Autoban för 26 miljoner.

Det verkar som att vi gör autoban av gågatan. Mellan Kungspassaghuset och Ålens breder nu en kolsvart asfalterad motorvägsliknande väg ut sig. Jag tycker inte att det är en allt för vacker syn och jag hoppas verkligen att det ska mer där till (vilket jag tror eftersom vägen nu set ut som en half pipe). Jag har inte sett någon planering över hur gågatan ska byggas om men... jag inser precis nu när jag skriver detta att jag faktiskt kan gå in på Umeå kommuns hemsida och lära mig mer om "autobanbygget". 

"Nu börjar ombyggnaden av Gågatan mellan Vasagatan och Västra Esplanaden med början utanför Åhléns. Målsättningen är att hålla fritt vid fasaderna för att underlätta framkomligheten.
Ombyggnaden ska göras i två etapper och båda ska påbörjas under sommaren. En hel del stora maskiner kommer att arbeta bland annat med att gräva och transportera dit grus och sten. Från september till oktober kommer en asfaltbeläggning att läggas ovanpå och den ska ligga över vintern. Under våren/sommaren 2008 ska så finputsningen med t ex plattläggning utföras. Snöröjningen och sandning utförs som i vanlig ordning. Det innebär att mycket kommer att dras in i butikerna som får mer städning.Ett problem är var cyklarna ska parkeras. Det finns flera modeller för möjliga lösningar, både större uppvärmda och mindre men snyggare och mer lättplacerade alternativ.

Kostnaden som delas mellan Umeå kommun och fastighetsägarna är beräknad till 26 miljoner kronor. Umeå kommun står för större delen, cirka 20 miljoner kronor."

Vad skönt, den asfalterade svarta motorvägen ska bara ligga över vintern. Jag hoppas dock att vi får lite grönska och blomster in på torget.

 

 

Fick plötsligt bara slut på energi och tankar och därför så tror jag att jag avslutar här. Tänkte bara fälla en snabb kommentar om att värnplikten är fruktansvärt dåligt miljöanpassad. 

Ha det gott

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0