Norge och Kautokeino

Jag har ända sen förra årets Samisk vecka då Nils Gaup var här, velat visa filmen "Kautokeinoupproret", en film som hade premiär i hemlandet Norge den 18 januari. Då visades den på TIFF (Tromsös Int Filmfestival) där den gick upp samtidigt i fyra salonger, alla fullsatta! Sedan dess har den tydligen slagit publikrekord på norska biografer.

Då jag träffade Nils Gaup i juli på en samisk festival några timmars bussresa norr om Narvik, "Márkomeannu", så var han just klar med filmen. Han sa att han gärna ville visa filmen på Samisk vecka. Det har dock sett mörkt ut under hösten och vintern med de planerna, så för ca två veckor sen så gav jag upp min "darling". Tänkte att det går aldrig. Men se, ett sista försök visade sig vara lyckosamt!
Så nu är det klart, vi visar filmen i Umeå under Samisk vecka och jag pratar nu med Nils Gaup om det går att lösa tidsmässigt att han kommer också. Känns verkligen roligt och jag ser fram emot att se filmen.

image375




På tal om Márkomeannu. Det tog 10 timmar med tåg, drygt två timmar med buss och sen 20 minuter med bil rätt upp i fjällen. Sen återstod en halvtimmes klättring upp, upp, upp... Strålande sol och runt 26-27 grader varmt, med packning. Alldeles för mycket packning.
Gissa vilket tält som var mitt?


image373

      
Barnens lilla lektält med ett blåblommigt duschdraperi som regnskydd genererade många breda leenden kan jag säga. ;-)
När jag väl var uppe och tältet rest så såg jag att det varit värt besväret - utsikten var rent ut sagt överjordisk (sic!). Festivalen som sådan innehöll både bra och mindre bra akter, men det var ändå värdefullt att ha varit där.

Jag har tur, det är inte alla som får resa i jobbet!
Förra helgen var jag i Jokkmokk och gick på mängder med föreläsningar, utställningar och konserter. Åt renskav och potatismos på Samernas utbildningscentrums skolbespisning tre dagar i rad och sov på medhavd madrass i skolsal tillsammans med ett tiotal andra personer.
Till Umeå och Samisk vecka tar jag med Simon Issát Marainen med band som spelade där.

Om allt går i lås försöker jag också ta mig till Kautokeino till Påskhelgen där den största vinterfestivalen (i samiska sammanhang) går av stapeln. Där har de förutom teaterföreställningar, utställningar, filmfestival med drive-in för snöskotrar även "Sámi Grand Prix". Jag har i alla fall tingat en golvplats hos en väninna som bor däruppe nu...

Kvällens Gott & Blandat:
Hide and Seek - Imogen Heap
Gustu - Simon Marainen
Summer Overture och Requiem Overture - Clint Mansell
Fire Water - Fun Da Mental
I'm Yours - Jason Mraz
Genesis - Kimmo Pohjonen
The Island - Paul Brady
Liekkas - Sofia Jannok
Misty - Timi Yuro
Witchita Lineman - Maria McKee
Nieida - Ulla Pirttijärvi (sprillans ny!)

Och som alltid innan jag ska sova: Biejjiem Jih Askem - Frode Fjellheim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0