Grannlåt


Vilka häftiga grannar vi har!
För några år sedan, under Kammarmusikfestivalen 2003 så häpnades jag över den unga och genomseriösa finska gruppen Ensemble Ambrosius. De spelade på tidstrogna instrument från senrenässans/tidig barock med fin stilkänsla och eleganta arrangemang musik av - Frank Zappa! Höjdpunkten var extranumret där ensemblen förstärktes med en av Zappas stora vokalister: Napoleon Murphy Brock i ?Idiot Bastard Son?

I år var det finsk knock-out igen! Under fredagseftermiddagen såg inlastningen till Norrlandsoperan ut som bakgården hos Mats-Åke på Teg. Okej, under en festival så tar alla trummor mycket plats i logistiken men här snackar vi om trummor från tvättmaskiner och torktumlare. Finska trion The Cleaning Women spelar sin brutala punk med instrument nästintill uteslutande konstruerade av vad man med en smula fantasi kan hitta i en tvättstuga, inklusive tvätterskans outfit. Tajt, utflippat, kompromisslöst och grymt tungt! Kiitos!

Var kommer alla norska röster ifrån?

Tre akter har jag nu hört med norska vokala artister under MADE. Tre från varandra helt skilda vokala uttryck men alla förbluffande bra. Fredagskvällens konsert med den storartade norska vokalsextetten Nordic Voices som sjöng nyskriven norsk vokalmusik. Dynamiskt och med personligt uttryck, klockrent men inte så könlöst som det brukar bli när intonation blir ett självändamål. Världsklass!
Sedan gick jag över och lyssnade till Kristin Asbjørnsen som tolkade gamla "spiraler" med mjuk approach fast med bett i rösten.
Som avslutning på lördagen fanns Maja Ratkje med sin vokalbaserade liveelektronik. Vilken resa! 
Norska röster låter så fria, liksom norskans satsmelodik.


Man säger ju att ögonen är själens spegel - jag tror som min käre kollega Helge Lannerbäck: rösten är själens spegel.

Vi föds med och bär med oss det enklaste och samtidigt svåraste instrument som finns. Vi kan göra precis vad vi vill med rösten men samtidigt kan våra känslor och präglingar hämma oss precis lika mycket. Hur många har inte fått höra att de inte kan sjunga, att de sjunger falskt och illa. Numera hör det till TV-underhållningen (där man dessutom lurar svenka folket att tro på begreppet "Stjärna över en natt" - Who's next?)
En aldrig så liten förflugen kommentar från någon självutnämnd auktoritet kan enkelt knäcka en människa för livet.

En liten sak bara! Snälla älskade dagisfröknar och andra som jobbar med små barn, låt ungarna sjunga med sina röster - inte med era! Med det menar jag att de vuxna som sjunger tillsammans med barnen lägger tonarterna åt fanders för lågt. Det gör att de små stämbanden, som har ett begränsat men högt grundläge, tvingas att jobba långt under det som de är skapta för. De vuxnas röster har alla gått igenom målbrottet (jojomensan, även tjejerna!) och därför lägger man sig i sitt eget bekväma läge med följd att barnrösterna "går ner i sin källare"..  Var hittar man sångglädjen då? Okej, okej, jag vet att det kan kännas tokigt att pipa lite för högt men det är väl ungarna som ska låta bra - eller?..   "Ute är mörkt och kallt"


Nu kollar jag bara; vad är ett haschbein?
Kära du, det är inte alls som du tror. Jag växte förvisso upp på Sofiehem bland flummande studenter och jazz-tobaken fanns visst billigt nere i  gamla Tavernan på Fysikgränd (numera Studentkörens lokal) men jag lovar och svär att jag aldrig varit närmare så'nt där än en nyfiken glutt genom rutan till nån coffeeshop i Amsterdam
.
Nej du, haschbein betyder stämband på det tungomål jag hörde som liten; bondskan. Haschbeine är väl utvecklat i min släkt. Min morfar hette Magnus Holmberg eller ?Mickelsträskar?n? och han var väl rustad på den fronten. Som auktionsförrättare kunde han stå och hojta timmar i sträck så det hördes till grannbyn. No amplification required.
Min kusin Mikael är en annan profil i stan med starkt haschbein, han säljer Bingolotter för tu och sju.
En gång blev han bestulen på sin väska.
Boy, you?re barking up the wrong tree!
Micke skrek över hela gågatan och trettio sekunder senare var tjuven fast.
Det är aldrig fel med ett duktigt haschbein - inte bara på operan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0