Tisdag i Stockholm

Uppe fem i morse, flyget kl 07, inne i Stockholm strax före 9. En fika på ett cafe i Kungsträdgården, styrelsemöte på MM kl10.00. Mötet var intressant, det är det alltid, en del funderingar om vem som blir ny kulturminister och om förutsättningarna för museet kommer att ändras. Vi fick en visning av de nya kontorslokalerna som just blivt färdigrenoverade och så avslutades allting med lunch. Mycket intressant och givande, trevliga människor i styrelsen.
 
Jag träffade Per Melander och Anna Lindman Barsk på Arlanda, dom som gör TV-programmet Existens. Jag tycker att programmet är jättebra, vi pratade en stund om det senaste programmet som handlade om religionsfrihet. Jag tycker att det är ett fascinerande ämne, alltså allt som hör till religion. Om man vet någonting, med säkerhet, t ex att jorden är rund. Om man då möter någon som påstår att den är platt så ids man ju inte strida alltför länge för sin sak, man vet ju att man har rätt och går förmodligen därifrån. Men om man TROR något, då är man beredd att gå i döden för sin tro! Påståendet JAG VET rör inte alls upp lika starka känslor som JAG TROR. Och det tycker jag är minst sagt intressant. Är det bara vetskapen om att vi ska dö som har skapat det här behovet hos - nästan - alla, åtminstone finns det i alla kulturer, att bygga upp en egen bild av något som inte går att bevisa och så tror man på det. Det är sånt man kan fundera på.

Nu ska jag se till att få lite middag, sedan ska jag träffa styrgruppen för 2014 på REX.

Vi hörs i morgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0