Virtuella världar

Virtuella världar såsom Second Life -  en sorts simulerad tredimensionell parallellverklighet –  blir allt populärare och används inte bara som en social mötesplats utan också för undervisning, forskning och konstutställningar.

Alldeles för ofta beskrivs virtuella världar som något som hör intimt samman med samtiden, digital teknik och en sorts kapitalistisk hype. Att det framför allt är något helt nytt. Begreppet virtuell kommer från latinets virtus och betyder ’duglighet’, ’förmåga’. Ofta används virtuell om företeelser som kan kopplas till det digitala med utgångspunkt i cybernetiken som växte fram under efterkrigstiden. Men att koppla virtuellt till det digitala enbart kritiseras ofta av forskare som hävdar att det före vår digitala tidsålder fanns virtualitet i form av målningar, fotografier, film, teve osv. Det finns sålunda, en lång förhistoria till det virtuella.

En tidig tanke om virtuell värld finns till exempel hos filosofen Platon i hans grottliknelse som kan betraktas som en av de äldsta beskrivningarna av virtuella världar i historien.

Ett annat exempel är väggmålningar från 60 f. Kr. som finns i Villa dei Misteri i Pompeji . Väggmålningarna avbildar inte enbart människor i naturlig storlek – i ett försök att skapa en realistisk återgivning (mimesis)  – här finns också en strävan efter att skapa illusion och immersion. En sorts nedsänkthet i bilderna. Rummens glödande röda bakgrund och marmorskiftningar innesluter betraktaren från alla sidor i ett försök att bryta ned gränsen mellan betraktaren och det betraktade –  att fysiskt försöka inkorporera betraktaren i bilden. Bilden söker inte återskapa illusionen av djup utan snarare skall betraktaren dras in i illusionen.

Att virtuella världar inte är något nytt per se är något som vi försökt förmedla när vi (HUMlab och Institutionen för kultur och medievetenskaper vid Umeå universitet) låtit studenter i museologi bygga sina utställningar i den virtuella världen Second Life.  Studenterna fick utforska vilka möjligheter virtuella världar har som museologisk plattform och det resulterade i fyra synnerligen intressanta utställningar som belyser och bearbetar teman som genus/sexualitet/funktionsnedsättning, social skiktning, plats/region/nation samt religion.




Det går fortfarande att besöka muselogernas utställningar i Second Life. Har ni en avatar går det bra att teleportera till: http://xrl.us/HUMlabSL

Om ni inte redan är aktiva i Second Life går det utmärkt att ladda ner programmet via www.secondlife.com och därefter söka på HUMlab.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0