Ny dag, ny arkitekthögskola

 

 

Idag slog Umeå Arkitekthögskola upp portarna för en ny kull laddade studenter som påbörjar sina liv som arkitekturinitierade. Den första Arkitektutbildningen gavs från början vid Kungliga Konstakademien på 1730-talet. Men 1876 inrättades institutionen vid Kungliga Tekniska Högskolan som grundades 1827 med dåvarande namnet Teknologiska Institutet. Det hade i sin tur en bakgrund i Christopher Polhems Mekaniska skolan från 1798. Inte sedan 1964 har en ny arkitekthögskola sett dagens ljus i Sverige.

 

 

Här ses bygget av ett nytt Konstnärligt campus

intill Konsthögskolans lokaler i det gamla träsliperiet

från 1909, som invigs under hösten 2010.

 

 

I Tullkammaren från 1901 finns de nuvarande lokalerna.

 

 

 

Det känns som igår, berusningen av att vara nyintagen på min drömutbildning, till arkitekt. Jag fick en plats vid KTH i Stockholm, där landets allra flesta arkitekter bor. Himlen var blå men bunkern var grå. Ett spännande brutalistiskt kolossliknande stycke grå betong, ganska olikt Peter Märklis kapell i La Congiunta, som med sin precisa behandling av ytstrukturen inte lämnat något åt slumpen.

Läs mer här: La Congiunta

Nu hör det till saken att även Arkitekturskolan vid KTH ska byta lokaler, från sitt bespottade hus till ny form på Campusområdet. Huset röstades senast 2006 fram som Stockholms allra fulaste. Och det var inte första gången!

 

Jag heter Erika Volpe, är arkitekt, skribent och denna veckan bloggare på Umeå 2014.  I Umeå har jag verkat sedan hösten 2006. Mitt liv i Umeå har utvecklats på ett intressant sätt genom plattformen Krenova, där härliga och kreativa människor möts och tar avstamp mot nya projekt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0