Hamnmagasinet - Ungdomens Hus

I går kväll hade vi höstpremiär för öppna verksamheten på Hamnmagasinet. Öppen verksamhet på hamnmagasinet innebär bla det här:



Nypremiären gick över förväntan och jag gick hem med ett leende på läpparna. Några tjejer som sydde i syateljén hade tusen idéer om hur man skulle kunna göra om därinne för att utnyttja rummet till max och göra det mer modernt; klippbord som man kan fälla ner från väggarna, skogarderober som tyghyllor, riktade spotlights i taket osv osv.. Vi skall ses nästa vecka och jag skall hjälpa dom starta igång projektet ”pimp the syateljé”. Pepp!!!

Jag jobbar alltså på Hamnmagasinet –Ungdomens Hus sen tre år tillbaka. Allt började med edgefestivalen 2005 där jag hade hand om syverkstan, gör-det-själv butik och en modevisning där oetablerade designers och synördar visade upp sina alster. Marie Adolfsson (som var chef för dåvarande galaxen) klev in och frågade om jag ville jobba extra i deras skapande verksamhet, och sen har det bara rullat på. Timtid blev halvtid blev deltid och nu är det heltid sen Januari 2007. Jag är handledare och samordnare för designverkstan, skapande workshops, husets marknadsföring, hemsidan, handledare åt unga arrangörer och på arrangemang. En radda av skitroliga arbetsuppgifter som passar min rastlösa själ perfekt. Men pricken över i är ju att träffa alla överpeppade, fina ungdomar med sina klockrena projektidéer och sprudlande energi, och sist men inte minst; mina sjukt proffsiga, kloka och underbara arbetskamrater!

Mitt nedslag i 2014 i denna blogg blir: Inget 2014 utan ett sjudande Ungdomens Hus! (Min personliga åsikt är: kommunal drift, långsiktighet och R E S U R S E R. Jag är övertygad om att Umeås långsiktiga vinster på att ha ett maffigt Ungdomens Hus är enorma) Beaktas bör att många av de som kommer vara unga kulturarbetare/kulturkonsumenter/kulturnördar 2014 är idag ungdomar. Ungdomens Hus är för många unga deras första kliv som kulturproducenter långt innan de vet att ordet ens existerar.
www.ungdomenshus.nu

/Gerda bakom en persienn bakom regnet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0