fysisk åtskillnad mellan aktiviteterna i en nätgemenskap och de jag utför i min fysiska miljö, men i praktiken finns rimligtvis endast en tillvaro som omfattar aktiviteter och upplevelser från olika sammanhang. Benämningen Second Life är således missledande och bidrar till den felaktiga föreställningen att livet på nätet levs någon annanstans än i verkligheten. .........Carl Bildt har bara ett liv För några dagar sedan invigdes den svenska ambassaden i Second Life. Vid invigningsceremonin fick utrikesminister Carl Bildt den grandiosa uppgiften att med hjälp av sin avatar klippa det röda snöret och förklara Second House of Sweden som invigt. Carl Bildt uttryckte lite skämtsamt att han hittills främst varit aktiv i sitt första liv, men att han nu skulle inträda i sitt andra liv. Han hade naturligtvis fel. Carl Bildt, liksom alla andra, har ju bara ett liv."
Igår körde vi den första Kulturentreprenörsdagen, ett EU-stött arrangemang genomfört av Bildmuset och Innovation Impact. En mycket intressant dag med inspirerande inlägg från kulturchefen Fredrik Lindegren och unga och mindre unga kulturentreprenörer som Kicki Fagerlund, Staffan Ling, Peter Arkhult, Maria Westin, Daniel Diaz och Kenneth Olausson. Ett gyllene tillfälle för politiker, kulturföreträdare och beslutsfattare att diskutera hur samspelet med ungdomskulturerna kan förbättras och förstärka arbetet med Kulturhuvudstadsåret. Men den officiella Umeå-representationen förutom kulturchef och kulturverkets Lars Cuzner var mycket tunn. Synd. Hoppas att det kan bli en andra sån här dag som en uppföljning och dialog mellan det "etablerade" samhället och ungdomskulturerna. Det borde rimligen vara intressant att mer aktivt integrera ungdomars nyfikenhet och kreativitet i samhällsutvecklingen. Återkommer om detta senare under veckan, när jag smält all den intressanta information, åsikter och insikter som kom fram under dagen.
På återseende
Torbjörn Johansson
Innovation Impact
Vad är .... vad är inte ........
Dylan raden "..let me forget about today until tomorrow" kom osökt i går kväll (söndag) när jag läst igenom ett antal blogginlägg och en artikel jag skrev i VK:s serie 2004 om "Umeå, kulturen och framtiden" och satt och undrade över hur jag skulle inleda mitt första blogginlägg på kulturhuvudstadswebben, min första bloggaktivitet överhuvudtaget. Så jag tog av glasögonen, gick och la mig för att ta itu med skrivandet i morgon, som nu kommit. Dylan finns i iPodens hörlurar "Thunder on the Mountain" från senaste skivan Modern Times. Han har envist gått sin egen väg genom hyllningar och utskällningar och värnat sin integritet. Så vad är då Dylan? En poet, sångare, musiker, författare eller kanske en kulturperson ..... han är i alla fall en mästare på tunga one-liners.
Vem är då jag? Jag heter Torbjörn Johansson och jag gillar att fiska öring i fjällen, gädda i havet och att med hjälp av nät fånga sik eller data samt att lyssna på eller spela musik, företrädesvis Dylan. Ett annat perspektiv är att jag har hållit på med matematik, datorer, IT, VR och kultur i olika former på Umeå universitet, Interactive Institute och numera i det delägda företaget Innovation Impact. Jag var med och startade VRlab på universitetet och startade HUMlab och båda dessa lab sysslade bl a med att använda datorer och informationsteknik på nya interaktiva sätt i kultursammanhang, vilket är något som genomsyrar min vardag sedan dess.
De första trevande försöken att få ihop det här inlägget började med "Vad är Kultur?" tills jag insåg att det inte var särskilt orginellt och inte heller särskilt lätt att svara på så då vände jag på det , "Vad är inte kultur?" och kom på att antingen är det så enkelt att allt vi människor håller på med är kultur eller kulturrelaterat eller så är det lika svårt som den första frågan. Hur det än är så finns det vissa saker som med automatik hos alla definieras som kultur, t ex opera, teater, konst, folkmusik, poesi. Hur är det med rockmusik ....nja många vill nog kalla det populärkultur, film - beror på om det är Ingmar Bergman eller motsvarande, då är det kultur annars populärkultur. TV, dokusåpor, datorspel, skateboard, grafitti, Apberget får nog också alla ett kategoriserande ord som ungdomskultur, populärkultur, nätkultur vad nu det är. Jag tycker intensivt illa om dokusåpor men någon form av kultur är det väl eller...?
