Ricklundgården i Saxnäs



Jag har haft privilegiet att tillbringa några veckor i Saxnäs. Som ateljestipendium fick jag bo i paret Ricklunds gamla gård och måla i ateljen.
Jag hade när jag åkte upp med buss just varit i Stockholm och Jobbat på melodifestivalen några veckor.
Omställningen blev stor.
Snön låg på taket, 1,60 m djup, tyst, ingen trafik och första veckan var det snöblåst och alldeles mörkt.
Jag trodde jag blivit döv. Allt var vitt, helt vitt. Snö så långt ögat kunde nå.
Det tog några dagar att ställa om sig till miljön. Där fanns ingen service man annars är van vid.
Men så vackert, tankeväckande, lung och ro för själen.
Jag jobbade på datorn som fanns där, målade tavlor och pimplade röding. Att i blåsande snö få pipmla, äta sin medhavda matsäck och dricka varmt kaffe för att sedan gå hem och linda in sig i en varm filt och steka röding, det är oslagbart.Och så gick mina dagar.
En trevlig och hjälpsam vaktmästare gjorde inte saken sämre.
En kuriosa historia i det hela var att snödrivan utanför mitt fönster var så hög att jag inte såg någonting annat. Jag släckte då i ateljen och tände ljuset ute, sedan stod jag inne och målade av snödrivan.
Efter fem dagars målande var snödrivan bortskottat! men vad hade nu hänt? Jo, jag mötte den snälle vaktmästaren på morgonen som stolt berättade att han ville vara snäll och skotta bort all denna snö så att jag skulle se fjällen.
Snopet?
Nejdå, jag började måla fjäll istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0