.... what´s real and what is not...


Kultur och teknik, ja .... Det händer mycket och snabbt i den "virtuella kulturvärlden", nya communities växer upp med olika inriktningar, den digitala kulturen utvecklas, interaktiva virtuella världar växer upp och befolkas snabbt och man talar om virtuella liv och verkliga liv ....... hmmm...


Det här med verkligt och virtuellt är fascinerande, var slutar det ena och var börjar det andra? Finns någon tydlig gräns? Om man arbetar i en virtuell miljö gör man nåt verkligt då eller  ... vad är på riktigt? Står verkligt och virtuellt i ett motsatsförållande till varandra? Wikipedia och ordböcker säger ...."Virtuell är en motsats till fysisk, och avser ett ting som inte existerar i den fysiska världen. Används om figurer och dokument lagrade på datorer. en hypotetisk konstruktion av något. En teoretiskt antagen form av existens". Lite luddigt och halvsnårigt som lämnar stort utrymme för egna tolkningar. Det används också vårdslöst och utan precision av många och i många sammanhang.


image284

En virtuell miljö är förstås verklig i den meningen att den finns och kan upplevas så länge datorer och andra system som producerar den är påslagna. I såna 3D-miljöer kan t ex en kirurg (fysisk) träna ett komplicerat operativt ingrepp på en virtuell patient, där skalpellens snitt känns verkligt med rätt motstånd när den skär genom hud och muskler. Denna träning är ju verklig och ger (förhoppningsvis) en bestående verklig kunskap, som gör senare ingrepp på verkliga patienter mindre riskfyllt. Dvs kirurgen genomför verklig träning i den virtuella miljön, som inte längre finns när datorn slås av, men den finns i verkligheten igen när systemet slås på. Den här typen av system efterliknar, "härmar" verkligheten och kallas för simulatorer. Det finns simulatorer för att träna att köra skogsskördare, stora hamnkranar m fl komplicerade fordonssystem (Oryx Simulations), det finns också system för att uppleva hur det känns att ha haft en stroke och andra åkommor - empatissimulatorer (VRlab Umeå universitet), det finns simulatorer för att uppleva andra kulturer - kultursimulatorer, i form av blandade virtuella 3D-miljöer och verkliga miljöer, befolkade med verkliga människor och "virtuella människor" sk avatarer.


Både Oryx Simulations, som är ett Umeåföretag om ni inte visste det, och VRlab ligger i den absoluta internationella frontlinjen inom sina områden. Vi har också i Umeå åstadkommit en del uppseendeväckande saker inom kulturområdet vad gäller internetbaserad teater i en blandad verklig och virtuell miljö, med medverkande i realtid från St Petersburg, Umeå, Köpenhamn, Chicago, Buffalo, Barcelona. Kulturaktiviteterna i St Petersburg 2003 och Barcelona 2004, genomfördes av Interactive Institutes Umeå studio, i samarbete med Oryx och VRlab (Umeå 3D-konsortium) samt Profilteatern. Den här typen av kulturaktiviteter och många andra har nu fått helt andra förutsättningar att utföras och genomföras med hjälp av 3D-plattformar som Google Earth.


Samarbetet inom 3D-konsortiet går nu vidare i CINS regi där jag arbetar med att undersöka förutsättningarna för utveckla nuvarande representation av Umeå i Google Earth till en attraktiv stadsarena med hjälp av 3D-teknik  samt att visa på möjligheterna till olika typer av kommersiell, kulturell, kommunal och individuell verksamhet i en sådan miljö - Umeå City Arena. Jag kommer att berätta om det i nästa blogginlägg.


Virtuella världar var det ja ..... sådana har funnits under lång tid på Internet. Världar och miljöer där individer över nätet kunnat interagera via sina avatarer och kommunicera via text och enkla gester och på senare tid med direkt röstkommunikation, världar som Active Worlds, Dreamville, Habbo Hotel, The Palace, Traveler m fl. Ur denna successiva tillväxt har den nu mest kända, mest hypade och mest avancerade Second Life vuxit fram. Second Life har fått mycket uppmärksamhet på senare tid bl a genom att Sverige upprättade en ambassad. IBM använder Second Life regelbundet för globala möten mm. Nya sätt att arbeta inom olika etablerade områden har vuxit fram och fler nyheter kommer. Men vad då, Second Life, ett andra liv????


Daniel Skog, doktorand på informatik beskriver det på detta sätt:

"Second life är inget annat liv .... Det är förstås fel att betrakta tillvaron i Second Life som ett annat liv än det vi redan lever. Visserligen finns en fysisk åtskillnad mellan aktiviteterna i en nätgemenskap och de jag utför i min fysiska miljö, men i praktiken finns rimligtvis endast en tillvaro som omfattar aktiviteter och upplevelser från olika sammanhang. Benämningen Second Life är således missledande och bidrar till den felaktiga föreställningen att livet på nätet levs någon annanstans än i verkligheten. .........Carl Bildt har bara ett liv För några dagar sedan invigdes den svenska ambassaden i Second Life. Vid invigningsceremonin fick utrikesminister Carl Bildt den grandiosa uppgiften att med hjälp av sin avatar klippa det röda snöret och förklara Second House of Sweden som invigt. Carl Bildt uttryckte lite skämtsamt att han hittills främst varit aktiv i sitt första liv, men att han nu skulle inträda i sitt andra liv. Han hade naturligtvis fel. Carl Bildt, liksom alla andra, har ju bara ett liv."


Igår körde vi den första Kulturentreprenörsdagen, ett EU-stött arrangemang genomfört av Bildmuset och Innovation Impact. En mycket intressant dag med inspirerande inlägg från kulturchefen Fredrik Lindegren och unga och mindre unga kulturentreprenörer som Kicki Fagerlund, Staffan Ling, Peter Arkhult, Maria Westin, Daniel Diaz och Kenneth Olausson. Ett gyllene tillfälle för politiker, kulturföreträdare och beslutsfattare att diskutera hur samspelet med ungdomskulturerna kan förbättras och förstärka arbetet med Kulturhuvudstadsåret. Men den officiella Umeå-representationen förutom kulturchef och kulturverkets Lars Cuzner var mycket tunn. Synd. Hoppas att det kan bli en andra sån här dag som en uppföljning och dialog mellan det "etablerade" samhället och ungdomskulturerna. Det borde rimligen vara intressant att mer aktivt integrera ungdomars nyfikenhet och kreativitet i samhällsutvecklingen. Återkommer om detta senare under veckan, när jag smält all den intressanta information, åsikter och insikter som kom fram under dagen.


På återseende


Torbjörn Johansson

Innovation Impact


Kommentarer
Postat av: Sveneric Roslin

Hej!
Jag arbetar med strokepatienter på en rehabiliteringsklinik i Borås. Jag har en fråga som kanske du kan svara på; vet du om det finns virituell miljö för träning av denna nerologiska skada? Vet du iså fall om någon som använder sig av denna möjlighet?
MVH Sveneric

2008-01-15 @ 13:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0