Måndag den 25/9

Denna dagen ett liv. Idag har vi intervjuat 11 aspiranter till vår halvtidstjänst. Det är jobbigt när man inte är van. Situationen är så ny, samtidigt som det är så viktigt att vi får in rätt person så är det så svårt att veta vilka frågor man ska ställa. Vi har beslutat att träffa de flesta som sökt, först ett kort möte och sedan ska vi fördjupa oss i ett mindre antal. Men det är bråttom, vi klarar oss inte utan.

Läste i DN i dag att Lund satsar 52 miljoner på att bli kulturhuvudstad och att Umeå satsar 15. Nu blir det väl inte självklart bättre bara för att man har mer pengar men nog såg skillnaden stor ut. Men det kan ju även vara till nackdel, man vill så mycket så man nästan förtar sig. Jag tror inte så mycket på att bygga upp något konstgjort, ungefär som en OS-stad med alla nya arenor som står tomma efteråt. Jag tror mera på att lyfta fram vad vi har, det är nog bättre än att försöka hitta på något smart som ska tilltala en jury. Då blir ju även själva resan till ett tillräckligt ändamål. Jag såg att Marit Andersson hade påpekat att vi har Norrlandsoperan och fria teatergrupper. Men bildkonsten då? Umedalen Skulptur är ett fantastiskt projekt inte minst därför att det är helt privatfinansierat. Och där har vi något unikt med Umeå, att det finns ett stort privat inslag i vårt kulturliv, det finns ingen annan stans. Vi har förutom skulpturparken flera privata gallerier som tillsammans med museerna ger umeborna tillgång till fler högkvalitativa konstutställningar varje  år än någon av de andra kandidatstäderna.

I kväll ska jag fortsätta med mitt renoveringsprojekt, jag kaklar på toan och i badrummet. Toan måste vara klar den 7/10, det ser ut att hålla. Sedan ska jag titta igenom några papper, jag är kallad till styrelsemöte på Moderna Museet i morgon och blir borta hela dagen. Och i morgon kväll är det någon sitting på REX med anledning av 2014. Vi hörs sent i morgon kväll.


Kommentarer
Postat av: Urho K

Jag läste att i Lunds satsning ingår att "bygga kulturell infrastruktur". Om man med det menar att bygga teatrar och sånt så lär man kanske inte få så vansinnigt mycket för pengarna. Den typen av projekt ingår inte i de särskilt avsatta pengarna för Umeås satsning, vad jag förstår.

2006-09-26 @ 07:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0