Motström, sociala uppfinningar och idékultur

Motström
På torsdagens blogg om GenerationsMiljöHus med dagis/åldris kommenterade Åsa Sandström med bl a
om det finns någonting som jag verkligen, verkligen tycker illa om och irriterar mig på, så är det jantelagen. Ändå är det precis vad jag tänker när jag läser dina bloggar. (vem tror han att han är?) Är det inte märkligt? Jag tror att det kan bero på att du presenterar lite för mycket av det goda på samma plats...
och avslutar med...
är jantelagen en farlig motståndare, särskilt för en person som har så många idéer som du. Se till att du har många på din sida, så behöver du inte slösa onödig energi på människor som motarbetar dig.

Så sant som det är sagt och skrivet. Hade planeringsfolk och beslutsfattare samma insikt som ÅS, och kunde gå från analys till handling, då vore jantelagen inte så mycket att bry sig om. Dock verkligheten är mycket som ÅS beskriver och jag fick en gång påpekande av en chef om att jag med alla mina idéer och kritik inte kunde lyckas särskilt bra.

Det påståendet tände mig, jag for hem, skrev ner allt det som jag faktiskt påverkat, enskilt eller ihop med andra, och fick ihop en lång lista, ett 30-tal saker. Här är några av dessa:

  • Rökning bort ur Umeå simhall när den invigdes i december 1970.
    Rökning var planerat inne vid bassängen, vilket jag reagerade emot och sa ifrån vid en visning några veckor innan. Insändareaktioner från många följde och rökningsrätten togs bort.
  • Också pappa på babyfoto
    1976 vid vårt första barns födelse hade Västerbottens Folkblad börjat ta kort på bebisar och mammor, ej pappor. Jag lät BB-personal knäppa kort på barnet, mamma och pappa, som VF-fotografen fick, plus ett brev att i fortsättningen erbjuda pappor att vara med, vilket det blev.
  • Rökrum bort från BB i Umeå
    1982 vid yngsta sonens födelse upptäckte jag rökrum mitt emot babysalen. Knäppte kort och fick in insändare. Två dagar senare var rökrummet stängt.
  • Startade babysim i Umeå familjesimförening.
    1982 var vi tre f d tävlingssimmare i Umeå som inte kända varandra men via babysimkontakter i Kungälv (först med att starta babysim i Sverige) fick kontakt med varandra. Sagt och gjort, vi startade babysim, då i bassängen på Kolbäckens habilitering. I år fyllde familjesimföreningen 25 år och det känns alltid lika roligt att den lever vidare.
  • Föräldraförsäkring förlängd
    På 80-talet kom ett regeringsförslag om att korta tiden för att ta ut föräldradagar från 6 år till när barnet blev 3 år. Jag såg kvinnofällan, fick samtala med dåvarande socialministern Bengt Lindqvist (s) på besök här. Han höll med, spolade förslaget och förlängde tiden tills barnet blev 8 år. Nu har jag lanserat idén om att utöka tiden till 16 år, som ger möjlighet, särskilt kanske pappor, att korta arbetstiden under barnets tidiga tonår och hinna med varandra bättre.
  • Räddade kvar förskollärarutbildningen i Umeå
    Hörde på radion om ett utredningsförslag (80-talet) om att lägga ner förskollärarutbildningen i Umeå (arbetade som metodiklärare där). Agerade snabbt, fick veta att det inte var helt spikat. Kollade att Umeå hade bland högsta intagningspoängen, meddelade dåvarande regionstyrelsens ordförande Dan Brändström om nedläggningshotet liksom riksdags-folkpartipolitikern Rune Ångström, Lycksele. Båda reagerade genast och Umeå räddades. Uppsalas lades ner i stället (återuppstod så småningom).
Ovan är exempel på när man hamnar i motström, rökning tillåten, inga pappor på foto, kortad tid i föräldraförsäkring och hot om nedlagd utbildning. I motström, som är bättre uttryck än motvind, går det att se var källan är. Och lättare att göra något åt "motströmmen", dvs ändra till medströms.

Sociala uppfinningar snart medströms
Sociala uppfinningar, "mjuka idéer", mer "tänknik" än teknik, har länge haft både motvind och varit i motström. Nu börjar vinden mojna, allt fler pratar och skriver om mjuka värden och idéer för tjänstesektorn. Vi är många i Umeå som på olika sätt uppmärksammat tänknikens betydelse, med eller utan tekniken.
Flera företags- och innovationsorganisationer samt näringssidan i Umeå kommun har stöttat arbetet för att lyfta fram sociala uppfinningar och innovationer, som begrepp och innehåll. Tydligaste "medströmmen" är den riksdagsmotion nuvarande näringsministern Maud Olofsson (c) skrev i oppositionsställning 2004 om en centrumbildning i Umeå. Det senaste konkreta är att Vinnova, statens förlängda arm för innovationer, i år satsar pengar i projekt under rubriken "Tjänsteinnovationer".
Se mer om sociala uppfinningar på min hemsida www.ubbi.se.


Idékultur

I mitt svar till Åsa Sandström angående problemen med jantelagen sa jag att
Ett bra sätt att slippa jantelagen är att försöka strunta i den och jobba på. Idéerna på mina bloggar är att göra så. Och ditt svar är också ett sätt att minska jantelagens betydelse. Särskilt då det blir känt så här. Så vi blir nog allt fler, tror jag.

Det är också så en idékultur behöver vara för att lyckas bra, våga stå på sig; ungefär som Björn Borg som kom med dubbelfattad backhand i tennis och fick många "jantemänniskor" emot sig. Nu vet vi att han visste vad kan kunde, ville och sedan åstadkom, framgång för sin idé/metod/sociala innovation samt ära, berömmelse och pengar till sig.

Idékulturen är tillsammans med kritiskt förhållningssätt nog bland det viktigaste för att nå ut, in och fram. Min förhoppning är att mina bloggar bidrar till detta, på något sätt. Då kanske en byggsten är lagd för en idé som skulle ge idéer medström, en
"Idéakademi med syfte att lyfta idéer och idétänkande och bana väg för ett spännande yrke, Idéntreprenörer!"


Tack för mig, och vill någon nå mig är e-posten: [email protected]


Kommentarer
Postat av: King

Hur gör man då om man befinner sig i motström men ändå vill ändra på saker utan att skaffa sig ovänner och/eller utbrändhet?

2007-11-04 @ 16:11:43
Postat av: Urban Bengtson

Ingen lätt fråga att ge enkelt svar på.

Att kliva upp på stranden ett tag, se om det är fler som simmar motströms och försöka få kontakt med dessa, kan vara ett sätt. Plus att se var motströmmen kommer ifrån och nå källan där det inte strömmar lika starkt och mycket.

Det kan också vara idé att söka sig dit där medströmmar finns. Och komma tillbaka till sin "motström" starkare och tillsammans med flera som blivit ens vänner.

2007-11-04 @ 16:43:49
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/10453558

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0