Prolog

Jag heter Christo Burman och har denna vecka fått äran att föra den här bloggstafetten vidare mot nya, okända mål.

Min vardag består av Ingmar Bergman-forskning på institutionen för kultur- och medievetenskaper, en av de nyaste institutionerna vid Umeå universitet, men under de närmaste sju dagarna har jag tänkt att Umeå 2014-bloggen inte i huvudsak ska handla om mig, mitt jobb, min fritid och mina intressen - även om de naturligtvis kommer att genomlysa det mesta - utan istället om en del av de frågor som jag tror är viktiga att lufta nu när denna medelstora norrländska stad ska lämna in sin kulturhuvudstadsansökan och ta sikte mot Europa.


Efter lite googling har jag förstått att detta med att utse vissa städer till Europas kulturhuvudstad är ett relativt nytt påfund.

1985 gick startskottet och de första åren var det rätt givna europeiska metropoler som kom att stå i fokus: Aten, Florens, Amsterdam, Berlin, Paris. Att läsa den listan är som att lära sig den västerländska historien; från vaggan i antikens Grekland - till renässansens hemvist - till det 1600-tal då Amsterdam lär ha varit den rikaste staden i Europa - till Berlin och Paris som varit nyckelplatser för det mesta som hänt i Europa under de senaste seklen: revolutioner, världskrig, murbyggen och pånyttfödelser om vartannat.

Efter ett 1990-tal då kulturhuvudstadsfokus naturligt nog kom att hamna på huvudstäder som Madrid, Köpenhamn och Stockholm, kom ett millennieår när EU plötsligt gav en lång rad städer epitetet kulturhuvudstad och därefter har kulturhuvudstadsfokus alltmer rört sig bort från befintliga huvudstäder, allt för att även andra europeiska orter ska få möjlighet att visa upp och utveckla sitt kulturliv.

Men huvudstäder har nog inte gjort sitt riktigt än. Själv är jag född och uppvuxen i Estlands huvudstad Tallinn, som fått äran att vara Europas kulturhuvudstad 2011, och jag hoppas under veckan kunna dela med mig av ett och annat också från den horisonten.


Det brukar löna sig att planera och skapa en struktur för saker och ting. Därför har jag tänkt dela upp mitt bloggande temavis, och begränsa mig till ett tema per dag, preliminärt med följande ingångar:


Måndag     Historielöshet och stadsidentitet

Tisdag       En krympande stadskärna

Onsdag     Universitetsstad lyft av tredje uppgiften?

Torsdag     Festivalstad utan festivaler, kulturstad utan kultur?

Fredag       Filmstaden

Lördag       Vad hände med Björklöven?

Söndag      Umeås framtid - utopi eller dystopi?


Återkommer senare idag med mitt första "riktiga" inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0