När använder man lukt i kulturbemärkelse?

Här måste jag erkänna att jag inte har en aning om man haft doftkonserter, mer än de man drabbas av i taxfreebutiker eller i de stora excklusiva varuhusen. Ibland kan det nästan vara svårt när jag går förbi butiker som säljer doftljus, olika aroma säljare att stänga ute doften. En gång när jag var på ett laboratorium (där tillverkar man doftsensationer ibland) hade vi besök av en person som skapade konstverk med hjälp av olika bakterier och sporer. Det var för att få olika färger när dessa förökade sig. De doftar olika också men det var nog inte målet. Det var ett elände att få labbet sporfritt efteråt kommer jag ihåg. Jag är en person som inte dricker kaffe, helt enkelt för att jag inte tycker att det smakar gott. Däremot tycker jag att det luktar fantastiskt aromatiskt och gott. Alla djur luktar olika och bland de djur som jag tycker doftar bäst är som tur var häst. Då menar jag själva hästen inte den illa luktande doft som kan finnas i dåligt ventilerade stall. Min farmor som jag pratade och diskuterade rätt mycket med när hon levde hon tyckte att det luktade gott när hon var ute och åkte släde till julottan och hästen "släppte väder"! Hon var en färgstark kvinna kan jag säga. Hästar använder sin nos till att lukta av varandra när de möts. Man kollar in läget lite. Om man rider i ett ridhus och det kommer in en främmande häst så känner "hemma" hästarna det direkt, för den nya luktar annorlunda. De luktar också på gödselhögar för att kolla vem som varit där tidigare. En av mina tidigare hästar han luktade alltid länge och väl på mitt hår när jag varit hos hårfrisörskan. Kan någon tipsa om något annat kulturellt som bygger på dofter så vill jag gärna ha tips. Jag kan ju utöka registret med mer än hästar.

Kommentarer
Postat av: AX

Jag har tänkt mycket på lukt. Jag är medveten om att jag bedömmer platser och människor via doften(bland annat). Vanilj=mamma, minns nog känslomässigt doften av vaniljbullar.

Tror vi människor använder doften mer än vi tror.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0