Det finns en mängd "kulturer" eller "subkulturer", som populärkultur, ungdomskultur, digital kultur, nätkultur, mångkultur, m fl där vissa anses "finare" än andra och är etablerade i samhället och får en större plats än andra. Hur lång tid tar det t ex för en ungdomskultur att bli kultur?
Om jag tar skatekulturen som exempel. Den har funnit sedan 50-talet och är inne på vad man kallar 4:e vågen och har ett stort antal utövare men den räknas fortfarande till ungdomskulturen. En kompis till mig definierade det som "hoppa omkring med en bräda i för stora byxor och lyssna på barnslig tramsig popmusik, ....". Jag fick tillfälle att fördjupa mina insikter om skatekultur genom medverkan i EU-Mål 1 projektet skatekultur.nu som körts på Bildmuseet sedan början på juni och avslutas i september med bl a en minifilmfestival den 25 september. Inom ramen skatekultur finns konstnärer, musiker, entreprenörer och affärsmän, grafittikonstnärer mm alla förenade genom ett starkt intresse för skating, men i övrigt inrymmande ett stort antal olika individintressen, inklusive olika musiksmak och byxor ;-). Varför har den inte vuxit upp till kultur? Detsamma gäller många andra sk ungdomskulturer. Det kanske finns inbyggt på nåt sätt att livaktiga ungdomskulturer inte vill "växa" upp och bli alltför etablerade. Det spelar kanske ingen större roll bara ungdomskulturen tas på allvar i samhället och finns med i diskussioner om samhällsutveckling i en dialog med politiker och beslutsfattare. Båda parter vinner på det.
Kultur och teknik då.... Det händer mycket och snabbt och n ya "kulturuttryck" och interaktiva tekniker avlöser varandra, YouTube, Flickr, Facebook, MySpace, Google Earth, Google Maps, Second Life ....... men hur mycket är egentligen nytt mer än tekniken? Ta Second Life, en tredimensionell social mötesplats på internet, den just nu snabbast växande nätgemenskapen och antalet individer som valt att där leva ett "andra liv" närmar sig 7 miljoner. Kan man leva två liv????
Om ni funderar på ert håll så funderar jag på mitt håll och återkommer i morgon med en ny "hjärndump" , förhoppningsvis mer strukturerad.
Vad är då blogg, ett nytt kulturfenomen? - en korsning mellan en ny form av bikt, exhibitionism och journalism. Wikipedia säger , vilket ni förstås vet, kortform av weblog web + log, är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade, så att de senaste inläggen alltid är högst upp. Torrt och neutralt!
Ses i morrn
Torbjörn Johansson
Innovation Impact
Vet inte om nån läst min blogg i veckan...
Jag tackar i alla fall för förtroendet och öppnar dörrar åt alla håll för samarbeten. Med mig som sångerska och musiker. Tyckare eller kantor. Körledare eller musikproducent. Låtskriverska eller förkyld kvinna i Umeå.
Jag tycker om att tycka. Så det här har varit en rolig vecka.
Vi syns och hörs!
/Elin
Att lära av kreativa inlandsbor
Det som jag tycker varit genomgående drag är att man jobbat med naturen istället för mot. Medan Umeå snickrar på ett äventyrsbad under tak, som faktiskt redan finns på så många orter, däribland Holmsund nån mil utanför Umeå, gör de kreativa inlandsborna tvärtom.
Man marknadsför snö och kyla till människor från hela världen. I Arvidsjaur fick vi berättat hur deras utländska gäster vid en tur med dyra skotrar egentligen var mest fascinerade över att koka kaffe direkt på elden. Vid andra besök vid toppmoderna hotell i vårt norrländska inland utnyttjar man isen och snön och kylan till biltester. För att inte tala om Borgafjäll eller Kittelfjäll eller de andra fjällorterna där man insett vilken otrolig rikedom naturen har att erbjuda. Älgfarmarna är ytterligare ett exempel, eller den fantastiska mannen som fått idén om "Stoorn" - en jätteälg som ska byggas mitt i ingenstans med restaurang och konferensanläggning i magen.
Umeå har några såna idéer. Isskulpturerna är en sån. Ljusfestivalen som var förra året är en annan. Min tanke är att man kan jobba vidare på samma bana. Vad har vi i Umeå som inte finns i övriga världen?
