INSPIRATION!


Är det här en bild du associerar med inspiration?

Det här är gänget jag har hängt med idag och faktum är att nu är jag SÅ PEPP! Jag tänker att jag borde bli nedslagen av kostym-möten som det här, där det är stelt och formellt och bara mörka färger, men det funkar precis tvärtom. Jag blir så himla peppad! Istället för att sucka över strukturer jublar jag inombords när jag tänker på vilka möjligheter det finns att förändra, förbättra.

Det är lätt att döda kreativiteten genom kvävande rutiner; utan syre blir alla beslut svåra. Den samiska ungdomsorganisationen Sáminuorra pratar om att de samiska organisationerna skulle vinna på att hiva mötesformerna som de övertagit från storsamhället. De menar att de samiska organisationerna istället ska hitta (tillbaka till) sina egna organisationsformer.

Som jag ser det är kärnan i den deras tanke att kostym-konferenserna inte är det enda smarta sättet att möta på (om det är ett smart sätt alls?).
Och det är precis samma tanke som ligger bakom att jag imorgon drar iväg till Arkhangelsk för att testa ett annat mötessätt.
Jag är en av arrangörerna bakom reACTion - en teaterworkshop om fördomar. reACTion äger rum onsdag-söndag i ryska Arkhangelsk och samlar 50 unga från Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Workshopen arrangeras av Barents Regionala Ungdomsråd. Vi har i flera år arrangerat konferenser för unga för att träffas, nätverka och diskutera hur de vill samarbeta över gränserna. Men nu tusan får det vara.
Vi anser att vi unga har konfererat nog efter de vuxnas mallar och att vi inte behöver begränsa oss som dem. Istället mötar vi på inspirerande och kreativa sätt - och vill visa att vi kan få fram lika goda resultat men på ett roligare sätt.

Vi tjänar på att krypa ur kavajerna å dansa lös (fysiskt eller mentalt, välj själv) när vi träffas. Någon annan där ute som har tips på kreativa mötesformer?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0