Konkretisering av det upphovsrättsliga flummet

Jag är fullt medveten om att de tidigare texterna om upphovsrätt, experimentalism och dylikt var för långa att läsa för att de skulle väcka intresse hos någon. Frågan är om de inte även var för flummiga för någon som redan är insatt. Så de tilltalade helt enkelt inte någon annan än mig! (fast vad är egentligen bloggande om inte att generera självbekräftelse?)

Men, för att faktiskt ta och titta konkret på mina syften med inläggen: Det handlar, som borde ha framgått trots flummet, om IT. Problemet är hur abstrakt allt blir när man börjar prata om informationssamhället, den cybernetiska utvecklingen och så vidare. Att jämföra med historiska skildringar är närmast omöjliga och kan aldrig ge en helhetsbild.

Inom datavärlden (data som i information) går allt att representera med siffror. Information, vare sig det är text, film, musik, allt kombinerat eller ingetdera, så består det av ett tal. Man brukar säga att "det är ettor och nollor" och "datorspråk", men det ger en väldigt oerfaren förståelse för hur data faktiskt representeras. "Ettor och nollor" är det binära talsystemet - bas 2 - vilket är översättningsbart i t.ex. det decimala talsystemet - bas 10.

Nödvändig information man borde lära sig i skolan:
Exempel: Det decimala talet 3 (bas 10) representeras som "11". 4 (bas 10) representeras som "100". Detta lär man sig i grundskolan.

En "byte" är den vanligaste uppdelningen av data. Tecken vi skriver beskrivs (oftast) av en byte (8 bitar enligt ANSI ASCII-standarden), t.ex. A=65 ("01000001"), J=106 ("01101010"), .=46 ("00101110"), vilket betyder att texten "Aj." beskrivs "010000010110101000101110" (och inte 6510646, som vore något helt annat). "Aj." är alltså, i det här fallet, det decimala värdet 4287022. Med olika metoder/standarder att representera data blir det olika värden.

Detta lär man sig inte på datakunskapen ens i gymnasiet (då lär man sig väl ingenting?). Inte tillräckligt detaljerat i alla fall. Väldigt få universitetskurser ö.h.t. tar upp denna i informationssamhället grundläggande kunskap.

Slutligen: En algoritm är en matematisk funktion som använder ett eller flera tal och resulterar i ett annat tal som i slutänden når betraktaren - datoranvändaren.

Vidare kan man representera strukturerade dataströmmar som allt från musik till film och text och... ja, allt du kan göra genom en dator (även motordriven rörelse, kartor och färdvägar). Kort sagt, allt kan representeras med ett eller annat tal.

För att nu hålla mig kort och inte göra detta inlägg till något lika långt och irriterande inlägg som de tidigare vill jag avsluta med:
Förutsätt att en algoritm (läs ovan) använder ett tal och genererar ett musikaliskt stycke. Detta musikaliska stycke är i en specifik datortolkad form väldigt lik Britney Spears senaste hit-låt - bör Britney Spears anses ha upphovsrätt till detta giganorma tal? (med ~40 miljoner binära siffror, eller 5 megabyte som random MP3-fil är)

Om jag sedan kan applicera en annan algoritm på Britney Spears tal - eller kombinera det ursprungliga talet med något annat - för att generera något nytt som levereras till en datoranvändare, borde Britney Spears anses ha gett upphov till det nya talet? Bör den som upplever detta nya tal i någon form vara skyldig Britney Spears royalties?

Det är på den nivån det ligger. Det är därför upphovsrätt inom den digitala världen är så problematisk. Den finns inte.

Förresten, varje gång du applicerar algoritmer på tal så lämnas originalet (i och med den operationen) orört. Det skapas en kopia. Vill du veta mer om det så är det att läsa på om datorers minneshantering som gäller. Bara som en fotnot, så att säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0