Med nya perspektiv

I mitt förra inlägg pratade jag om vikten att lyfta blicken och öppna upp för nya perspektiv, både ur ett personligt samt ur ett verksamhetsmässigt synfält. Här kommer jag nu att ge exempel på några av de ögonblick under min tid i Mexico som jag vet har förändrat mig och mitt synsätt.


Upplevelse: Under tre månader spelade jag fotboll i ett lokalt lag. Inför varje hemmamatch var det ett krav att laget samlades för att klippa planen, krita planen och sätta upp de båda  målnäten.


Förändrat synsätt: Jag kommer aldrig mer klaga på en vaktmästare som har gjort ett mindre bra jobb med att klippa en fotbollsplan hemma i Sverige.


Upplevelse: Att ha verksamhetschefer som älskar sin egen röst och låter den höras under 90 % av tiden under timslånga möten.


Förändrat synsätt: Nu kommer jag att tänka ännu mera er på att låta alla personer få komma till tals och få fram sina egna åsikter i mina framtida ledande befattningar.


Upplevelse: Här i Mexico har jag kommit in mer i att ta dagen lite mer som den kommer, att man inte alltid behöver vara fullinbokad till 100 % i sin kalender. Och det inte är hela världen att komma fem minuter sen till ett möte, om man bara har en bra anledning till förseningen.


Förändrat synsätt: Ingen mår bra av att stressa ihjäl sig, njut istället mer av här och nu, vem vet vad morgondagen har att erbjuda?


Upplevelse: Ibland försvinner helt enkelt möjligheten till självklarheter som tex elektricitet och vattenförsörjning.


Förändrat synsätt: Oroa dig inte över saker som du själv inte har makten att påverka.


Upplevelse: Jag har kommit till träningar med ett förberett, planerat innehall med syfte, mål och genomförandesplan men där deltagarna egentligen vill göra något helt annat.


Förändrat synsätt: Ha en bild klar för dig hur du vill att saker och ting ska se ut, men glöm inte bort flexibiliteten och kreativiteten.


Upplevelse: När jag tackade ja till erbjudandet om att bli projektledare visste jag att arbetsspråket skulle vara spanska och då kunde man samtidigt räkna mitt totala spanska vokabulär på fem fingrar. (Vamos a la playa)


Förändrat synsätt: Var inte rädd för utmaningar som vid en första anblick ser ut som ett obestigligt berg, med vilja och tro på dig själv besegrar du världens alla berg.


Med alla dessa nya och förändrade perspektiv går jag stärkt ur mitt år som projektledare i Mexico. Jag vet att jag kommer att se på saker och ting ur många olika perspektiv när jag kommer hem. Som en kollega en gång sade till mig: Henric du måste sluta se på saker bara genom svart eller vitt. Och nu Thomas, nu ser jag på sakerna utifrån många olika färger.

image453


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0