My work...

Den spontana motorcykelsemestern var grymt rolig. Det är så lugnande att vara i naturen, bada, grilla, tälta och andas frisk luft. Bröllopet igår var så fint, min vän Janet var så sjukt vacker! Hennes finska släkt visade vart skåpet skulle stå och dansgolvets aktiviteter blandades med dans, hopprep och limbo.


Jag sa innan att jag skulle återkomma med vad jag jobbar med. Here it comes!


Jag jobbar som verksamhetsutvecklare på Studieförbundet vuxenskolan och Vi Unga i Stockholm, Uppsala och Gotland. Jag jobbar även i ett nätverk som kallas ung support som jobbar över hela landet, http://www.viunga.org/, http://www.viunga.se/, http://www.sv.se/, http://www.ungsupport.blogg.se/.


Jag jobbar där med att hjälpa unga att genomföra sina idéer och öppna upp organisationerna för nya ungdomskulturer. Detta gör vi genom att skapa klubbar. En klubb är en förening men i väldigt enkel form. Vi har färdiga mallar för stadgar, dagordningar och protokoll så att till och med en 12 åring ska kunna sitta som ordförande eller kassör och kunna driva sin egen förening. Andra fördelar är att man får 1500 kr/år för att man är en klubb och tillgång till att ska upp till 5000 kr för varje idé man har. Förutom ekonomiskt stöd så stöttar vi med utbildningar (ledar, styrelse, arrangörs osv). Vi har ett stort nätverk av klubbar och skapar kontakter och möten mellan dessa. Vårt största event för klubbarna är rix (http://www.viunga.net/rix08/) där flera hundra unga samlas under en vecka för att ha kul!


Vi Unga är öppet för alla, vare sig man gillar musik, grafitti, lypsyltillverkning eller skate.


Jag tycker att Vi Unga jobbar på ett helt perfekt sätt. Enkelt, låga trösklar, för unga av unga och vi jobbar snabbt! Kommun, landsting, föreningar och andra ungdomsorganisationer kan lära sig mycket av Vi Ungas arbetssätt.


En stor del i mitt jobb är att stötta just skatekulturen då skaten inte har något fungerande riksorganisation eller har något vuxennätverk som stöttar upp likt tex. fotbollen. Skatetouren som jag skrev om innan är en del i det arbetet. En annan är en skateboardfestival som kommer äga rum i Avesta den 22-24 aug. Sedan har över 10 skateföreningar valt att bli en Vi Unga Klubb.


Studieförbundet Vuxenskolan som också finansierar mitt projekt finns över hela landet och kan hjälpa med bland annat lokaler, upptryckning av affischer, kontakter, politiskt påverkan och massa utbildningar. SV kan skräddarsy utbildningar efter ert behov.

Imorse lämnade jag Umeå och liftade till Uppsala.. Men i´ll be back. Den 6 juli kommer jag med touren och vi kommer ta stan med storm! Missa inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0