Allmän uppmaning till kommande bloggare

Jag hade tänkt avsluta med ett par (säkert motsvarigheten till) kloka ord.

Men det viktigaste, snacka inte om att ni behöver pengar och lokaler hela jävla tiden (orkar inte leta fler länkar). Det är ofta ämnet från politiskt håll och även från många föreningar. Det finns redan tillräckligt mycket i omlopp. Kan man undsätta min personliga årsbudget (30 000kr - ja, 30kkr) som "övriga kostnader" så borde man tänka efter innan man kräver mer. Eller om man spenderar sin budget på oannonserade så-gott-som-interna föreningspartaj med hyrd lokal med alkoholförtäring och crap så kanske man förtjänar att inte bibehålla sin tron.

Problemet är att man inte är kostnadseffektiv nog. Innovativitet, samarbete, personligt engagemang och lidande, kreativitet, lidande. Var inte så jävla pretto och var inte så jävla komfortabla. Nog kan man äta pasta en månad eller fyra för att göra saker möjliga.

Jag vet att många som arbetar ideellt är vana med att klara sig på minimum - ni behöver inte ta åt er. Men kom ihåg att inte slappna av och bli för bekväma.

Är du dock en av de som får mer än minimi heltidslön för att "jobba med kultur" så har du inte ett dugg rätt att klaga på brist på pengar - ens inom din egen organisation. Du representerar förmodligen då inte någon som behöver bidra med en väsentlig del av egen inkomst på såväl mat som utrustning som

Jag medger att om man dock kommer från en slitmiljö och vet (kommer ihåg!) hela tiden i bakhuvudet hur det går till på riktigt så har man förmodligen rätt att unna sig en heltidslön och tid att slappna av. Det finns dock en hel del "kulturarbetare" i stan som bör skämmas om de försöker ta ens ett öre mer i bidrag för verksamheten eller personlig, kulturbekostad, lön. Förutsatt att det inte faktiskt ger exponentiella resultat - då gör man fortfarande gott.

Och ni "event-bolag" som finns där ute kan gå och ta er i röwen, för ni bidrar inte med ett piss i verkligheten.
Äntligen har jag fått igång mitt vanliga rant-jag igen.

Och nej, jag anser inte att Krenova och Kreator är ens värdiga att nämnas i min rant egentligen, men slänger in dem såhär i sista sekunden. "Kreator" uttalas inte ens som TROGDOR. I'll improve on your methods!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0