Resonanterna rond 2

Rond 2 handlar om: Detta är Inte Resonanterna

Bra att veta för er som inte vet,

Resonanterna tros av en del, låt oss säga medier, handla om Integration. Jag arbetar med både ungdomar som är relativt nyanlända och ungdomar som har bott här i hela livet. Framförallt arbetar jag för att stärka ungdomars intresse för kultur och utveckla deras självförtroende genom att låta de själva stå för utlärning av kunskap.

De ungdomar som levt här länge länge känner inte igen sig i termer av integration och jag tydliggör för de att det är inte vad Resonanterna handlar om. Vi vill att ungdomar ska få en chans att visa sina kreativa krafter.

Så ordet integration raderar vi på en gång från våra sinnen. Jag ser ärligt inget annat än ont som kan komma med det ordet - människor försätts på en plats...pladask...sitt här...här ska du vara.

Ytterligare ord jag tycker ska raderas ur samhällsminnet är invandrare och invandarungdomar. Varför tenderar så många att använda dessa ord i så många sammanhang, är invandrare min personlighet, mitt yrke, den jag är???

Kom igen nu Umeå tänk längre.

Nu när jag ändå är på gång måste jag lugnt säga att massmedier i Sverige är verkligen urkassa på att lyfta fram "invandrare". Låt mig berätta lite närmare, både VK och VF borde skämmas,

Ni vill lyfta fram goda exempel på vad "invandrare" gör i detta län och varje gång tenderar ni lyfta fram MAT, MAT ochåterige MAT - helst också i bild med kvinnor som bär slöja och lagar, jorå ni vet vad...MAT

Kom igen nu tidningar tänk längre.

Så många idéer och tankar som passerar er...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0