Arenautveckling på liv och död

Arenor händer nu .....snacka om utveckling och förändring 


Arenor har funnits sedan människorna reste sig upp på bakbenen. Romarrikets Forum var en tidig avancerad arena, en skådeplats för gladiatorspelen, dåtidens maktspel och "dokusåpor" som ofta ledde till döden för aktörerna, genom direkta misstag eller publikens dom, då: tummar upp eller tummar ner, idag: tummar på mobilers tangentbord, ett sms och exit för den utröstade.


image288

Vad är en arena idag? Har det hänt nåt? Ja massor.... det är inte längre sport och idrott som äger arenabegreppet, det finns nu inom kultur, handel, cyberspace mm. En arena har varit en sammanhållen fysisk plats eller byggnad men begreppet har successivt utvidgats till att omfatta på något sätt sammankopplade distribuerade platser, med evenemang som utspelar sig över större områden och även i en kombination av fysiska och digitala miljöer. Vissa arenor utvecklas numera för den virtuella 3D-miljön, t ex Umeå City Arena och den virtuella världsutställningen Virtual WorldExpo(VWE, www.the-expo.org/sweden) som är ett svenskt initiativ och ett uppdrag från den internationella världsutställningsorganisationen BIE. Vi deltar i utvecklingen i detta mycket spännade arenaprojekt där vi för närvarande diskuterar samarbete med Microsoft och Google och många andra. Projektet kommer att på ett nytt och interaktivt sätt exponera Sverige och svensk kultur.


En konkurrensavgörande faktor för alla arenor framöver kommer att vara hur man kan nyttja teknik för att förstärka upplevelsen för publik innan, under och efter ett besök. Publikens sammansättning förändras hela tiden och arenorna måste hänga med och tillgodose de olika behov som finns hos olika målgrupper. Ett idrottsevenemang blir hela TV-program med förspel, repriser, intervjuer, halvtidsunderhållning och analyser efter matcherna. Detta är kanske ett efterföljansvärt exempel för kultur? Nya drivkrafter för utveckling uppstår. Det är i detta steg som man förstår att det går att tjäna pengar på nya arenor om det finns en gemensam strategi i finansiering, design och management. Publiken sätts i centrum, man talar om arenor som reseanledning och att ett besök på arenan måste ge något som är bättre än hemma, dvs. bättre än att se evenemanget framför TV:n. De framgångsrika arenabyggen som har genomförts de senaste åren triggar ännu fler att försöka skapa nya arenor och mötesplatser. Det handlar inte bara om att skapa en arena för upplevelse och rekreation utan också om att genom nya och utvecklade arenor driva på utvecklingen. Nya bostadsområden, mer detaljhandel, mer fritidsaktiviteter och ett förbättrat transportsystem är några av de effekter som en ny arena kan få för en stad. Exempel på städer som har lyfts med hjälp av arenor är Baltimore, Denver, Cincinnati, Pittsburgh, Cardiff och Melbourne.


Med hjälp av ny teknik skapas gemensamma helhetslösningar i arenan baserade på besökarnas önskemål och intressen. En arena är en belastning utan en stor publik och publikens möjlighet till extraordinära upplevelser blir en konkurrensavgörande faktor. Det är därför ingen tvekan om att användardriven tjänste- och teknikutveckling blir av avgörande för hur väl man kommer att lyckas med utvecklingen av framtidens arenor oavsett om det är kultur, handel eller sport/idrott, men förresten sport och idrott är ju i högsta grad kultur


Nä nu måstejag slita mig från skrivandet och plocka upp arenajobbet igen.


På återhörande


Torbjörn Johansson

Innovation Impact


Kommentarer
Postat av: HiG

Problemet (för en del - tjusningen för andra) är att det krävs en hel del eget engagemang hos besökarna i dessa virtuella arenor. När vi ser på TV överlåter vi åt kanalerna att välja och producera underhållningen åt oss. Många kommer nog att fortsätta med slötittandet även om det ges nya möjligheter till interaktivitet.

2007-09-20 @ 20:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0