Betraktelser från ankdammen

Blev ingen blogg igår. Var i Stockholm hela dagen på möten, repetitioner och föreställningar. Fick möjligheten att se två fantastiska verk; genomdrag på Dansens Hus av Örjan Anderssons Ready to explode, som har premiär på torsdag. På kvällen premiär på Moderna Dansteatern med Petter Jacobsson & Thomas Caley och Paradise! 
Så jag önskar att vi kunde ta hit alla tankeväckande, omskakande, starka föreställningar så att alla Umebor fick möjligheten till dessa upplevelser! Men jag inser att Umeå är trots allt för litet och suckar uppgivet. Ett par timmar av dagen ägnas åt branschskvaller och min uppgivenhet vänds i triumf. När det gäller småstadsmentalitet och Jante lag-tänkande så leder Stockholm med hästlängder. Kanske handlar det om det där med att förstå att man endast är centrum i sin egen värld. I Stockholm tycks man tro att Stockholm också är centrum i alla andras världar, från Korpilombolo till Tokyo... Nåja, jag är orättvis och generaliserande. Men dagen får mig ändå att stolt utropa till mina kollegor i huvudstaden:

VÄLKOMNA TILL PERIFERIN, DÄR GILLAR VI VARANDRA!

vilket naturligtvis också är en generalisering...

Åsa Söderberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0