Hur kan vi nyttja och utveckla den rikedomen?
Vännästanken, med att hitta ett stort stenbrott och göra det till en konsertlokal går helt i linje med mitt tänk.
Umeå är en vacker stad (enligt mitt skivbolag även känd för sina många korvförsäljare, han påstår att ingen annan stad har så många korvförsäljare per kvadratmeter) med otrolig kompetens och potential. Men, jag tror att vi hela tiden får vara noga med att inte hamna i ett "wannabe-Stockholm" läge. Eller nån annan stad. Umeå kan aldrig bli Stockholm, försöker vi blir det bara patetiskt. Däremot kan Umeå utveckla Umeå.
Lina, Dolly och jag
Fick biljetter till Dollys konsert i julklapp. Hon har så fantastisk röst, underbara sånger och är en helt otrolig artist. Hon fick på nåt vis hela Globen att kännas som ett vardagsrum. Eller möjligtvis ett litet bönhus. Personlig. Närvarande. Stolt. Med båda fötterna på jorden. Hon gjorde mig lycklig och säker på hur viktigt det är med musik?
Lina Sandell (som skrivit texten till Tryggare kan ingen vara och Blott en dag och ett tusental andra vackra sånger) återvänder jag till. Ofta. Som när jag nu sitter och gruvar mig för veckostädningen. Lina tyckte inte heller om den typen av "göromål" hon har till och med skrivit en dikt om hur tråkigt hon tyckte det var:
"Vad världen dock är tråkig
med alla dess besvär!
Och vad jag själv är pjåkig
Och lite rolig där.
Att här vid bordet sitta
och så förtvivlat sy
Och blott på nålen titta
Vad gruvligt huvudbry."
Tack för det Lina!
Om du hade fogat dig i mallen för hur kvinnor av din tid skulle vara hade vi inte haft dina sånger nu?
Lina och Dolly får med sättet att välja i sina liv och sin musik vara inspiration för mig, en ung kvinna i 2000-talet!
Om jag var kommunalpolitiker i Umeå så skulle jag...
Lina Sandell skrev i en sång "Gör det lilla du kan..." och det här är nåt litet som Umeå kommun skulle kunna göra. Umeå kan mycket mer, men det är ju i alla fall en början!
Läs mer om Fairtradecity här: http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/403.htm.
...Prioritera barnen i första hand i Kommunala musikskolan.
Vad har hänt? Jag blir helt blå när jag tänker på att kommunala musikskolan går ut och erbjuder vuxna musikundervisning och barnen får stå på kö år efter år. Jag möter barn som är så sugna att få lära sig ett instrument, men efter flera år i kö, så mattas intresset. Om inte kommunala musikskolan finns till för barnen blir musik en klassfråga - De som har föräldrar som har råd att betala privatlektioner får lära sig att spela... För vuxna som vill lära sig spela finns ett gäng studieförbund med statligt stöd. Vet inte vem som tog beslutet, men jag hoppas det finns nån vettig förklaring som inte jag kann se...
...Löst E4 proppen.
Det är inte klokt att det inte funkar! Fattar ingenting...
...Inte köpt in den stående mannen för många hundra tusen, de pengarna kunde räckt till en massa lektioner i kommunala musikskolan om det är pengar det handlar om.
...Fixat så förbindelserna med Wasa blir stabila och pålitliga. Tänk, det ligger en stor stad där på andra sidan vattnet, vilka möjligheter? kulturellt, affärsmässigt, kommunalt ja på alla plan. Men, när det som nu kostar som en billig charter och man inte kan lita på att båten går kan ingen börja bygga nåt.
...Styrt upp lönerna för personliga assistenter.
15500kr i ingångslön. Ett skämt?
...Fått igång gröndieseltillverkningen i länet.
När jag hälsade på er i valstugan sa ni i miljöpartiet att det fanns såna planer, har inte hört nåt om det sen dess? Bor man i Norrland och är yrkesverksam musiker så måste man åka bil. En massa bil. Man måste dessutom ha en bli som orkar dra tungt. Är man då musiker så har man inte pengar att köpa en ny bil. Därför skulle jag vilja köra min bil på gröndiesel.
Jag skulle nog faktiskt vilja vara kommunalpolitiker. Men, tyvärr har jag inte hittat nåt parti som passar. Och, ska jag dessutom starta ett nytt parti så blir det ett stort projekt? nåväl... var sak har sin tid...
