Idéer som hobby och yrke = Idé-alism

Så har jag då blivit bloggare, i alla fall under en vecka på kommunbloggen Umeå2014.  Jag heter Urban Bengtson, är umebo av födsel och ohejdad vana, om man säger så. Jag gillar "Björkarnas stad" och det ska bli kul att få berätta om idéer som utvecklar Umeå, inte invecklar som en del långbänkar kan göra.

Idéer är både hobby och yrke. Hobby i det ideella och yrke i näringsidkandet. Idé-alism kan sägas vara min ideologi. Detta utövar jag i enskilda firman UBBI-konsult. UBBI står Umeå Barnomsorgs- och Barnstuge- Idékonsult och associerar till ett smeknamn under skoltiden, Ubbe.

På hemsidan www.ubbi.se finns mer om idéerna, t ex "annorlunda" bordsidéer, dagisidéer för lokalmiljöer och sociala uppfinningar som är "mjuka" idéer med mer "tänknik" än teknik.

Till detta kommer ett samhällsengagemang under några decennier med frilansande i media, mest simning och barnomsorg/familjepolitik, fotograferande samt flitigt debatterande kring Umeås historia och framtid.

Just kopplingen vad som varit, till det som ska bli, är viktigt. Det är som yin och yang, som spara och slösa, som du och jag, dvs en dialog och en dialektik där motsatser ger spänning och utveckling. Som det sägs, man behöver veta var man kommer ifrån för att veta vart man ska.

Det innebär också att motsatsen till idéerna blir kritiken, där de förra gärna tas emot väl, men den senare - särskilt om den uppfattas negativ - inte alltid är så populär. Ändå är ju också nya idéer och uppfinningar kritik mot det bestående.

Detta senare märkte jag tydligt när jag kom på in- och utbuktade bordsidéer för drygt 10 år sedan och blev produktuppfinnare.

I bilderna här syns bordsuppfinningen som är Ekonomi (fler får plats på mindre utrymme), Ergonomi (bekvämare i inbuktningen och man når bättre) och Estetik (snyggt med svängda och varierade former). Sittbordet har fyra in- och utbuktningar. Ståbordets 3 + 3 konkava-konvexa form har en geometri likt hexagonens sex raka sidor och kan då pusslas ihop.

Fördelarna till trots och populära inom många områden, så "kastade man sig" inte över mig i möbel- och designbranschen och ville köpa min designinnovation. Snarare ville man hålla undan "kusinen från landet" som från dagisidéskapande gett sig in i inredningsbranschens värld.

Då lärde jag mig begreppet NIH, not invented here, ett slags näringslivets Jantelag. Men som idrottsmänniska inom simning och löpning, bl a långlöpning med maratonlopp, vet jag att det går att "komma i mål" genom uthållighet.

Om idéer som med uthållighet ger effekt - slår igenom och även ger lite lön för mödan - tänker jag skriva om på mina bloggar denna vecka. Meningen är att det ska hänga ihop med Umeås historia, nutid och framtid, ha med kultur att göra, plus helst vara dagsaktuellt.

Så du som läser bloggarna, kommentera gärna och kom med idéer. Och kritik där så behövs.


Kommentarer
Postat av: Tii

Ja, det är jättevanligt att VEM som säger något är viktigare än VAD de säger.

2007-10-29 @ 17:55:01
Postat av: Urban Bengtson

Håller med och för att få det att bli viktigare med VAD som sägs än av VEM, gäller det att fler säger VAD så kanske denna VEM börjar lyssna.

2007-10-29 @ 18:48:48
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/10256547

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0