Körsång ? En räddning för folkhälsan och glesbygden

I går kväll körde vi igång Klabbölekören för den här terminen. Jag tycker om att leda kör och just startkvällen för en ny termin är alltid så full av förväntan!

Visste du att undersökningar visat att en grupp som fick sjunga i kör en gång i veckan fick lika positiva effekter som en grupp som gympande samma tid?
   Nu tycker jag egentligen inte om att ställa dessa bra saker emot varandra, då min åsikt är att man behöver både ock för att må bra. Men, tänk vilka konsekvenser det skulle kunna få? Träningspeng? körpeng? friskvårdstimme? körtimme? Kul!

Det finns också en undersökning som visar att ?den indikator som visade störst samband med en bättre utveckling för en viss glesbygd var faktiskt en hög andel körsångare? (Wolfgang Pichler VK Dec 05). Som körledare och sångerska kan jag känna mig lite jävig i frågan. Men? det är en spännande tanke?

Kommentarer
Postat av: KS

Jag har också hört om den jämförelsen, men den höga andelen körsångare är nog mer en effekt av att invånarna på såna orter är driftiga, handlingskraftiga och trevliga. De vill vra tillsammans och göra saker, vilket i sin tur leder till postiv utveckling på olika sätt.

2007-09-11 @ 20:06:30
Postat av: Åsa Sandström

Det är roligt med musik i alla former.
Jag jobbar just nu tillsamans med en grupp ungdomar med en mångkulturell festival, VISION 2007. Festivalen innehåller musik, dans, teater och konst. arbetet är helt ideellt och min förhoppning är att så många som möjligt ska vilja vara med och uppträda ändå. Så min fråga till dig, Elin, är om du tror att eran kör är intresserad av att sjunga lite på vår festival? 20:e oktober, Umeå folketshus

2007-09-12 @ 12:56:44
Postat av: Elin

KS- Tack för kommentaren. Det är roligt med driftiga bybor och roligt med byar där det finns framtidstro. Genom spelningar och jobb har jag fått besöka många såna ställen som man kommit tillbaks från uppfylld. Samtidigt har jag också sett den stolthet som en liten by kan ha över sin kör.
Åsa - Jag tar med mig frågan till kören och återkommer om några veckor med ett svar. Mejla kontaktuppgifter till mig: [email protected].
/Elin

2007-09-12 @ 23:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0