Insändare om samer i lokaltidningarna

Jag vet inte hur många gånger jag under årens lopp har sett insändare i lokaltidningarna i Norr- och Västerbotten om renskötseln och om samer – nästan alltid i negativa ordalag. Innehållet har ofta handlat om renskötseln; det är för mycket renar, renarna gör så mycket skada, samerna får så mycket bidrag, osv. Trots att det finns så många sakfel i insändarna är det sällan någon same går i svaromål och ger sin bild av förhållandena. Hur kan det komma sig? Jag tror att många andra tänker som jag. Det finns inget slut på insändarna, så det är ingen mening att besvara en, för det kommer alltid fler med i stort sett samma innehåll. Jag har sett dem i lokaltidningarna så länge jag har läst tidningar och många insändare upplever jag som kränkande mot mig som same – så numera läser jag inte så många, för jag känner igen tugget.  Jag har ibland undrat om kvoten av sådana insändare snart inte är fylld. Vad betyder det för samerna som individer och grupp att varje dag riskera att mötas av en insändare i sin morgontidning, där samerna beskylls i svepande ordalag för än det ena och än det andra, ofta med betydande brister i faktauppgifterna? Jag menar i det långa loppet? Du kanske undrar om jag menar att alla insändare om samerna har samma nivå. Inte, men påfallande många, och egentligen är det inte så kul att betala prenumeration på tidningar, vars innehåll kan påverka min dag negativt – bara för att jag är same. Jag kanske måste göra någonting åt saken.


Kommentarer
Postat av: LK

Jag tror inte att insändarna skrivs av elakhet eller med syfte att kränka. Det är väl bara så att ett många människor har ett enögt och egoistiskt perspektiv.

2007-02-27 @ 13:31:27
Postat av: Ingrid Liljenäs

Angående alla de negativa kommentarerna kring samerna och deras näringsutövning har jag under årens lopp kunnat notera en ökning. Det hela tror jag hänger samman med att avstånden mellan utövarna av de areella näringarna och de som är involverade i de s k moderna/ postmoderna näringarna har ökat på olika sätt - inte bara fysiskt utan också socialt. Människorna lever i olika världar och de dagliga vardagskontakterna är mycket begränsade, d v s att leva sida vid sida som man gjorde under en gången tid. Det är verkligen synd att vi har en sådan samhällsutveckling, att de mentala avstånden mellan människor ökar i omfattning. Jag har kunnat förmärka att yngre människors kunskaper, exempelvis studenternas, om samernas liv och arbete är mycket begränsade. Det finns så många fördomar som i själva verket baserar sig på okunskaper. Det finns mycket tal om minoriteter idag i samhället, och då tänker man först och främst på olika invandrargrupper, men man talar inte så mycket om Sveriges inhemska minoritet och dess villkor, vilket jag finner att man borde göra i mycket större utsträckning. Hur skall man då råda bot på denna utbredda okunskap. Mitt förslag är att man redan på lågstadiet med koppling till samhällsstudier, historia, geografi, hembygden och andra ämnen introducerar kortare teman om samerna - arbete och liv samt olika konflikter som uppstår av en utbredd näring. Fördjupa dessa kunskaper sedan på högstadiet och gymnasiet! Låt det också bli ett naturligt inlägg också på universitetet i samhällsplanering, miljöstudier samt naturligtvis med koppling till de skogliga utbildningarna.
IL

2007-03-01 @ 10:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0