Grannens bebis blev Frida!

Lyssnar på Frida Hyvönens senaste platta. Det tog lite tid för mig att komma på hur bra hon är. Kanske för att hon ställer krav på aktiv lyssning. Det är inte direkt hissmusik hon gör.
Vi var faktiskt grannar i Robertsfors när jag växte upp! Hon är ju mycket yngre så jag minns bara att Lasse och Britta fick en bebis nån gång när jag var i tonåren. Hur som helst, vissa saker hon berättar om i sina låtar känner jag igen hur bra som helst. Det är nåt speciellt med att växa upp i ett litet samhälle. Eftersom det inte finns lika stort utbud som i stan får man själv hitta på saker att göra. Det kan vara bra för den egna initiativkraften och sätta fart på ens inre fantasiliv att känna sig sysslolös och långt bort från resten av världen.

Jag och mina kompisar startade tidigt ett rockband, typ 1977. Vi hade inga problem med att få replokal. Lennart Forsgren, legendarisk musiklärare i Robertsfors var generös och man åkte bara hem till honom och hämtade nycklarna till skolans musikhus. Häromveckan fick jag höra att några av mina första bandkompisar fortfarande håller på och spelar! Att så många bra musiker och band kommer från Robertsfors beror mycket på de fantastiska musiklärare som har jobbat där genom åren. Och tänk bara på musiksällskapets verksamhet, de har gjort massor av musikaluppsättningar ända sen 60-talet.

En höjdare för oss i Tung Gung (som vårat band hette) var när Kim Salander kom förbi och jammade med oss. Han kunde massa fräcka riff som vi snabbt lade in i vår då ganska tunna repertoar.
Tydligen bor han numera i USA och håller på med keramik. Ytterligare ett exempel på en Robertsforsare som längtat ut i världen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0