En konst att vara DJ

Har just kommit hem från en riktigt trevlig kväll på restaurang 2 våningar där det var karaokebar. Onsdagen var även en bra dag med riktigt bra väder och med över 10 plusgader i solen så känns det att sommaren börjar närma sig.

I gårdagens blogginlägg så kom jag in på den nya tekniken om hur den har sprängt gränser när det gäller kommunikation och digital underhållning och jag lovade att berätta om deejay-kulturen.

Jag är uppvuxen där man mixade med skivspelare man när den ena tog slut så startade man den andra och på så sätt kunde två låtar spelas samtidigt. Sedan kom cd-spelaren och speciella deejay-mixrar började utvecklas och vips så kunde två låtar mixas samma till en. Cd-vågen höll sig rätt så länge och lever fortfarande med nu i ny form och utförande.
Nu för tiden så försöker man efterlikna den gamla goda tidens skivspelade men i cd-form. Dessa spelare går under namnet "tabletop cd" och har funktioner som kan göra vem som helst galen. Här kan man spela både bakåt och framåt man kan framkalla "scratch" ljud vilket kan liknas när man drar en LP skiva fram och tillbaka på spelaren. Möjligheterna är oändliga det som sätter gränser är den så kallade dj´n som jag nog hellre skulle vilja kalla konstnär.

Den nya tekniken har även gett oss möjlighet att mixa musikvideos vilket gör att gästerna samtidigt som de dansar kan se sin favoritvideo på skärmar och samtidigt höra sin favoritlåt. När man arbetar med video så kallas man för videojockey även känt som vj.

Dragonens nattklubbar är den enda nattklubben i Umeå som använder sig just av denna teknik och önskas en visning av hur det går till så visar vi gärna! Jag hade så mycket att berätta men det blev tyvärr inte så mycket som jag hade tänkt mig. Som sagt önskar ni en visning så är det bara att kontakta mig så ordnar vi det!

Over and out.

Daniel Windseth
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0