Wien, Österrike - "Europe is more than football 08"

Hej, jag heter Emma o jag kommer att vara ansvarig för bloggen den här veckan.
Jag och ett gäng från Umeå har farit till österrike på ett projekt som heter "Europe is more than football 08"
Projektet går ut på att alla länder som deltar i fotbolls-em ska mötas och umgås i en vecka under mästerskapets slutspel.

Vi är ett gäng på 6 ungd. och 2 vuxna som kommer från ersboda Athena ungd.gård.
Dom som är med heter, Ashraf Kadhim, Andrè Öqvist, Emma Bäck, Hassan Shnino, Jasmin Norlin och Jessica Fridlund. Och ledarna Fuad Ganibegovic och Håkan Olofsson.

Vi har varit här nu i 2 dagar och vi har ändå hunnit med ganska mycket.  
Första dagen så var vi och badade på dan i Donau och senare på kvällen så for vi in till Centrala Wien till "Fan zone"
Ett ställe mitt i stan där folk träffas under fotbolls-em och ser på fotboll på flera olika storbildstv.
 på bilden; Hassan, jasmin, Fuad, Andrè,
Ashraf och Jessica.

 Innan matchen Spanien - Italien står Hassan och Andrè med ett gäng italienare.


Före vi gick på matchen så tog vi en litet sightseeing i stan. Vi gick in i kyrkan "Stephans dom"
 Söndagsmässan.

 Andrè ber.

Sen så begav vi oss mot "Fan zone"


 Jasmine beundrar Världens största Fotbollsskolåda.


 Italienarna raggade upp våra pojkar.

 
Våra pojkar!

  Våra tjejer!


 PUBLIKEN! :D

 En av många tv-skärmar.



 Mycket folk, bra match.




Idag 23/6 så har vi klivit upp vid 9 tiden och fikade frukost och gjorde oss klara sen tog vi buss och tåg till "stadion center" Ett stort shoppingcenter vid fotbollsstadion där finalen kommer att spelas.
Vi kom tillbaka till gården vid 12 tiden och bytte om och for till "Event zone för att träffa alla andra länder, äta middag och visa upp typiskt svenska saker.



 Några ungd. från olika länder spelar volleyboll tillsammans.

 En av aktiviteterna man kunde göra var att måla grafitti, Så här började det....


 Så här blev den. Vi representerar Umeå 2014 som kulturstad!


 Italienarna förbereder utställningen.


 < Typiskt Rysk bord.

Nu får vi tacka för den här dan. Imorgon väntar en spännande dag. Läs gärna.
Kramar från Österrike!



Kommentarer
Postat av: Donald Forssten

Lite avundsjuk blir jag när jag ser bilderna från ert ungdomsutbyte i Wien. Det är helt otroligt vilka möjligheter som ges till utbyten med stöd av EU-medel. Lite nyfiken blir jag på de typiskt svenska grejer ni har presenterat där nere. Inte blev det väl surströmming, kanske inte typiskt svenskt men typiskt norrländskt. Om jag inte minns fel tror jag Håkan nämnde något om att det inte fick tas med på flyget pga "explosionsrisken" eller någon annan anledning. Jag hoppas ni får fortsatta trevliga och minnesrika dagar från er vistelse i Österrike och jag väntar nyfiket på vad som mer skall komma på bloggen. Vilka matcher kommer ni att få se under slutspelet?/Donald

2008-06-24 @ 11:08:07
Postat av: Charlotte Jonsson

Heja Athena!



Vad roligt det ser ut, och vad kul med så mycket bilder! Hoppas att ni verkligen har roligt och att ni får minnen för livet! Hala fram mobilen och byt telefonnummer med alla trevliga människor ni träffar och se till att hålla kontakten så har ni snart vänner över hela europa!



Lotta /ålidhemsgården

2008-06-24 @ 11:52:09
Postat av: Pia Lindström

Heeej! Va kul ni verkar ha, jag är inte alls avundsjuk på det varma vädret, det är ju så grymt skönt med lite regn och kyla här hemma ;) ...har varit till Lappudden med ett gäng andra kändisar och kom precis hem från 3 dagar med klättring på skuleberget, utforskning av coola grottor massor av god mat och kanotpaddling...så jag är rätt nöjd med att vara hemma i Sverige faktiskt :D

Kram på er, ta hand om Håkan och Fuad så de inte går vilse i storschtaan ;)

/Pia

2008-06-26 @ 14:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0