Masshysteri på Storsjöyran

Jo, jag är uppväxt i Östersund. Det är en bra liten stad i Jämtland. Men Umeå har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag har mina rötter här. Jag har haft mina somrar här.

Det finns ett levande musikliv i Umeå, bra spelställen och många eldsjälar och driftiga personer. Östersund har med några undantag alltid haft svårt att matcha det. Där finns förstås Storsjöyran, en festival som hittat sitt uttryck och som därför klarar sig bra oavsett hur det går för andra festivaler och musikbranschen i stort.

Storsjöyran 2009 hade lagom bra bokningar. Men när jag tänkte på det så var det, förutom redan nämnda Kolonivägen och hans kapell, bara Umeå-artister jag verkligen ville se. Deportees, Two white horses, Invasionen och Masshysteri. Ja, och vi kan räkna in Frida Hyvönen också i egenskap av västerbottning.

Med facit i hand så var det också de som gjorde de bästa spelningarna. Kanske är jag inte den mest subjektiva person som finns. Att se en livespelning för mig är att till hälften vila mot mina redan existerande föreställningar. Men ändå.

Masshysteri var en pärla i den sena julinatten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0