virtuellt

De senaste åren har jag återupptagit en gammal passion: dator- och tv-spel. Som barn nötte jag ut Nintendos 8-bitars kassetter dagar i ända, men sen kom musiken allt mer in i mitt liv och ett spelande ersattes av ett annat. För några år sen, under ett turnéstop hos en kompis med ett Playstation 2, insåg jag hur mycket jag saknade det. Suget efter tv-spelsunderhållning hade nog funnits latent hela tiden, så jag skaffade mig konsoll och speldator, och lirar när det finns tid över (vilket är bra mycket mer sällan än då jag var liten, småbarnsfar som man är).

 

Jag hade aldrig ens funderat på att göra egna spel, men av en händelse hörde jag talas om Metaplace, en webbaserad plattform i uppstartsskede. Upphovsmannen Raph Koster är en levande legend inom interaktiv underhålling, han låg bland annat bakom världens första MMORPG (”Massively Multiplayer Online Role Playing game”. Tänk World Of Warcraft) Ultima Online. 

 

I Metaplace skulle man kunna bygga sin egen virtuella värld, allt från enkla chat-rum till riktiga spel, med enkla verktyg. Jag blev antagen som betatestare och var fast direkt. Även om grafiken var i retrostil (inget 3D-stöd till exempel) och byggverktygen var relativt begränsade och ganska komplicerade då jag började så var det en så kraftfull plattform och känslan av att bygga något själv - trots att jag hade absolut noll kunskap i kodning och dylikt - som andra människor kan ta del av var oslagbar. Jag har sedan dess filat på olika ”världar”, bland annat spelet Virek Online, ett litet äventyrs/RPG-spel som samtidigt fungerar som ett slags promotion för Pettersson & Fredriksson (ni förstår när ni spelar det ;) ).

 

Nu är Metaplace långt gånget och kommer sannolikt att ”launcha” inom månader. Verktygen är intuitiva och tokenkla, men har stöd för kraftfulla script om man kan sånt. Man skapar och spelar direkt i webläsaren utan att behöva ladda ner nånting och framför allt: nyligen har deras i mina ögon starkaste säljargument att lanseras - nämligen möjligheten att inbädda sin värld i en annan websida ungefär som man kan göra med en Youtube-video! Än så länge måste man ändå registrera sig för att kunna spela, men gästlogins utlovas i framtiden. 

 

Förlåt mig för denna närmast reklamliknande post, men jag tycker verkligen att det är en fantastisk plattform och det kan banne mig vara nästa Youtube...eller i alla fall nästa Second Life. Metaplace börjar ha många användare, men än så länge är det ganska anglofierat. Svenskarna kan nog räknas på ena handens fingrar och det vore kul med sällskap. Så om ni är det minsta intresserade av virtuella världar eller online-spel, ta och registrera er - gratis - och bygg en värld du med!

 

För att testa mina världar och spel, klicka på bilderna eller länkarna nedan för att komma till min personliga blogg, där världarna är inbäddade! 

 

Virek Online

 
Mitt äventyrsspel/påskägg/bandreklam, där du utforskar en värld full av musik, lustiga karaktärer och monster. 

FolkNCoffée

En mötesplats och musikscen, här hölls Metaplace första live-konsert av Grace McDunnogh...tyvärr var det på amerikans kvällstid, så jag sussade sött...

FolkNCofee är en mötesplats och musikscen, här hölls Metaplace första live-konsert av Grace McDunnogh...tyvärr var det på amerikansk kvällstid, så jag sussade sött...

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0