Helhetstänk och självklarhet

Kanske först ska presentera mig. Jag heter Nanny-Maja och är 19 år. Gick mediaprogrammet på midgårdsskolan och tog studenten förra året. Jag skulle nog kunna kalla mig en miljöfanatiker. Eller fanatiker är kanske fel ord. 

Fanatism (av lat. fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa eller politiska riktningar som driver sin sak utan några hänsyn till rationella argument. 

Nja kändes inte riktigt rätt och vad betyder egentligen "Pejorativ" ?

Pejorativ (adj) innebär att ett ord, uttryck eller tonfall, har en nedsättande eller klandrande karaktär. Ordet kommer troligtvis från latinets pejoratus, som betyder "göra sämre" eller "försämra". Det kan enligt SAOB eventuellt ursprungligen komma från sanskrit pádyate. Troligast är dock att pejoratus och pádyate kommer från samma indoeuropeiskaordstam

Nej jag är nog ingen miljöfanatiker. Jag är nog mer en miljövän, jag är orolig för vad vi håller på att göra med naturen, att metervis med snö och snöbollskrig kanske snart blott är ett fint minne från förr skrämmer mig. Stormar, översvämningar, torka och naturkaos. Naturen är i uppror och skulle behöva lite balsam och avslappnande ört te.

Det är det här jag tänkte skriva om i veckan. Miljö, medvetenhet, helhetstänkande, källsortering, snälla bananer, hänsynslöshet, företag, pengar, makt, goda gärningar, självklarhet, valmöjligheter, ansvarstagande, konsumtion och oss, vi människor som lever och härjar här i världen. Vi hittar på otyg och hyss samtidigt som vi pysslar om och ger kärlek. 

Vad har det här med kultur att göra frågar jag mig då?
- jo allt.

eftersom naturen är grunden till allt så måste det ju också beröra kulturen. Och i Umeås satsning att bli kulturhuvudstad så tror jag att det är otroligt viktigt att tänka på helheten. För vad spelar det för roll om vi bli kulturhuvudstad 2014 om vi ändå spolas bort när Östersjön kanske översvämmas år 2020. För att kunna vara en kreativ, livlig, intressant och nyskapande stad så tycker jag att hållbarhet är en grymt viktig del i detta. Varför inte nu på momangen brörja arbetet med att göra Umeå till en Fair trade city, lägga in miljö och hållbar utveckling som en grundkurs i skolan och bygga en ekologisk park av ön. Miljö och hållbar utveckling borde vara en självklarhet för alla människor i alla situationer. Det är faktiskt våra liv det handlar om. Naturen klarar sig alltid, den ändrar bara form, den bryr sig nog inte om det är istid, öken eller frodig grönska. Det är vi människor som får lida för de otyg vi ställer till med. Vi kan inte överleva istid eller mastodont torka.... 

Jag tänkte avsluta dagen med en text jag skrev på nyårsafton. Så återkommer jag imorgon igen med mer utförliga tankar och funderingar om allt detta.
__________
"Ute och går med syster och mor.
Solen värmer oss skönt i ryggen, träden speglas i den öppna älven och gruset skrapar torrt under våra små nätta skor. 
Gräset är grönt och jag har sett videkissar börjat knoppa.
Vi möter cyklande barn och tanter med bara, nakna,oklädda anklar.
De där frihetspirret som kallas vårkänslor börjar krypa runt i min kropp och luften påminner om en tidig vårdag.
Igårkväll föll varmt regn och luften var fuktig och ljum. Det fick naturen att dofta jord.
Det känns som att vi snart får börja gå barbent och med nakenfötter.
Fast det är något som inte känns riktigt rätt 

