Lina, Dolly och jag

Jag har två stora kvinnliga idoler: Dolly Parton och Lina Sandell. Otroliga kvinnor. Smarta, talangfulla. Kvinnliga och produktiva.

Fick biljetter till Dollys konsert i julklapp. Hon har så fantastisk röst, underbara sånger och är en helt otrolig artist. Hon fick på nåt vis hela Globen att kännas som ett vardagsrum. Eller möjligtvis ett litet bönhus. Personlig. Närvarande. Stolt. Med båda fötterna på jorden. Hon gjorde mig lycklig och säker på hur viktigt det är med musik?

Lina Sandell (som skrivit texten till Tryggare kan ingen vara och Blott en dag och ett tusental andra vackra sånger) återvänder jag till. Ofta. Som när jag nu sitter och gruvar mig för veckostädningen. Lina tyckte inte heller om den typen av "göromål" hon har till och med skrivit en dikt om hur tråkigt hon tyckte det var:

"Vad världen dock är tråkig
med alla dess besvär!
Och vad jag själv är pjåkig
Och lite rolig där.

Att här vid bordet sitta
och så förtvivlat sy
Och blott på nålen titta
Vad gruvligt huvudbry."

Tack för det Lina!
Om du hade fogat dig i mallen för hur kvinnor av din tid skulle vara hade vi inte haft dina sånger nu?

Lina och Dolly får med sättet att välja i sina liv och sin musik vara inspiration för mig, en ung kvinna i 2000-talet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0