Buller och ljud

Jag nämnde igår att jag skulle skriva mer om buller och ljud. Men först en stilla undran; varför kan inte människor hantera en motgång? På måndag morgon åkte jag med buss från Umeå, i Sundsvall var det tänkt att vi skulle byta till tåg. Detta tåg var inställt p g a banarbete. Samtalsämnet var givet. Alla var mer eller mindre upprörda. Hur kan det skötas så dåligt? Varför fick vi inte veta något? Tänk, vi blir minst 45 minuter försenade! Mest upprörd var en äldre man. Hans klagan hördes i hela bussen. Hans irritation var påtaglig redan när vi skulle lasta in vårt bagage; varför får inte jag tränga mig före? Du får vänta på din tur förklarade den tålmodige chauffören. När han efter en lång tid tog en paus i sin klagosång, berättade han för sin stolsgranne att han ledde utbildningar i krishantering. Inte den jag skulle vända mig till i en krissituation, med tanke på att han inte kunde hantera en försening på 45 minuter.

Nåväl, buller och ljud. Buller kan definieras som oönskat ljud. Många blir irriterade och störda av oönskat ljud. Insikten att vi kan göra något åt det är dock, enligt mig, för liten bland dem som har möjlighet att konkret påverka vår ljudmiljö. Detta var tydligt bland deltagarna och utställarna på mässan i Gävle. Att höja intresset för en mer varsam hantering av vår ljudmiljö är en stor pedagogisk utmaning. Genom att belysa problemet och föra samtal om våra gemensamma upplevelser kan vi tillsammans genomdriva en förändring. Jag vill verka för att vi alla ska värdesätta en sund ljudmiljö. Tysta zoner, ljudreservat, ljudvandringar, ljudetnologi, ljudforskning kanske är begrepp vi kan förvänta oss att höra mer om i framtiden. 
Kent Gustafsson Ljudbild, nu från Umeå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0