Att äta ära
Men, jag kan ifrågasätta tänket lite? Många anser att kultur ska vara gratis. Musik ska vara gratis. Vi går på gratiskonserter och laddar ner de skivor vi vill ha. "Det anses vara en ära att få spela hos oss" som en arrangör så fint uttryckte det i ett mejl för några veckor sen. Det innebär att jag måste jobba gratis. Och äran smakar iockförsig gott men mättar dåligt, och är inte bra att betala hyran med heller. Ibland kan arrangören hittat en sponsor som betalar kalaset och det tycker jag är en bra lösning.
Med mitt partyband Full Tank får vi betalt. Nån tycker att vi är dyra. Men, en åkargrabb som jag träffade nånstans i Norrlands inland räknade snabbt ut min timlön och tyckte att det var katastrof?
Jag har försökt att få ihop det genom att jobba mera med "vanliga" jobb. Det går. Jag har en väldigt hög nivå på vad jag orkar. Men, det blir på bekostnad av allt annat. För, det kan faktiskt vara roligt att ibland ha tid att träffa en kompis. Eller bara ha en slapparkväll? Med tre-fyra spelningar i veckan eller som i höstas när jag producerade min skiva, spelade med partybandet och jobbade 82% så är det en omöjlighet. Rent ekonomiskt blir det en förutsättning om jag inte får betalt för min skiva eller mina spelningar. Du får din kultur gratis? och tyvärr är jag väl så korkad att jag kommer att fortsätta försöka få allt att gå ihop...
Körsång ? En räddning för folkhälsan och glesbygden
Visste du att undersökningar visat att en grupp som fick sjunga i kör en gång i veckan fick lika positiva effekter som en grupp som gympande samma tid?
Nu tycker jag egentligen inte om att ställa dessa bra saker emot varandra, då min åsikt är att man behöver både ock för att må bra. Men, tänk vilka konsekvenser det skulle kunna få? Träningspeng? körpeng? friskvårdstimme? körtimme? Kul!
Det finns också en undersökning som visar att ?den indikator som visade störst samband med en bättre utveckling för en viss glesbygd var faktiskt en hög andel körsångare? (Wolfgang Pichler VK Dec 05). Som körledare och sångerska kan jag känna mig lite jävig i frågan. Men? det är en spännande tanke?
Elin och fin Fulkultur
Jag håller på med fin fulkultur. Jag spelar rock?n?roll på krogarna, släpper en skiva som spelas på P4 och tvekar inte en sekund att för hundrade gången spela Blott en dag om det önskas. Fin fulkultur. Inget jag lär få några statliga bidrag till. Däremot lyckan över att få rocka mig svettig med grabbarna och en sjungande publik, människor som trallar med och blir glada av min skiva och sorgehus som får den begravning de önskat. För mig är det den finaste av kulturer och den kultur som jag brinner för!
Designelever söker åsikter!
Vi är tre elever som studerar på Designhögskolan och håller på med ett projekt i samarbete med Umeå kommun.
Vi vill nu få en chans att berätta lite om vad vi har gjort och skulle uppskatta era synpunkter om hur ni skulle använda er av denna tjänst m.m. Alla åsikter är välkomna!
Projektet är samankopplat med Umeå som kulturhuvudstad 2014 och ska vara realiserbart 2010. Syftet är att synliggöra kulturutbudet i Umeå samt göra det mer tillgängligt för Umeås besökare och invånare. Genom våra undersökningar har vi sett att det idag finns mycket kultur att erbjuda i Umeå, problemet är att informationskanalerna är många och utspridda. Därför vill vi försöka samla dem till ett gemensamt forum (sport, dans, konst, friluftsliv, arkitektur, teater mm.). Forumet går ut på att lätt ge och få information om vad Umeå har att erbjuda.
Konceptet bygger på att skapa kulturstationer som ska vara tillgängliga centralt i Umeås olika stadsdelar. Vid kulturstationerna samt via Internet når användaren kulturkompassens hemsida som erbjuder information om vad som händer i Umeå. Aktiviteter kan både sökas efter olika utbudskategorier samt i ett kalendarium. Konceptet innefattar också riktlinjer och förslag om marknadsföring då vi anser att det är en så grundläggande faktor för att tjänsten ska nå ut till Umeås medborgare för att börja användas.
Vi skirver snart igen och berättar mer!