Vad är kultur?

Hej! För någon vecka sedan fick jag förfrågan om jag ville vara med i denna stafett. Jag funderade ett tag innan jag tackade ja till detta hedersamma uppdrag. Kan jag tillföra något? Det vet inte jag förstås, det måste ligga i läsarens ögon. Tilläggas kan också att senaste stafetten jag var med i var ”Broarna runt” för så där 20 år sedan och där var insatsen rätt medioker. Om mig själv kan jag säga att jag heter Anna-Karin Jonsson Berg och arbetar som verksamhetschef på Umeå Ryttarförening. Jag har två döttrar samt en hjärtevän. I familjen räknar jag också mina fyra hundar. Just nu har vi ingen häst men det har jag haft under större delen av mitt liv. Jag kan också avslöja att veckan kommer att handla en hel del om hästar. Jag tycker inte att jag är så kulturell om jag får frågan, men jag gillar bl a konst, musik men min tid är ganska begränsad för att hinna med det enorma utbud som finns. Däremot så finner jag saker i min vardag som jag också tycker är kultur. Om man slår upp ordet kultur i NE så står det att betyder odling eller bildning. Ordet kultur kommer från latinets cultura av cultus, enligt wikipedia. Där kan man läsa mycket om ordet kultur och närbesläktade ord. Med en utbildning i bland annat mikrobiologi så är jag medveten om vad kultur är i den bemärkelsen. Gröna fingrar försöker jag också ha och där är det också viktigt med kulturen. Under denna vecka ska jag dock försöka skriva lite om andlig odling som också ordet kultur kan stå för. I min tolkning av andlig odling så är det viktigt att alla sinnen berörs och jag kommer därför att inrikta mig på ett sinne per dag. Min ena dotter tyckte att man kunde se det som kul tur eller kult ur vilket ökar begreppet ytterligare. Ska kultur vara kul eller är det tur att det finns? Är det kult?

Kommentarer
Postat av: AX

Tror både och..Tur att kultur finns och visst är det kul.

Postat av: Lisa B

Ser fram mot din vecka som bloggare. Är säker på att vi får en kul tur. :-))

2009-02-25 @ 13:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0