Leve Umeås biblioteksanställda!

Som långtidssjukskriven under återhämtning besöker jag ofta Umeås bibliotek.


De är utan tvekan de kulturella vattenhål jag uppskattar mest. Välsorterade när det gäller böcker, filmer, skivor, tidningar, tidskrifter, tillgång till datorer och nu senast även möjlighet att låna TV-spel. Generösa öppettider gör att jag kan slinka in nästan närhelst jag har vägarna förbi. Hyfsat fräscha lokaler med ombonade krypin bjuds man också.


Och allt detta är gratis för den enskilde besökaren, så länge man lämnar tillbaka sina lån i tid. Att sedan t ex kunna gå och lyssna på Göran Greider berätta om Dan Andersson för en tjuga, som på Grubbebiblioteket förra veckan är också en förmån.


Den största tillgången är dock de som jobbar på biblioteken, som gör nära nog varje biblioteksbesök till en liten vitamininjektion. I mina ögon är ni glada, nyfikna, intresserade, hjälpsamma och hjärtligt trevliga; Brita, Viktoria, Annika, Åsa, Vicky, Margareta, Ingrid, Jenny, Olle, Staffan, Hasse och alla ni vars namn jag inte känner.


För övrigt tycker jag vi ska värna om Stadsbibliotekets nuvarande placering och instämmer med en insändare i den frågan i dagens VK.



Jag gillar att läsa i alla väder!

(Foto: Susanna Melin)

Kommentarer
Postat av: Ola

Bibliotekets placering är ointressant om man inte först diskuterar vad det ska innehålla och vilken verksamhet man ska ha i framtiden. Det är helt tydligt att lokalerna inte är ändamålsenliga idag. För ett par månader sedan skulle det vara ett arrangemang med P-O Enquist på stadsbiblioteket, men det flyttades till Vasakyrkan därför att bibblans lokaler inte dög.

2009-02-09 @ 20:29:29
Postat av: Torbjörn Nilsson

Jag håller med om att innehållet är viktigt och så klart ska diskuteras och vägas in.

Vad är det för fel på Vasakyrkan? Finns en fullgod, tillräckligt stor lokal så nära är det väl utmärkt att samarbeta.

Så vitt jag förstår är huvudskälet till en flytt av Stadsbiblioteket att kommersiella krafter vill husera i lokalerna.

Jag vill värna om de offentliga, ickekommersiella rum och träffpunkter i centrala lägen.

2009-02-10 @ 12:20:10
URL: http://torgust.blogspot.com
Postat av: AX

Hänger också på biblan, mycket trevlig plats.

Postat av: Torbjörn Nilsson

Din fina och fullmatad hemsida är också trevlig att hänga på, AX!

2009-02-11 @ 12:48:37
URL: http://torgust.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0