Dagarna är allt för korta för att det ska kunna vara vår. Det är hela 6 månader kvar tills mina fotsulor får förenas med varm asfalt och gröngräs igen. Om allt nu var och är som det borde och brukar.
Älven borde vara frusen, kall och vit.
Vi borde vara påbylsade med kläder och varma öronlapps mössor.
Barnens cyklar borde vara undanstoppade sedan länge tillbaka och länge framöver. Tanternas fötter och anklar borde vara omslutna av tjocka goa strumpor och benen klädda med minst 3 lager tyg.
Mina näshår borde frysa ihop i näsan när jag andas in riktigt djupt och jag saknar de små varmluftsmolnen som brukar bildas från våra andetag på grund av den kyliga luften.
Termometern borde åtminstone visa runt 10-15 minusgrader. (eller i alla fall någon enstaka minusgrad)
Den vita snön borde lysa upp med sin närvaro när mörkret faller..
 
...men här är nu bara totalt mörker och förvirrande plusgrader.

Jag tror det är något som inte riktigt står rätt till, för jag har just upplevt min första gröna nyårsafton, fylld av vårkänslor.
31 dec 2006. kl 13:14. +3 grader.
Den första och förhoppningsvis sista.

Vad är det egentligen vi håller på att ställa till med?"

_____________
Solen skiner idag, ta vara på den (kom dock ihåg att smörja in er och vara försiktig med den farliga strålningen, solen är nästan otäckt stark)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Trevligt att läsa en blogg från en person med vettiga åstikter och värderingar. Personligen tror jag inte att Östersjön kommer att svämmas över år 2020, men du har helt klart en poäng. Det är få saker som får ett värde om vi inte har en vettig naturmiljö omkring oss.Hur trevlig blir det när vi bara får uppleva bruna, söndertorkade sommrar istället för gröna, sköna, fyllda med fågelkvitter?
En bra miljö ingår i alla aspekter, hur man än vänder på saken.
Så varför inte lägga till ett ekologiskt hållbart samhälle till den nordiska dimensionen inför nästa års novelltävling.

2007-08-06 @ 13:31:36
Postat av: Maria

Jag tycker också att ren natur och miljö är en del av den nordiska dimensionen. Om du vill får du ju skriva om det i din novell, Åsa.

2007-08-07 @ 14:47:41
Postat av: Åsa

Om jag väljer att skriva en novell, så kan jag också välja att skriva om ett hållbart samhälle, oavsett om det ingår i den nordiska dimensionen eller inte. Det var inte det som var poängen. Det enda kravet, eller riktlinjen, om man så vill, är att novellerna ska innehålla någon tolkning på den nordiska dimensionen. Om man uttryckligen skulle lägga till ett önskemål om ekologisk hållbart samhälle, så skulle det bli någonting helt annat. eller blir uppgiften för svår då? eller komme inte tillräckligt många att tycka ett det är värt mödan i så fall? Ja, under sådana förutsättnigar skulle jag absolut skriva en novell om en ren miljö. i övrigt så är ju prispengarna motiverande i sig,och finns det ingen konkurens så.....

2007-08-08 @ 13:45:50
Postat av: Mikael Lönnback

Så mitt i livet som jag nu statistiskt är så vänder jag mig om för att se vem som går efter mig i livets värv undrande om det finns en chans att mina barnbarn får uppleva det jag fått, med djupsnön över knäa, glad blir jag att se att Du Nanny Maja går där med starka steg mot en framtid som du väljer att forma med ord och handling. Din bok "Vem fan bryr sig" och denna blogg är ett underbart meddelande till de som haltande undrar.
Stora kramar
Mikael

2007-08-08 @ 15:12:35
Postat av: A

Jag vill bara skicka ett stort tack till N-M som lyfter helheten på ett naturligt sätt inför ansökan för 2014. Jag hoppas att några som bestämmer ser förslagen om grundkurs i skola och utbildning samt om ekologisk park. Mycket bra förslag som direkt borde förverkligas. Din dikt var verkligen enormt bra! Den säger allt om hur fel det blivit (vårt eget gemensamma fel!)

2007-08-10 @ 11:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0