MADE – en ren njutning!

För några veckor sedan insåg jag mitt fatala misstag – en stockholmsresa var inbokad helgen 8-10 maj. En trevlig resa i goda vänners lag förvisso, men varför under MADE?! Som tur var kunde jag njuta av några events på onsdag och torsdag, inklusive min egen premiär som dj (tack Lena, lysande clubproducent, för att du trodde på mig!)  – måste säga att jag hoppas att det inte var för sista gången. Att få stå i rampljuset och spela precis den musik som jag älskar var en fantastiskt upplevelse! Kanske vågar jag vara lite mer lössläppt nästa gång, som den kontrollfreak jag är hade jag låtlistan färdig flera dagar i förväg ...

Laurie Anderson lyssnade jag intensivt på för 20 år sedan – att få se denna formidabla artist live kändes faktiskt helt otippat, hur kul som helst och motsvarade alla förväntningar. En sådan intensitet och ett sådant lugn, som sagor framför lägerelden och ändå med en kritisk, omtumlande känsla och ton. Ett minne för livet. Och Örjan Andersson koreografi av två män och deras liv – när kroppen får gestalta det som inte orden kan uttrycka. Dansen berör mig alltid mer innerligt än teater, och ibland mer än "bara musik". Att dansen också har fått en permanent plats på Norrlandsoperan gör vårt operahus lite extra speciellt, mer öppet, mer experimentiellt, tänker jag.

Och visst hade väl också MADE en queer touch … med voguebalen som en lysande stjärna. Lyckliga Umeå som fått en festival som klarar att tänja på gränserna. Grämer mig över att jag inte var där och såg voguebalens vinnare krönas. Förhoppningsvis händer detta på nytt om ett år, lita på att jag ska vara hemma då! Fick i alla fall idag lyssna till Gustav Vasa kyrkans kammarkör när de framförde en mässa av Palestrina - underbart vackert! Att sex sångare kan skapa så mycket vacker klang tillsammans! Jag och ett trettiotal pensionärer i publiken, inget fel på dom men konstigt och lite trist är det att så få människor hittar till kyrkan som konsertlokal. Dessutom ofta ett mycket billigt nöje - idag gratis.

Så, slut på mitt första inlägg, mycket musiktänk blir det nog i veckan, varvat med feministiska tankar om politik och förändring kanske, vi får se vad som händer. Många nya erfarenheter just nu, dj, bloggare ...
och nu blev det just en ny dag, ny vecka, måndag med möte i Stockholm.

Tackar för bloggförtroende och återkommer senare
Malin Rönnblom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0